Show simple item record

Internalisation of Czech press
dc.contributor.advisorJeřábek, Hynek
dc.creatorPivoňka, Ondřej
dc.date.accessioned2020-08-27T08:33:01Z
dc.date.available2020-08-27T08:33:01Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/6809
dc.description.abstractThis paper is to be considered a contribution to critical media analyses. It is based on the thoughts of Herman and McChesney (1997). It is an effort to apply their thesis about global media systems on the example of Czech newspapers. The core of the paper is comparative content analysis of three major dailies in 1994 and 2004. The analysis verifies the trends that according to Herman and McChesney characterises the development of mass media. Those are concentration and consolidation of capital on the newspaper market, and commercialisation, globalisation, tabloidisation and homogenisation of the contents of the dailies. The analysis has been conducted on the sample of 20 issues of each title in each year. It brought results that partly confirm and partly contradict the theory. The trend of concentration of capital has been observed. The rate of Czech capital on the newspaper market is as low as 15%. The rest is divided among few foreign (mostly two German) companies. The reason of this situation is identified as lack of legislative protection of the newspaper market in the transformation processes in the 90's. The trend of tabloidisation and commercialisation of the contents of the dailies has been proven too. There is no doubt this has negative effects for the public sphere. However, instead of the trends...en_US
dc.description.abstractTato práce je inspirována kritickými teoriemi médií, zejména prací amerických badatelů Hermana a McChesneyho, významných představitelů radikálně kritického přístupu v mediálně globalizačním diskurzu. Snaží se aplikovat hlavní teze jejich teorie na české prostředí na příkladu denního tisku. Jejím jádrem je srovnávací empirická analýza formální struktury obsahu hlavních celonárodních deníků (Právo, Lidové noviny a Mladá fronta DNES) v roce 1994 a 2004. Nejprve jsou představeny metody vlastní analýzy, následuje vymezení teoretických východisek v rámci mediálně globalizačního diskurzu, analýza vývoje kapitálové struktury českého tisku a vlastní obsahová analýza, na vzorku dvaceti vydání od každého titulu v každém roce je sledováno 16 proměnných. Ověřují se hypotézy týkající se koncentrace a konsolidace kapitálu na novinovém trhu a globalizace, komercionalizace, bulvarizace a unifikace obsahů sledovaných titulů. Empirická část obsahuje také model měření míry bulvárnosti, "obsahové profily" sledovaných titulů a srovnání.jejich titulních stran. Výsledky analýzy některé z tezí výchozí teorie podporují (především teze o koncentraci kapitálu, komercionalizaci a bulvarizaci obsahů), jiným odporují (globalizace a unifikace obsahů). V zásadě však její pojetí společenské kritiky fungování masových médií potvrzují Powered...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.titleInternacionalizace českého tisku a proměny obsahů hlavních českých deníkůcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2006
dcterms.dateAccepted2006-06-27
dc.description.departmentDepartment of Sociologyen_US
dc.description.departmentKatedra sociologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId2016
dc.title.translatedInternalisation of Czech pressen_US
dc.contributor.refereeTuček, Milan
dc.identifier.aleph000523179
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociologyen_US
thesis.degree.disciplineSociologiecs_CZ
thesis.degree.programSociologiecs_CZ
thesis.degree.programSociologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra sociologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Sociologyen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enSociologyen_US
uk.degree-program.csSociologiecs_CZ
uk.degree-program.enSociologyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csTato práce je inspirována kritickými teoriemi médií, zejména prací amerických badatelů Hermana a McChesneyho, významných představitelů radikálně kritického přístupu v mediálně globalizačním diskurzu. Snaží se aplikovat hlavní teze jejich teorie na české prostředí na příkladu denního tisku. Jejím jádrem je srovnávací empirická analýza formální struktury obsahu hlavních celonárodních deníků (Právo, Lidové noviny a Mladá fronta DNES) v roce 1994 a 2004. Nejprve jsou představeny metody vlastní analýzy, následuje vymezení teoretických východisek v rámci mediálně globalizačního diskurzu, analýza vývoje kapitálové struktury českého tisku a vlastní obsahová analýza, na vzorku dvaceti vydání od každého titulu v každém roce je sledováno 16 proměnných. Ověřují se hypotézy týkající se koncentrace a konsolidace kapitálu na novinovém trhu a globalizace, komercionalizace, bulvarizace a unifikace obsahů sledovaných titulů. Empirická část obsahuje také model měření míry bulvárnosti, "obsahové profily" sledovaných titulů a srovnání.jejich titulních stran. Výsledky analýzy některé z tezí výchozí teorie podporují (především teze o koncentraci kapitálu, komercionalizaci a bulvarizaci obsahů), jiným odporují (globalizace a unifikace obsahů). V zásadě však její pojetí společenské kritiky fungování masových médií potvrzují Powered...cs_CZ
uk.abstract.enThis paper is to be considered a contribution to critical media analyses. It is based on the thoughts of Herman and McChesney (1997). It is an effort to apply their thesis about global media systems on the example of Czech newspapers. The core of the paper is comparative content analysis of three major dailies in 1994 and 2004. The analysis verifies the trends that according to Herman and McChesney characterises the development of mass media. Those are concentration and consolidation of capital on the newspaper market, and commercialisation, globalisation, tabloidisation and homogenisation of the contents of the dailies. The analysis has been conducted on the sample of 20 issues of each title in each year. It brought results that partly confirm and partly contradict the theory. The trend of concentration of capital has been observed. The rate of Czech capital on the newspaper market is as low as 15%. The rest is divided among few foreign (mostly two German) companies. The reason of this situation is identified as lack of legislative protection of the newspaper market in the transformation processes in the 90's. The trend of tabloidisation and commercialisation of the contents of the dailies has been proven too. There is no doubt this has negative effects for the public sphere. However, instead of the trends...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra sociologiecs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990005231790106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV