Zobrazit minimální záznam

Panovník v roli autora: Obraz anglosaského krále očima soudobých umělců a společnosti
dc.contributor.advisorPanušková, Lenka
dc.creatorKantorová, Aneta
dc.date.accessioned2017-05-27T03:00:09Z
dc.date.available2017-05-27T03:00:09Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/67369
dc.description.abstractDiplomová práce je zaměřena na význam psaného slova coby prostředek vládnutí anglosaských panovníků. Pro tento účel bylo vybráno období ohraničené příchodem římských misionářů roku 597 a normandským vyloděním v roce 1066, jelikož tato událost již předznamenává nový směr vývoje anglosaských zemí s výrazným vlivem tehdejší francouzské společnosti. Přístup králů k psanému slovu je analyzován na základě dochovaných literárních a ikonografických důkazů, z nichž značnou část tvoří dokumenty sepsané či objednané samotnými králi, zbývající část je zastoupena vizuálním zobrazením panovníků v dochovaných rukopisech. První kapitola popisuje historické pozadí, jež je nezbytné pro správný výklad zkoumaných textů a portrétů. Její obsah je zaměřen na hlavní koncepty této práce, tj. podstata literární aktivity v rámci středověku, vývoj chápání královského majestátu a postup šíření křesťanství v anglosaských zemích. Druhá kapitola se zabývá analýzou písemných dokumentů a specializuje se na texty sepsané v období vzdělávací a náboženské reformy krále Alfréda. Podrobný rozbor staroanglických překladů dokazuje, že Alfréd používal texty jako didaktické prostředky, sloužící především k podpoře náboženství a vzdělávání. Klíčové spisy této kapitoly představují Pastýřská péče sepsaná sv. Řehořem, Rozhovory duše s Bohem od...cs_CZ
dc.description.abstractThe present thesis focuses on the importance of the written word as a ruling device of the Anglo- Saxon kings. Due to the availability of historical evidence, the studied period begins in 597 with the arrival of Christian missionaries from Rome and ends prior to the Norman Conquest in 1066. The kings' approach to the written word is analyzed on the basis of surviving literary and iconographic evidence, i.e. on documents composed for or by the rulers, and on the visual images of the rulers as portrayed in surviving manuscripts. The first chapter provides a historical background necessary for the correct interpretation of the examined texts and portraits. This section is aimed at the main concepts discussed in the thesis: medieval authorship, medieval kingship, and the spread of Christianity within the Anglo- Saxon kingdoms. The second chapter offers the analysis of written documents and focuses on the texts composed within the scope of King Alfred's educational and religious reform. The close reading of the OE translations demonstrates the king's use of the texts as didactic tools mainly serving to promote religion and learning within the kingdom. The key texts are Gregory's Pastoral Care, Augustine's Soliloquies, and Boethius's Consolation of Philosophy; an additional context of the king's life and...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectkrálovský majestátcs_CZ
dc.subjectlingvistická analýzacs_CZ
dc.subjectstaroanglické textycs_CZ
dc.subjectstředověké rukopisycs_CZ
dc.subjectanglosaská ikonografiecs_CZ
dc.subjectPastýřská péčecs_CZ
dc.subjectRozhovory duše s Bohemcs_CZ
dc.subjectÚtěcha z filosofiecs_CZ
dc.subjectCírkevní dějiny národa Anglůcs_CZ
dc.subjectŽivot krále Alfrédacs_CZ
dc.subjectkrál Alfrédcs_CZ
dc.subjectkrál Athelstancs_CZ
dc.subjectkrál Edgarcs_CZ
dc.subjectKnut Velikýcs_CZ
dc.subjectEmma Normandskács_CZ
dc.subjectmedieval kingshipen_US
dc.subjectmedieval authorshipen_US
dc.subjecta linguistic analysisen_US
dc.subjectOld Englishen_US
dc.subjectAnglo-Saxon iconographyen_US
dc.subjectAnglo-Saxon manuscriptsen_US
dc.subjectChristianityen_US
dc.subjectmonastic reformen_US
dc.subjectPastoral Careen_US
dc.subjectSoliloquiesen_US
dc.subjectConsolation of Philosophyen_US
dc.subjectEcclesiastical History of the English Peopleen_US
dc.subjectLife of King Alfreden_US
dc.subjectAsseren_US
dc.subjectBedeen_US
dc.subjectKing Alfreden_US
dc.subjectKing Edgaren_US
dc.subjectKing Æthelstanen_US
