Pozornost a její aspekty u osob po traumatickém poranění mozku
Attention and its aspects of people after traumatic brain injury
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/67145Identifiers
Study Information System: 123705
Collections
- Kvalifikační práce [23420]
Author
Advisor
Referee
Uhlář, Pavel
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
24. 6. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
traumatické poranění mozku, poruchy pozornosti, neuropsychologické vyšetření pozornosti, kognitivní rehabilitace, fyzická aktivitaKeywords (English)
traumatic brain injury, attention impairment, neuropsychological assessment of attention, cognitive rehabilitation, physical activityPráce se v teoretické části zabývá teoretickými koncepty kognitivních funkcí a pozornosti. Další část pojednává o traumatických poraněních mozku, jejich dělení a hodnocení závažnosti. Následuje charakteristika deficitů různých aspektů pozornosti, které mohou nastat v důsledku traumatického poranění mozku, a problémů v běžném životě, které z nich mohou plynout. Hlavní část práce pojednává o neuropsychologickém vyšetření pozornosti a následné rehabilitaci, zejména o kognitivní rehabilitaci pozornosti a strategiích určených ke kompenzaci deficitů pozornosti. Praktická část spočívá v návrhu výzkumu účinnosti fyzické aktivity jako podpory kognitivní rehabilitace pozornosti prostřednictvím počítačového kognitivně-rehabilitačního programu Neurop-2. Je postavena na nedávných poznatcích o přítomnosti a charakteristikách neurogeneze u dospělých osob. Klíčová slova: traumatické poranění mozku, poruchy pozornosti, neuropsychologické vyšetření pozornosti, kognitivní rehabilitace, fyzická aktivita
The theoretical part of this thesis includes the theoretical concepts of cognitive functions and attention. The following section deals with traumatic brain injuries, their division and measurement of their severity. Another chapter includes characteristics and aspects of attention disorders that can set in as a result of traumatic brain injury, and the problems that can be caused by the attention impairment in the activities of daily living. The main point of this work is the neuropsychological assessment of attention and the following rehabilitation, especially the cognitive rehabilitation of attention and compensatory strategies of attention disorders. The practical part consists in the research proposal of efficacy of physical activity as the supportive supplement to the cognitive rehabilitation of attention via cognitive-rehabilitation program Neurop-2. It is based on the recent findings of the presence and characteristics of neurogenesis in adult persons. Keywords: traumatic brain injury, attention impairment, neuropsychological assessment of attention, cognitive rehabilitation, physical activity