Show simple item record

Possibilities of working memory training and the influence on cognitive functions
dc.creatorPáchová, Anna
dc.date.accessioned2021-05-20T13:55:52Z
dc.date.available2021-05-20T13:55:52Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/67688
dc.description.abstractNÁZEV: Možnosti tréninku pracovní paměti a jeho vliv na kognitivní funkce AUTOR: Anna Páchová KATEDRA: Psychologie ŠKOLITEL: PhDr. Miroslav Rendl, CSc. ABSTRAKT: Tématem této disertační práce je studium možností rozvoje vyšších poznávacích funkcí pomocí tréninku funkcí bazálnějších. Z analýzy stávající literatury vyplynulo, že (1) funkcí, která bývá nejčastěji spojována (na neurální i behaviorální úrovni) s vyššími poznávacími procesy, je pracovní paměť (WM), (2) kapacitu WM lze rozvíjet pomocí jádrového tréninku a zlepšení v této oblasti má efekt i na další paměťové funkce. V otázce transferu do oblasti poznávacích funkcí (inteligence) jsou však zatím výsledky nejednoznačné. Tréninkové programy byly evaluovány s různými skupinami osob, avšak pozornost nebyla věnována tréninku WM v kontextu sociokulturního znevýhodnění. A to i navzdory tomu, že korelační i neuropsychologické studie ukazují, že WM bývá u dětí z rodin s nižším socioekonomickým statusem (SES) oslabena. Cílem této práce je tedy ověření možností tréninku WM a jeho vliv na rozvoj kognitivních funkcích se zvláštním důrazem na efekt u dětí z rodin s nižším SES. Za tímto účelem byl navržen 400 minutový PC program zaměřený na trénink WM. Trénování se zúčastnily dvě skupiny dětí, které se lišily v parametru SES (střední či vysoký SES - české děti,...cs_CZ
dc.description.abstractTITLE: The possibilities of working memory training and the influence on cognitive functions AUTHOR: Anna Páchová DEPARTMENT: Psychology SUPERVISOR: PhDr. Miroslav Rendl, CSc. ABSTRACT: The topic of the PhD thesis was to explore the possibilities of the cognitive development using the training of the basal functions. The analysis of literature showed that (1) working memory (WM) is considered to be the function, which is frequently associated with higher cognitive processes and (2) core training can improve the WM capacity and this improvement seems to be transferred to other types of memory. The transfer to higher cognitive functions (intelligence) was not confirmed unanimously. Training programs were evaluated usually in different groups of individuals but none of these studies considered the possibility of WM training in context of the socio-cultural handicap, even if low SES children achieve poorer performance in cognitive tests including tests of WM. Therefore the aim of this study was to verify the possibilities of WM training on cognitive development with special interest in low SES children. We designed a 400-minutes WM training PC program, which was applied on two groups of children with different SES (low SES - Roma children, middle/high SES - Czech children). The results showed that both groups...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectworking memory trainingen_US
dc.subjectsocio-cultural handicapen_US
dc.subjectRoma childrenen_US
dc.subjectdevelopment of higher cognitive processesen_US
dc.subjectzone of the proximal developmenten_US
dc.subjecttrénink pracovní pamětics_CZ
dc.subjectsociokulturní znevýhodněnícs_CZ
dc.subjectromské dětics_CZ
dc.subjectrozvoj vyšších poznávacích procesůcs_CZ
dc.subjectzóna nejbližšího vývojecs_CZ
dc.titleMožnosti tréninku pracovní paměti a jeho vliv na kognitivní funkcecs_CZ
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2015
dcterms.dateAccepted2015-03-11
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId161613
dc.title.translatedPossibilities of working memory training and the influence on cognitive functionsen_US
dc.identifier.aleph001974114
thesis.degree.namePhDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.thesis.typerigorózní prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csUznánocs_CZ
thesis.grade.enRecognizeden_US
uk.abstract.csNÁZEV: Možnosti tréninku pracovní paměti a jeho vliv na kognitivní funkce AUTOR: Anna Páchová KATEDRA: Psychologie ŠKOLITEL: PhDr. Miroslav Rendl, CSc. ABSTRAKT: Tématem této disertační práce je studium možností rozvoje vyšších poznávacích funkcí pomocí tréninku funkcí bazálnějších. Z analýzy stávající literatury vyplynulo, že (1) funkcí, která bývá nejčastěji spojována (na neurální i behaviorální úrovni) s vyššími poznávacími procesy, je pracovní paměť (WM), (2) kapacitu WM lze rozvíjet pomocí jádrového tréninku a zlepšení v této oblasti má efekt i na další paměťové funkce. V otázce transferu do oblasti poznávacích funkcí (inteligence) jsou však zatím výsledky nejednoznačné. Tréninkové programy byly evaluovány s různými skupinami osob, avšak pozornost nebyla věnována tréninku WM v kontextu sociokulturního znevýhodnění. A to i navzdory tomu, že korelační i neuropsychologické studie ukazují, že WM bývá u dětí z rodin s nižším socioekonomickým statusem (SES) oslabena. Cílem této práce je tedy ověření možností tréninku WM a jeho vliv na rozvoj kognitivních funkcích se zvláštním důrazem na efekt u dětí z rodin s nižším SES. Za tímto účelem byl navržen 400 minutový PC program zaměřený na trénink WM. Trénování se zúčastnily dvě skupiny dětí, které se lišily v parametru SES (střední či vysoký SES - české děti,...cs_CZ
uk.abstract.enTITLE: The possibilities of working memory training and the influence on cognitive functions AUTHOR: Anna Páchová DEPARTMENT: Psychology SUPERVISOR: PhDr. Miroslav Rendl, CSc. ABSTRACT: The topic of the PhD thesis was to explore the possibilities of the cognitive development using the training of the basal functions. The analysis of literature showed that (1) working memory (WM) is considered to be the function, which is frequently associated with higher cognitive processes and (2) core training can improve the WM capacity and this improvement seems to be transferred to other types of memory. The transfer to higher cognitive functions (intelligence) was not confirmed unanimously. Training programs were evaluated usually in different groups of individuals but none of these studies considered the possibility of WM training in context of the socio-cultural handicap, even if low SES children achieve poorer performance in cognitive tests including tests of WM. Therefore the aim of this study was to verify the possibilities of WM training on cognitive development with special interest in low SES children. We designed a 400-minutes WM training PC program, which was applied on two groups of children with different SES (low SES - Roma children, middle/high SES - Czech children). The results showed that both groups...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.codeU
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusU


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV