Continuing Beginner Learners in Adult EFL Classes
Věční začátečníci v kurzech anglického jazyka pro dospělé
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/66408Identifiers
Study Information System: 148406
Collections
- Kvalifikační práce [19157]
Author
Advisor
Referee
Dvořák, Bohuslav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Music
Department
Information is unavailable
Date of defense
30. 5. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
výuka dospělých, angličtina jako cizí jazyk, věční začátečníci, faktory ovlivňující proces učení, učební styly, výukové styly, motivace k učení, překážky v učení, poruchy učeníKeywords (English)
adult education, English as a foreign language (EFL), continuing beginners, factors influencing the learning process, learning styles, teaching styles, learning motivation, blocks to learning, learning disabilitiesTato práce řeší otázky výuky věčných začátečníků v kurzech anglického jazyka pro dospělé. Zaměřuje se na popis faktorů, jež mohou mít vliv na stagnaci procesu učení u této skupiny žáků, a snaží se zjistit, do jaké míry se u ní projevují. Cílem této práce je uvést na základě těchto zjištění popis českých věčných začátečníků jakožto svébytné skupiny studentů a podat výzkumné podklady, jež by pomohly objasnit podstatu pojmu "věčný začátečník". V neposlední řadě si pak práce klade za cíl poskytnout podněty pro další výzkum v této oblasti. Zvolená problematika byla uchopena z pohledu dostupné literatury pedagogické, andragogické a psychologické. Na jejím základě byly vytyčeny čtyři hlavní faktory, jež mohou stát u zrodu věčného začátečnictví: nesoulad mezi užívanými styly učení a výuky, nedostatečná motivace ke studiu, překážky v učení a specifické poruchy učení. Na tyto čtyři oblasti bylo potom zaměřeno dotazníkové šetření, ve kterém byla prostřednictvím škálovacích otázek zjišťována míra závažnosti jednotlivých oblastí. Výzkum pracoval se třemi hypotézami, a to předně s tou, že u věčných začátečníků se objeví potíže alespoň ve dvou z vytýčených oblastí. Dále bylo předpokládáno, že výskyt specifických poruch učení bude u věčných začátečníků vyšší než v běžné populaci a že tito žáci budou mít rozvinutější vnější...
This thesis deals with the issue of teaching continuing beginners in adult EFL classes. It focuses on the description of factors that may influence the learning stagnation among these learners, and it attempts to ascertain the extent to which these factors take effect. Consequently, the thesis aims to characterize Czech continuing beginners as an independent group of learners and to provide scientific evidence which could clarify the assumptions, underlying the continuing-beginner concept. Lastly, but importantly, the thesis also intends to instigate further research in the field. The subject was investigated from the perspective of available pedagogical, andragogcial and psychological literature. Accordingly, four major factors, which may be at the root of continuing-beginner phenomenon, were identified: a mismatch between learning and teaching styles, insufficient study motivation, hindrances to learning and learning disabilities. These four areas were further focused on in a questionnaire survey, using rating scales to determine the importance of the individual areas. The study worked with three hypotheses. Firstly, continuing beginners were expected to report difficulties in at least two of the established areas. Secondly, it was presupposed that the rate of learning disabilities would be somewhat...
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Využití e-learningu na střední škole při výuce odborných předmětů
Defence status: DEFENDEDSnášel, Antonín (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2015)Date of defense: 8. 9. 2015 -
Design online vzdělávání - vliv způsobu testování na učení se
Defence status: DEFENDEDNečadová, Karolína (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2024)Date of defense: 29. 1. 2024(in English): This thesis examines how the form of testing and assessment affects teaching and learning strategies. The thesis first introduces the basic concepts associated with e-learning. First, the phenomenon of ... -
Vytvoření e-learningového kurzu pro předmět technologie grafiky na střední odborné škole
Defence status: DEFENDEDNová, Eliška (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2024)Date of defense: 5. 9. 2024Diplomová práce se věnuje zásadám tvorby e-learningového kurzu pro obor grafický design na střední odborné škole. Cílem práce je návrh e-learningového kurzu pro předmět technologie grafiky pro žáky třetího ročníku. Teoretická ...