Show simple item record

Strukturní ikonicita a posesivní konstrukce: Výzkum v osvojování umělého jazyka
dc.contributor.advisorFriedová, Mirjam
dc.creatorLáznička, Michal
dc.date.accessioned2017-05-27T05:10:42Z
dc.date.available2017-05-27T05:10:42Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/67999
dc.description.abstractPředkládaná práce se zabývala projevy strukturní ikonicity v posesivní klasifikaci. Hypotéza o ikonicitě vzdálenosti předpokládá, že lingvistická vzdálenost mezi posesorem a posesem odráží konceptuální vzdálenost, a je tak menší u nezcizitelného vlastnictví. Role ikonicity vzdálenosti ve zpracování jazyka byla otestována s využitím experimentální metody osvojování umělého jazyka. Navržený experiment sledoval, zda se čeští mluvčí dokážou lépe naučit gramatiku strukturovanou ikonicky. Experiment provedený se 40 účastníky sice neukázal statisticky významné rozdíly ve výkonnosti obou skupin, ovšem výsledky jsou nejednoznačné a získaná data naznačují, že strukturní ikonicita by mohla mít vliv na zpracování jazyka. Výsledky experimentu zároveň naznačují, že mluvčí češtiny dokáží používat zcizitelnost jako jazykovou kategorii.cs_CZ
dc.description.abstractThis thesis is concerned with structural iconicity and its effects on possessive classification. The Iconicity-of-distance hypothesis argues that the linguistic distance between a possessor and a possessum reflects the conceptual distance, and is therefore smaller in inalienable possession. The role of distance iconicity in language processing was tested using the artificial language learning paradigm. An experiment was designed to investigate whether speakers of Czech will learn an iconically structured grammar better. The experiment conducted with 40 participants did not show significant differences between the two experimental groups. However, the evidence is inconlusive and the data suggest that structural iconicity could influence processing. The results also suggest that speaker of Czech are able to use alienability as a category of language.en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectposesivita - nezcizitelnost - osvojování umělého jazyka - strukturní ikonicita - jazyková typologiecs_CZ
dc.subjectpossession - inalienability - artificial language learning - structural iconicity - linguistic typologyen_US
dc.titleStructural Iconicity and Possessive Constructions: Explorations in Artificial Language Learningen_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-09-15
dc.description.departmentInstitute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
dc.description.departmentÚstav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId136757
dc.title.translatedStrukturní ikonicita a posesivní konstrukce: Výzkum v osvojování umělého jazykacs_CZ
dc.contributor.refereeChromý, Jan
dc.identifier.aleph001853202
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineČeský jazyk - specializační studium - Turkologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineCzech Language - Specialization Studies - Turkish Studiesen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csČeský jazyk - specializační studium - Turkologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enCzech Language - Specialization Studies - Turkish Studiesen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPředkládaná práce se zabývala projevy strukturní ikonicity v posesivní klasifikaci. Hypotéza o ikonicitě vzdálenosti předpokládá, že lingvistická vzdálenost mezi posesorem a posesem odráží konceptuální vzdálenost, a je tak menší u nezcizitelného vlastnictví. Role ikonicity vzdálenosti ve zpracování jazyka byla otestována s využitím experimentální metody osvojování umělého jazyka. Navržený experiment sledoval, zda se čeští mluvčí dokážou lépe naučit gramatiku strukturovanou ikonicky. Experiment provedený se 40 účastníky sice neukázal statisticky významné rozdíly ve výkonnosti obou skupin, ovšem výsledky jsou nejednoznačné a získaná data naznačují, že strukturní ikonicita by mohla mít vliv na zpracování jazyka. Výsledky experimentu zároveň naznačují, že mluvčí češtiny dokáží používat zcizitelnost jako jazykovou kategorii.cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis is concerned with structural iconicity and its effects on possessive classification. The Iconicity-of-distance hypothesis argues that the linguistic distance between a possessor and a possessum reflects the conceptual distance, and is therefore smaller in inalienable possession. The role of distance iconicity in language processing was tested using the artificial language learning paradigm. An experiment was designed to investigate whether speakers of Czech will learn an iconically structured grammar better. The experiment conducted with 40 participants did not show significant differences between the two experimental groups. However, the evidence is inconlusive and the data suggest that structural iconicity could influence processing. The results also suggest that speaker of Czech are able to use alienability as a category of language.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV