Show simple item record

Duchovní rozměr dramatu Toma Murphyho
dc.contributor.advisorPilný, Ondřej
dc.creatorŠmídlová, Eliška
dc.date.accessioned2017-05-27T05:08:11Z
dc.date.available2017-05-27T05:08:11Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/67987
dc.description.abstractDiplomová práce "Duchovní rozměr dramatu Toma Murphyho" zkoumá tři hry dramatikova zralého období 70. a 80. let, ve kterých se autor zabývá otázkou Boha v současném světě. Hlavním cílem práce je odhalit, jak se Murphy dramaticky vypořádává s křesťanskou tradicí na příkladech duchovních cest jeho hrdinů. Základním tvrzením této práce je, že tyto cesty vedou mimo organizované náboženství a že na jejich konci se ono duchovno či božstvo projeví v člověku samém. The Sanctuary Lamp, The Gigli Concert a Bailegangaire jsou hry, které hluboce prostupuje otázka víry. Každé z nich je v této páci věnována jedna kapitola, ve které je porováváno, jakým způsobem Murphy dramatizuje běžnou lidskou touhu po víře jeho postav, která je ovšem v konfliktu s jejich nutkáním vzdorovat Bohu. Tato práce také analyzuje, jak Murphy zachází s náboženskou symbolikou a jazykem v jednotlivých hrách, obzvláště s podvojnými motivy, kterých autor hojně užívá, stejně jako metody zvratu, kterou Murphy často převrací ustálené významy a interpretace některých klíčových konceptů charakterizujících západní civilizaci, jako například definice Boha či člověka a jeho hranic. Tato práce ukazuje, že Murphyho "divadlo víry" a "divadlo možného" vychází z člověka samého a že ony cesty za sebenaplěním a sebepoznáním jsou v podstatě výsledkem...cs_CZ
dc.description.abstractThe thesis "Spirituality in the Drama of Tom Murphy" analyses three of Tom Murphy's plays of his mature period of the late 1970s and early 1980s in which the playwright explores the metaphysical question of the existence of God in contemporary post- lapsarian world. The main aim of the thesis is to elucidate how Murphy dramatically engages with the inherited Christian tradition and to analyse the spiritual quests for transcendence of his characters, stemming from a state of "metaphysical homelessness". Its overall claim is that these quests take place outside the realms of an institutionalized religion and that at its end the divine manifests itself through the human. The works examined are The Sanctuary Lamp, The Gigli Concert and Bailegangaire, all of which demonstrate a profound engagement with faith. Devoting a separate chapter to each, the thesis examines and compares, how Murphy dramatizes the "common human need for belief" of his characters, despite their urge to defy God at the same time. This thesis also analyses how Murphy employs religious imagery and vocabulary in the individual plays, paying special attention to his dual use of the motifs that seem as irreconcilable opposites and which is closely connected to the author's frequent use of the dramatic method of reversal with which he...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectIrské dramacs_CZ
dc.subjectTom Murphycs_CZ
dc.subjectduchovnostcs_CZ
dc.subjectnáboženstvícs_CZ
dc.subjectBůhcs_CZ
dc.subjectirská katolická církevcs_CZ
dc.subjectidentitacs_CZ
dc.subjectIrish dramaen_US
dc.subjectMurphyen_US
dc.subjectspiritualityen_US
dc.subjectreligionen_US
dc.subjectGoden_US
dc.subjectIrish Catholic Church,identityen_US
dc.titleSpirituality in the drama of Tom Murphyen_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-09-10
dc.description.departmentDepartment of Anglophone Literatures and Culturesen_US
dc.description.departmentÚstav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId141757
dc.title.translatedDuchovní rozměr dramatu Toma Murphyhocs_CZ
dc.contributor.refereeWallace, Clare
dc.identifier.aleph001852022
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAnglistika - amerikanistikacs_CZ
thesis.degree.disciplineEnglish and American Studiesen_US
thesis.degree.programAnglistika - amerikanistikacs_CZ
thesis.degree.programEnglish and American Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEnglish and American Studiesen_US
uk.degree-program.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-program.enEnglish and American Studiesen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce "Duchovní rozměr dramatu Toma Murphyho" zkoumá tři hry dramatikova zralého období 70. a 80. let, ve kterých se autor zabývá otázkou Boha v současném světě. Hlavním cílem práce je odhalit, jak se Murphy dramaticky vypořádává s křesťanskou tradicí na příkladech duchovních cest jeho hrdinů. Základním tvrzením této práce je, že tyto cesty vedou mimo organizované náboženství a že na jejich konci se ono duchovno či božstvo projeví v člověku samém. The Sanctuary Lamp, The Gigli Concert a Bailegangaire jsou hry, které hluboce prostupuje otázka víry. Každé z nich je v této páci věnována jedna kapitola, ve které je porováváno, jakým způsobem Murphy dramatizuje běžnou lidskou touhu po víře jeho postav, která je ovšem v konfliktu s jejich nutkáním vzdorovat Bohu. Tato práce také analyzuje, jak Murphy zachází s náboženskou symbolikou a jazykem v jednotlivých hrách, obzvláště s podvojnými motivy, kterých autor hojně užívá, stejně jako metody zvratu, kterou Murphy často převrací ustálené významy a interpretace některých klíčových konceptů charakterizujících západní civilizaci, jako například definice Boha či člověka a jeho hranic. Tato práce ukazuje, že Murphyho "divadlo víry" a "divadlo možného" vychází z člověka samého a že ony cesty za sebenaplěním a sebepoznáním jsou v podstatě výsledkem...cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis "Spirituality in the Drama of Tom Murphy" analyses three of Tom Murphy's plays of his mature period of the late 1970s and early 1980s in which the playwright explores the metaphysical question of the existence of God in contemporary post- lapsarian world. The main aim of the thesis is to elucidate how Murphy dramatically engages with the inherited Christian tradition and to analyse the spiritual quests for transcendence of his characters, stemming from a state of "metaphysical homelessness". Its overall claim is that these quests take place outside the realms of an institutionalized religion and that at its end the divine manifests itself through the human. The works examined are The Sanctuary Lamp, The Gigli Concert and Bailegangaire, all of which demonstrate a profound engagement with faith. Devoting a separate chapter to each, the thesis examines and compares, how Murphy dramatizes the "common human need for belief" of his characters, despite their urge to defy God at the same time. This thesis also analyses how Murphy employs religious imagery and vocabulary in the individual plays, paying special attention to his dual use of the motifs that seem as irreconcilable opposites and which is closely connected to the author's frequent use of the dramatic method of reversal with which he...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV