Show simple item record

Role of British Monarch during Constitutional Crises
dc.contributor.advisorVáška, Jan
dc.creatorKudrnová, Johana
dc.date.accessioned2020-08-19T19:24:40Z
dc.date.available2020-08-19T19:24:40Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/67229
dc.description.abstract1 Abstrakt Britský panovník plní ve vztahu ke státoprávnímu uspořádání své země dvě role, roli reprezentativní a roli výkonnou. Role výkonná je často upozaďována, ačkoliv se z hlediska potencionálního dopadu na chod státu jedná o roli jednoznačně důležitější. Britský panovník zůstává i v 21. století hlavou exekutivy, součástí legislativy a zdrojem judikativy. Prostřednictvím tzv. královských prerogativů vykonává svou reziduální moc. Vývoj ústavních zvyklostí sice panovníkovy pravomoci delegoval na ministerského předsedu, potažmo ministry jednotlivých rezortů, reálná možnost kolize mezi vůlí panovníka a vlády ovšem zůstává odkazem na specifičnost britského právního systému. Práce na zakládě analýzy ústavních krizí z let 1910-1911, 1913-1914 a 1931 předkládá argumenty podporující hypotézu, jež tvrdí, že povinnost panovníka jednat na radu ministerského předsedy není výlučná. Pokud by se země dostala do bezprostředního ohrožení, panovník by byl oprávněn jednat dle svého vlastního uvážení i v případě, že by jeho postoj nekorespondoval s postojem ministerského předsedy.cs_CZ
dc.description.abstract1 Abstract British monarch performs two roles in a relation to the land's form of government. These can be characterised as a dignified role and an efficient role. The latter is often sidelined even though it is undoubtedly more important in terms of potential impact on state functioning. British monarch remains the head of the executive, part of the legislature and source of the judiciary even in the 21st century. He performs his residual powers by means of so called royal prerogatives. The fact that development of constitutional convention delegated these prerogatives to the prime minister and other members of the Cabinet does not at the same time preclude a possibility of colision between the will of the monarch and the prime minister. This problem relates to the uniqueness of the British law system. Through the analysis of constitutional crises which occured between 1910-1911, 1913-1914 and in 1931 this thesis argues that the duty of the monarch to act strictly according to the advice of the prime minister is not exclusive. If the country was in an imminent danger the monarch would be allowed to act solely according to his own judgement even if this judgement was not shared by the prime minister.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectRoyal prerogativeen_US
dc.subjectGeorge Ven_US
dc.subjectParliament Act 1911en_US
dc.subjectIrish Home Ruleen_US
dc.subjectNational government 1931en_US
dc.subjectKrálovské prerogativycs_CZ
dc.subjectJiří Vcs_CZ
dc.subjectZákon o parlamentu 1911cs_CZ
dc.subjectirské Home Rulecs_CZ
dc.subjectnárodní vláda 1931cs_CZ
dc.titleRole britského panovníka v ústavních krizíchcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-06-17
dc.description.departmentInstitute of International Studiesen_US
dc.description.departmentInstitut mezinárodních studiícs_CZ
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId143544
dc.title.translatedRole of British Monarch during Constitutional Crisesen_US
dc.contributor.refereeRovná, Lenka
dc.identifier.aleph001785301
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineInternational Area Studiesen_US
thesis.degree.disciplineMezinárodní teritoriální studiacs_CZ
thesis.degree.programMezinárodní teritoriální studiacs_CZ
thesis.degree.programInternational Area Studiesen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Institut mezinárodních studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Institute of International Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csMezinárodní teritoriální studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enInternational Area Studiesen_US
uk.degree-program.csMezinárodní teritoriální studiacs_CZ
uk.degree-program.enInternational Area Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.cs1 Abstrakt Britský panovník plní ve vztahu ke státoprávnímu uspořádání své země dvě role, roli reprezentativní a roli výkonnou. Role výkonná je často upozaďována, ačkoliv se z hlediska potencionálního dopadu na chod státu jedná o roli jednoznačně důležitější. Britský panovník zůstává i v 21. století hlavou exekutivy, součástí legislativy a zdrojem judikativy. Prostřednictvím tzv. královských prerogativů vykonává svou reziduální moc. Vývoj ústavních zvyklostí sice panovníkovy pravomoci delegoval na ministerského předsedu, potažmo ministry jednotlivých rezortů, reálná možnost kolize mezi vůlí panovníka a vlády ovšem zůstává odkazem na specifičnost britského právního systému. Práce na zakládě analýzy ústavních krizí z let 1910-1911, 1913-1914 a 1931 předkládá argumenty podporující hypotézu, jež tvrdí, že povinnost panovníka jednat na radu ministerského předsedy není výlučná. Pokud by se země dostala do bezprostředního ohrožení, panovník by byl oprávněn jednat dle svého vlastního uvážení i v případě, že by jeho postoj nekorespondoval s postojem ministerského předsedy.cs_CZ
uk.abstract.en1 Abstract British monarch performs two roles in a relation to the land's form of government. These can be characterised as a dignified role and an efficient role. The latter is often sidelined even though it is undoubtedly more important in terms of potential impact on state functioning. British monarch remains the head of the executive, part of the legislature and source of the judiciary even in the 21st century. He performs his residual powers by means of so called royal prerogatives. The fact that development of constitutional convention delegated these prerogatives to the prime minister and other members of the Cabinet does not at the same time preclude a possibility of colision between the will of the monarch and the prime minister. This problem relates to the uniqueness of the British law system. Through the analysis of constitutional crises which occured between 1910-1911, 1913-1914 and in 1931 this thesis argues that the duty of the monarch to act strictly according to the advice of the prime minister is not exclusive. If the country was in an imminent danger the monarch would be allowed to act solely according to his own judgement even if this judgement was not shared by the prime minister.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut mezinárodních studiícs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV