Školní vzdělávání sportovně nadaných žáků a studentů
The Education of Athletically Gifted Students
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/67602Identifikátory
SIS: 136627
Kolekce
- Kvalifikační práce [22834]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Valenta, Josef
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
26. 1. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
dvojí kariéra, nadání, sportovně talentovaný žák, sportovní talent, školní vzdělávání, vrcholový sport, vzdělávání nadaných žákůKlíčová slova (anglicky)
athletically talented student, dual career, education, gifted education, professional sport, sporting talent, talentPředkládaná diplomová práce se zabývá školním vzděláváním sportovně nadaných žáků v teoreticko-empirické rovině. Teoretická část popisuje problematiku nadání a talentu od obecného pojetí ke specifikám sportovního talentu. Zabývá se podmínkami pro vzdělávání nadaných žáků bez zaměření na konkrétní druh nadání a následně směřuje ke specifikám školního vzdělávání sportovců. Popisuje zvláštnosti sportovce jako žáka, faktory ovlivňující jeho vzdělávací dráhu a problematiku dvojí kariéry. V závěru charakterizuje podmínky vzdělávání sportovců v evropském kontextu a systém vzdělávání sportovců v České republice. Teoretická část je zdrojem východisek pro empirické kvalitativní šetření, jehož výsledky ukazují, jak sportovci popisují a hodnotí podmínky školního vzdělávání. Zkoumání výzkumného problému pomocí hloubkového rozhovoru zachycuje způsob vnímání tohoto jevu z pohledu sportovců.
My thesis focuses on the subject of 'education of athletically talented students' on a theoretical and empirical level. The theoretical part describes 'talent' on a general basis followed by a specific description of a 'sporting talent'. It considers the conditions of education of talented students without a particular focus and subsequently discusses the subject of school education of athletically talented students. It introduces the specific aspects of an athlete as a pupil, the factors that influence his/her educational path and the problem of 'dual career'. It also characterizes the conditions of education of athletes in Europe and the system of education in the Czech Republic. The theoretical part is the resource for conducting the empirical part, where the results show how athletes themselves describe and evaluate the conditions of school education. The reaserch of investigated topic whilst using thorough interviews concludes the way athletes perceive this issue.