Teatro salone italiano v Praze
Teatro salone italiano in Prague
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/68283Identifiers
Study Information System: 122954
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Referee
Jakubcová, Alena
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Musicology
Department
Institute of Musicology
Date of defense
23. 6. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
aréna, varietní divadlo, Vinohrady, 19. století, pantomima, balet, živý obraz, cirkus, Averino, Augustin BergerKeywords (English)
arena, variety theatre, Vinohrady, 19th century, pantomime, ballet, tableau vivant, circus, Averino, Augustin BergerTato bakalářská práce vykresluje obraz jedné z nejzajímavějších vinohrad- ských arén, stálého varietního divadla, které založil italský divadelní podni- katel Eugenio Averino roku 1875. Práce částečně vychází z nečetných údajů v odborné literatuře, především se ale opírá o vlastní pramenný výzkum, zaměřený na podrobné studium inzerce a zpráv z dobových perio- dik a dochovaných divadelních plakátů a programů. Cílem práce je podat co nejpřesnější fakta o divadle samotném, o jeho repertoáru a lidech, kteří v něm účinkovali a podíleli se na jeho provozu, s důrazem na podrobné rozli- šení jednotlivých fází vývoje divadla a přihlédnutím k jeho pozici v praž- ském kulturním životě.
This BA thesis paints a portrait of one of the most interesting Vinohrady arenas, a permanent variety theatre founded by Italian theatre entre- preneur Eugenio Averino in 1875. The work partially departs from scarce entries in extant scholarship but mostly relies on independent source research, focused on a detailled study of the advertising and reportage tra- ced within contemporary periodicals and surviving theatre posters and programmes. The goal of the work is to provide as precise facts as possible concerning the theatre itself, its programme and the people performing in it and participating in its activity, with emphasis on a detailled differentiation of the individual stages of the theatre's development and with consideration for the theatre's position within Prague's cultural life.