dc.subjectKing Cnuten_US
dc.subjectQueen Emmaen_US
dc.subjectQueen Ælfgifuen_US
dc.titleThe king as a writer: The image of Anglo-Saxon rulers in the perspective of contemporary artists and societyen_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2015
dcterms.dateAccepted2015-02-09
dc.description.departmentDepartment of the English Language and ELT Methodologyen_US
dc.description.departmentÚstav anglického jazyka a didaktikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId148088
dc.title.translatedPanovník v roli autora: Obraz anglosaského krále očima soudobých umělců a společnostics_CZ
dc.contributor.refereeČermák, Jan
dc.identifier.aleph001937307
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAnglistika - amerikanistikacs_CZ
thesis.degree.disciplineEnglish and American Studiesen_US
thesis.degree.programAnglistika - amerikanistikacs_CZ
thesis.degree.programEnglish and American Studiesen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav anglického jazyka a didaktikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of the English Language and ELT Methodologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEnglish and American Studiesen_US
uk.degree-program.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-program.enEnglish and American Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce je zaměřena na význam psaného slova coby prostředek vládnutí anglosaských panovníků. Pro tento účel bylo vybráno období ohraničené příchodem římských misionářů roku 597 a normandským vyloděním v roce 1066, jelikož tato událost již předznamenává nový směr vývoje anglosaských zemí s výrazným vlivem tehdejší francouzské společnosti. Přístup králů k psanému slovu je analyzován na základě dochovaných literárních a ikonografických důkazů, z nichž značnou část tvoří dokumenty sepsané či objednané samotnými králi, zbývající část je zastoupena vizuálním zobrazením panovníků v dochovaných rukopisech. První kapitola popisuje historické pozadí, jež je nezbytné pro správný výklad zkoumaných textů a portrétů. Její obsah je zaměřen na hlavní koncepty této práce, tj. podstata literární aktivity v rámci středověku, vývoj chápání královského majestátu a postup šíření křesťanství v anglosaských zemích. Druhá kapitola se zabývá analýzou písemných dokumentů a specializuje se na texty sepsané v období vzdělávací a náboženské reformy krále Alfréda. Podrobný rozbor staroanglických překladů dokazuje, že Alfréd používal texty jako didaktické prostředky, sloužící především k podpoře náboženství a vzdělávání. Klíčové spisy této kapitoly představují Pastýřská péče sepsaná sv. Řehořem, Rozhovory duše s Bohem od...cs_CZ
uk.abstract.enThe present thesis focuses on the importance of the written word as a ruling device of the Anglo- Saxon kings. Due to the availability of historical evidence, the studied period begins in 597 with the arrival of Christian missionaries from Rome and ends prior to the Norman Conquest in 1066. The kings' approach to the written word is analyzed on the basis of surviving literary and iconographic evidence, i.e. on documents composed for or by the rulers, and on the visual images of the rulers as portrayed in surviving manuscripts. The first chapter provides a historical background necessary for the correct interpretation of the examined texts and portraits. This section is aimed at the main concepts discussed in the thesis: medieval authorship, medieval kingship, and the spread of Christianity within the Anglo- Saxon kingdoms. The second chapter offers the analysis of written documents and focuses on the texts composed within the scope of King Alfred's educational and religious reform. The close reading of the OE translations demonstrates the king's use of the texts as didactic tools mainly serving to promote religion and learning within the kingdom. The key texts are Gregory's Pastoral Care, Augustine's Soliloquies, and Boethius's Consolation of Philosophy; an additional context of the king's life and...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglického jazyka a didaktikycs_CZ
dc.identifier.lisID990019373070106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV