Zobrazit minimální záznam

Creation of Female Teacher Image in Pedagogical Journals in the Second Half of 19th Century.
dc.contributor.advisorHiml, Pavel
dc.creatorCharvát, Šimon
dc.date.accessioned2020-08-21T12:56:20Z
dc.date.available2020-08-21T12:56:20Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/67253
dc.description.abstractMy diploma thesis deals with image of female teacher created in pedagogical journals during the second half of the 19th century in the process of radical changes of school system. The main line of these changes was formed by Education Act, adopted in 1869, which is often referred to as Hasnerova reform. This act allowed women to teach in girls' schools and in the lower classes of mixed schools. The aim of the project is to analyze educational journals of the second half of the 19th century and find out the way of creation of the image of female teacher during this period. In my work, I would like to focus on an analysis of the process of "doing" female teacher, as something new, something that is needed to legitimize. Keywords: Female Teacher, public school, education of girls, separate spheresen_US
dc.description.abstractV diplomové práci se zabývám vytvářením obrazu učitelky v pedagogických časopisech v druhé polovině 19. století, tak jak vznikal na pozadí radikálních změn v dobovém školském systému. Hlavní osu změn tvořil školský zákon přijatý roku 1869, který se častěji označuje jako Hasnerova reforma. Ta umožnila ženám učit na dívčích školách a v nižších třídách smíšených škol. Cílem projektu je pokusit se na základě analýzy pedagogických časopisů druhé poloviny 19. století zjistit jakým způsobem se během této doby vytvářel obraz učitelky jako nově vzniklé kategorie. Ve své práci bych se tedy rád zaměřil právě na analýzu procesu "dělání" kategorie učitelky, jako něčeho nového, něčeho, co je potřeba legitimizovat. klíčová slova: učitelka, veřejná škola, vzdělávání dívek, oddělené sférycs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.titleVytváření obrazu učitelky v pedagogických časopisech druhé poloviny 19.stoletícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2015
dcterms.dateAccepted2015-02-05
dc.description.departmentDepartment of General Anthropologyen_US
dc.description.departmentKatedra obecné antropologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.identifier.repId126342
dc.title.translatedCreation of Female Teacher Image in Pedagogical Journals in the Second Half of 19th Century.en_US
dc.contributor.refereeHavlůjová, Hana
dc.identifier.aleph001936661
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineGeneral Anthropologyen_US
thesis.degree.disciplineObecná antropologie - integrální studium člověkacs_CZ
thesis.degree.programHumanitní studiacs_CZ
thesis.degree.programHumanitiesen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta humanitních studií::Katedra obecné antropologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Humanities::Department of General Anthropologyen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csObecná antropologie - integrální studium člověkacs_CZ
uk.degree-discipline.enGeneral Anthropologyen_US
uk.degree-program.csHumanitní studiacs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csV diplomové práci se zabývám vytvářením obrazu učitelky v pedagogických časopisech v druhé polovině 19. století, tak jak vznikal na pozadí radikálních změn v dobovém školském systému. Hlavní osu změn tvořil školský zákon přijatý roku 1869, který se častěji označuje jako Hasnerova reforma. Ta umožnila ženám učit na dívčích školách a v nižších třídách smíšených škol. Cílem projektu je pokusit se na základě analýzy pedagogických časopisů druhé poloviny 19. století zjistit jakým způsobem se během této doby vytvářel obraz učitelky jako nově vzniklé kategorie. Ve své práci bych se tedy rád zaměřil právě na analýzu procesu "dělání" kategorie učitelky, jako něčeho nového, něčeho, co je potřeba legitimizovat. klíčová slova: učitelka, veřejná škola, vzdělávání dívek, oddělené sférycs_CZ
uk.abstract.enMy diploma thesis deals with image of female teacher created in pedagogical journals during the second half of the 19th century in the process of radical changes of school system. The main line of these changes was formed by Education Act, adopted in 1869, which is often referred to as Hasnerova reform. This act allowed women to teach in girls' schools and in the lower classes of mixed schools. The aim of the project is to analyze educational journals of the second half of the 19th century and find out the way of creation of the image of female teacher during this period. In my work, I would like to focus on an analysis of the process of "doing" female teacher, as something new, something that is needed to legitimize. Keywords: Female Teacher, public school, education of girls, separate spheresen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Katedra obecné antropologiecs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990019366610106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV