Show simple item record

The Shape of Orpheus. The sketch of the Iconography of Orfeus in European and Czech nineteenth-century visual arts
dc.contributor.advisorKonečný, Lubomír
dc.creatorMachková, Magda
dc.date.accessioned2018-10-29T18:52:04Z
dc.date.available2018-10-29T18:52:04Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/66986
dc.description.abstractIkonografická studie o podobách mýtického Orfea ve výtvarném umění se v dílčích sondách zaměřuje na české prostředí dlouhého 19. století a formou mikropříběhů se snaží ukázat potenciál orfeovské ikonografie jak v uměleckých dílech, tak u jejich tvůrců nebo interpretů. Divadelnické, básnické či výtvarné kontexty pracovaly dílem se zavedenou tradiční ikonografií Orfea pěvce, hudebníka, milovníka, tragéda, dílem ji transformovaly do novotvarů, které sice zůstaly neopakovány, nicméně pro konkrétního autora či situaci měly klíčový význam. Zvláštní pozornost je věnována fenoménu slovanského Orfea - vyšehradského Lumíra -, postavy z českého mýtického dávnověku, jenž měl oproti svému antickému prototypu na metaforické zrození, vyzrání i vyvanutí pouze jedno století.cs_CZ
dc.description.abstractWho says there is only one Orpheus, the mythical singer, poet, lover, musician, tragedian? The pivotal term of this study 'Orpheus' potential' refers to a set of characteristic datas or qualities, encrypted into the iconography of this theme by the time of c. 3 000 years and deciphered and interpreted by artists for nearly equivalent period. Although the Czech lands of the nineteenth century were both metaforically and literally distant from the Greek antiquity, we are able to trace a surprising volume of comments, receptions or appropriatons of Orpheus' iconography in various fields of arts: visual arts, dramatic arts, poetry, opera. The transformation of typology is discussed on illustrative examples using the genre of micro- stories, the second part of the study focuses on the localy determined shape of 'Slavic Orpheus', the person from the pre-Czech mythology, Lumír, who was gifted by analogic talents like his prototype.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectThe Shape of Orpheus. The sketch of the iconography of Orpheus in European and Czech nineteenth-century visual artsen_US
dc.subjectPodoby Orfea. Ikonografická studie o motivu Orfea v evropském a českém výtvarném umění 19. stoletícs_CZ
dc.titlePodoby Orfea. Ikonografická studie o motivu Orfea v evropském a českém výtvarném umění 19. stoletícs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-12-18
dc.description.departmentInstitute of Art Historyen_US
dc.description.departmentÚstav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId102679
dc.title.translatedThe Shape of Orpheus. The sketch of the Iconography of Orfeus in European and Czech nineteenth-century visual artsen_US
dc.contributor.refereePrahl, Roman
dc.contributor.refereeDykast, Roman
dc.identifier.aleph002080340
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory and Visual Artsen_US
thesis.degree.disciplineDějiny výtvarného uměnícs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Arts and Cultureen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Art Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny výtvarného uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory and Visual Artsen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Arts and Cultureen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csIkonografická studie o podobách mýtického Orfea ve výtvarném umění se v dílčích sondách zaměřuje na české prostředí dlouhého 19. století a formou mikropříběhů se snaží ukázat potenciál orfeovské ikonografie jak v uměleckých dílech, tak u jejich tvůrců nebo interpretů. Divadelnické, básnické či výtvarné kontexty pracovaly dílem se zavedenou tradiční ikonografií Orfea pěvce, hudebníka, milovníka, tragéda, dílem ji transformovaly do novotvarů, které sice zůstaly neopakovány, nicméně pro konkrétního autora či situaci měly klíčový význam. Zvláštní pozornost je věnována fenoménu slovanského Orfea - vyšehradského Lumíra -, postavy z českého mýtického dávnověku, jenž měl oproti svému antickému prototypu na metaforické zrození, vyzrání i vyvanutí pouze jedno století.cs_CZ
uk.abstract.enWho says there is only one Orpheus, the mythical singer, poet, lover, musician, tragedian? The pivotal term of this study 'Orpheus' potential' refers to a set of characteristic datas or qualities, encrypted into the iconography of this theme by the time of c. 3 000 years and deciphered and interpreted by artists for nearly equivalent period. Although the Czech lands of the nineteenth century were both metaforically and literally distant from the Greek antiquity, we are able to trace a surprising volume of comments, receptions or appropriatons of Orpheus' iconography in various fields of arts: visual arts, dramatic arts, poetry, opera. The transformation of typology is discussed on illustrative examples using the genre of micro- stories, the second part of the study focuses on the localy determined shape of 'Slavic Orpheus', the person from the pre-Czech mythology, Lumír, who was gifted by analogic talents like his prototype.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
thesis.grade.codeP


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV