Zobrazit minimální záznam

Impact assessment of the shopping mall construction on the city centre
dc.contributor.advisorSpilková, Jana
dc.creatorZavřelová, Pavla
dc.date.accessioned2017-05-27T01:01:30Z
dc.date.available2017-05-27T01:01:30Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/66805
dc.description.abstractDiplomová práce je zaměřena na problém neregulované výstavby obchodních center v městském centru, která zde byla postavena bez zohlednění jejich možného vlivu na stávající maloobchodní jednotky v jejich blízkém okolí a vlivu na celkovou vitalitu samotného městského centra. Zvolený problém byl sledován na příkladu měst Pardubice a Liberec za využití kvantitativních i kvalitativních výzkumných metod v rámci studie RIA (Retail Impact Assessment) a prvků kontrafaktuální dopadové evaluace. Výsledky výzkumu prokázaly, že provoz obchodního centra představuje vysoce konkurenční prostředí měnící strukturu maloobchodních jednotek na tradičních obchodních ulicích v centrální části vybraných měst. Mimo jiné byl odhalen značný vliv působení vnějších faktorů, zahrnující zejména změnu nákupního chování a preferencí obyvatel navíc umocněných zásahem ekonomické krize. Zjištěné výsledky lze brát za poukazující na vliv nákupních center, neboť za změnou nákupního chování obyvatel stojí primárně tyto velkoplošné maloobchodní formáty. Přínos provedeného výzkumu spočívá v aplikaci ojedinělých výzkumných metod indikujících potřebu regulované a koordinované výstavby obchodních center v podmínkách českých měst. Klíčová slova: analýza dopadů maloobchodu, centrum města, vitalita, obchodní centrumcs_CZ
dc.description.abstractThis thesis focuses on problems related to unregulated construction of shopping malls in the city centres. Shopping malls are often built considering their negative effects on small merchants, urban environment etc. This particular problem was analyzed in two cities (Pardubice and Liberec) using elements of Retail Impact Assessment study and counterfactual impact evaluation method. Results showed that placing the shopping malls to the city centre changes the structure of retail units in its vicinity. Since customers prefer larger shopping facilities, their shopping behaviour changes, and small merchants are forced to addapt and compete with "all under one roof" shopping centers. Some of them cannot compete with these centers and are forced to close. Contribution of this research focuses on application of unique methods which indicated a need to regulate and coordinate building of large shopping centers within Czech cities. Key words: retail impact assessment, city centre, vitality, shopping mallen_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.subjectanalýza dopadů maloobchoducs_CZ
dc.subjectcentrum městacs_CZ
dc.subjectvitalitacs_CZ
dc.subjectobchodní centrumcs_CZ
dc.subjectretail impact assessmenten_US
dc.subjectcity centreen_US
dc.subjectvitalityen_US
dc.subjectshopping mallen_US
dc.titleAnalýza dopadu realizace obchodního centra na strukturu maloobchodu v centru městacs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2015
dcterms.dateAccepted2015-05-25
dc.description.departmentDepartment of Social Geography and Regional Develop.en_US
dc.description.departmentKatedra sociální geografie a region. rozvojecs_CZ
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.identifier.repId146129
dc.title.translatedImpact assessment of the shopping mall construction on the city centreen_US
dc.contributor.refereeBednář, Pavel
dc.identifier.aleph002005556
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociální geografie a regionální rozvojcs_CZ
thesis.degree.disciplineSocial Geography and Regional Developmenten_US
thesis.degree.programGeografiecs_CZ
thesis.degree.programGeographyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Katedra sociální geografie a region. rozvojecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Department of Social Geography and Regional Develop.en_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociální geografie a regionální rozvojcs_CZ
uk.degree-discipline.enSocial Geography and Regional Developmenten_US
uk.degree-program.csGeografiecs_CZ
uk.degree-program.enGeographyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce je zaměřena na problém neregulované výstavby obchodních center v městském centru, která zde byla postavena bez zohlednění jejich možného vlivu na stávající maloobchodní jednotky v jejich blízkém okolí a vlivu na celkovou vitalitu samotného městského centra. Zvolený problém byl sledován na příkladu měst Pardubice a Liberec za využití kvantitativních i kvalitativních výzkumných metod v rámci studie RIA (Retail Impact Assessment) a prvků kontrafaktuální dopadové evaluace. Výsledky výzkumu prokázaly, že provoz obchodního centra představuje vysoce konkurenční prostředí měnící strukturu maloobchodních jednotek na tradičních obchodních ulicích v centrální části vybraných měst. Mimo jiné byl odhalen značný vliv působení vnějších faktorů, zahrnující zejména změnu nákupního chování a preferencí obyvatel navíc umocněných zásahem ekonomické krize. Zjištěné výsledky lze brát za poukazující na vliv nákupních center, neboť za změnou nákupního chování obyvatel stojí primárně tyto velkoplošné maloobchodní formáty. Přínos provedeného výzkumu spočívá v aplikaci ojedinělých výzkumných metod indikujících potřebu regulované a koordinované výstavby obchodních center v podmínkách českých měst. Klíčová slova: analýza dopadů maloobchodu, centrum města, vitalita, obchodní centrumcs_CZ
uk.abstract.enThis thesis focuses on problems related to unregulated construction of shopping malls in the city centres. Shopping malls are often built considering their negative effects on small merchants, urban environment etc. This particular problem was analyzed in two cities (Pardubice and Liberec) using elements of Retail Impact Assessment study and counterfactual impact evaluation method. Results showed that placing the shopping malls to the city centre changes the structure of retail units in its vicinity. Since customers prefer larger shopping facilities, their shopping behaviour changes, and small merchants are forced to addapt and compete with "all under one roof" shopping centers. Some of them cannot compete with these centers and are forced to close. Contribution of this research focuses on application of unique methods which indicated a need to regulate and coordinate building of large shopping centers within Czech cities. Key words: retail impact assessment, city centre, vitality, shopping mallen_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra sociální geografie a region. rozvojecs_CZ
dc.identifier.lisID990020055560106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV