dc.contributor.advisor | Himl, Pavel | |
dc.creator | Charvát, Šimon | |
dc.date.accessioned | 2020-08-21T12:56:20Z | |
dc.date.available | 2020-08-21T12:56:20Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/67253 | |
dc.description.abstract | My diploma thesis deals with image of female teacher created in pedagogical journals during the second half of the 19th century in the process of radical changes of school system. The main line of these changes was formed by Education Act, adopted in 1869, which is often referred to as Hasnerova reform. This act allowed women to teach in girls' schools and in the lower classes of mixed schools. The aim of the project is to analyze educational journals of the second half of the 19th century and find out the way of creation of the image of female teacher during this period. In my work, I would like to focus on an analysis of the process of "doing" female teacher, as something new, something that is needed to legitimize. Keywords: Female Teacher, public school, education of girls, separate spheres | en_US |
dc.description.abstract | V diplomové práci se zabývám vytvářením obrazu učitelky v pedagogických časopisech v druhé polovině 19. století, tak jak vznikal na pozadí radikálních změn v dobovém školském systému. Hlavní osu změn tvořil školský zákon přijatý roku 1869, který se častěji označuje jako Hasnerova reforma. Ta umožnila ženám učit na dívčích školách a v nižších třídách smíšených škol. Cílem projektu je pokusit se na základě analýzy pedagogických časopisů druhé poloviny 19. století zjistit jakým způsobem se během této doby vytvářel obraz učitelky jako nově vzniklé kategorie. Ve své práci bych se tedy rád zaměřil právě na analýzu procesu "dělání" kategorie učitelky, jako něčeho nového, něčeho, co je potřeba legitimizovat. klíčová slova: učitelka, veřejná škola, vzdělávání dívek, oddělené sféry | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
dc.title | Vytváření obrazu učitelky v pedagogických časopisech druhé poloviny 19.století | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2015 | |
dcterms.dateAccepted | 2015-02-05 | |
dc.description.department | Department of General Anthropology | en_US |
dc.description.department | Katedra obecné antropologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Humanities | en_US |
dc.description.faculty | Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 126342 | |
dc.title.translated | Creation of Female Teacher Image in Pedagogical Journals in the Second Half of 19th Century. | en_US |
dc.contributor.referee | Havlůjová, Hana | |
dc.identifier.aleph | 001936661 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | General Anthropology | en_US |
thesis.degree.discipline | Obecná antropologie - integrální studium člověka | cs_CZ |
thesis.degree.program | Humanitní studia | cs_CZ |
thesis.degree.program | Humanities | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta humanitních studií::Katedra obecné antropologie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Humanities::Department of General Anthropology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Humanities | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FHS | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Obecná antropologie - integrální studium člověka | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | General Anthropology | en_US |
uk.degree-program.cs | Humanitní studia | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Humanities | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | V diplomové práci se zabývám vytvářením obrazu učitelky v pedagogických časopisech v druhé polovině 19. století, tak jak vznikal na pozadí radikálních změn v dobovém školském systému. Hlavní osu změn tvořil školský zákon přijatý roku 1869, který se častěji označuje jako Hasnerova reforma. Ta umožnila ženám učit na dívčích školách a v nižších třídách smíšených škol. Cílem projektu je pokusit se na základě analýzy pedagogických časopisů druhé poloviny 19. století zjistit jakým způsobem se během této doby vytvářel obraz učitelky jako nově vzniklé kategorie. Ve své práci bych se tedy rád zaměřil právě na analýzu procesu "dělání" kategorie učitelky, jako něčeho nového, něčeho, co je potřeba legitimizovat. klíčová slova: učitelka, veřejná škola, vzdělávání dívek, oddělené sféry | cs_CZ |
uk.abstract.en | My diploma thesis deals with image of female teacher created in pedagogical journals during the second half of the 19th century in the process of radical changes of school system. The main line of these changes was formed by Education Act, adopted in 1869, which is often referred to as Hasnerova reform. This act allowed women to teach in girls' schools and in the lower classes of mixed schools. The aim of the project is to analyze educational journals of the second half of the 19th century and find out the way of creation of the image of female teacher during this period. In my work, I would like to focus on an analysis of the process of "doing" female teacher, as something new, something that is needed to legitimize. Keywords: Female Teacher, public school, education of girls, separate spheres | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Katedra obecné antropologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990019366610106986 | |