Show simple item record

The Influence of Construction of Rapid Rail Dejvická-Nemocnice Motol on Land Values Using Geographically Weighted Regression
dc.contributor.advisorKvětoň, Viktor
dc.creatorPejřil, Kryštof
dc.date.accessioned2017-05-26T23:27:29Z
dc.date.available2017-05-26T23:27:29Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/66348
dc.description.abstractHlavním cílem této bakalářské práce je zhodnocení vlivu výstavby metra v úseku Dejvická- Nemocnice Motol na ceny pozemků, které leží v blízkosti nových stanic. Jedním z důsledků zprovoznění nové trati metra je zvýšení atraktivity lokalit v okolí nových zastávek, což se projevuje nárůstem cen pozemků. Intenzita tohoto jevu je porovnávána s vlivem vybraných hodnototvorných faktorů při oceňování pozemků: hlučností, blízkostí veřejné zeleně a dostupností školských zařízení. K analýze těchto vztahů byla využita metoda geograficky vážené regrese (GWR), statistická metoda, která umožňuje odhalit prostorovou nestacionaritu zkoumaných jevů a lépe pochopit jejich územní souvislosti. Statisticky významný vliv pěší dostupnosti nových zastávek metra na ceny pozemků se nepodařilo prokázat, nicméně tato závislost se nejspíše projevuje na větším území. Výsledky dále potvrzují nutnost velice citlivého přístupu ke specifickým lokálním faktorům, které ceny pozemků ovlivňují. V závěru jsou diskutována možná omezení použití metody GWR vzhledem k urbanistické struktuře měst. Klíčová slova: metro, ceny pozemků, geograficky vážená regresecs_CZ
dc.description.abstractThe objective of this bachelor thesis is to examine the impacts of the construction of rapid rail Dejvická-Nemocnice Motol on land values in the adjacent areas. The major impact of opening of the rapid rail section is an attractiveness improvement of station neighbourhood, which results in land value uplift. The intensity of this phenomenon is compared to the influences of selected price-making factors: noisiness, proximity of public greenery and school facilities accessibility. The analysis utilizes the method of geographically weighted regression (GWR), a statistical method, which deals with the varying relationships of the phenomenon over space and allows better understanding of their spatial context. There was not proved a statistically significant effect of walking-accessibility of the stations on land values, however, this might reveal an analysis of larger extent. The results confirm a necessity of very careful approach to the particular local specifics contributing to land values. In the conclusion some limitations of a usage of GWR are discussed with respect to the urban structure. Keywords: rapid rail, land values, geographically weighted regressionen_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.titleVliv výstavby úseku metra Dejvická-Nemocnice Motol na ceny pozemků s využitím geograficky vážené regresecs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-06-17
dc.description.departmentDepartment of Social Geography and Regional Develop.en_US
dc.description.departmentKatedra sociální geografie a region. rozvojecs_CZ
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.identifier.repId145286
dc.title.translatedThe Influence of Construction of Rapid Rail Dejvická-Nemocnice Motol on Land Values Using Geographically Weighted Regressionen_US
dc.contributor.refereeNetrdová, Pavlína
dc.identifier.aleph001784164
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineGeografie a kartografiecs_CZ
thesis.degree.disciplineGeography and Cartographyen_US
thesis.degree.programGeografiecs_CZ
thesis.degree.programGeographyen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Katedra sociální geografie a region. rozvojecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Department of Social Geography and Regional Develop.en_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csGeografie a kartografiecs_CZ
uk.degree-discipline.enGeography and Cartographyen_US
uk.degree-program.csGeografiecs_CZ
uk.degree-program.enGeographyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csHlavním cílem této bakalářské práce je zhodnocení vlivu výstavby metra v úseku Dejvická- Nemocnice Motol na ceny pozemků, které leží v blízkosti nových stanic. Jedním z důsledků zprovoznění nové trati metra je zvýšení atraktivity lokalit v okolí nových zastávek, což se projevuje nárůstem cen pozemků. Intenzita tohoto jevu je porovnávána s vlivem vybraných hodnototvorných faktorů při oceňování pozemků: hlučností, blízkostí veřejné zeleně a dostupností školských zařízení. K analýze těchto vztahů byla využita metoda geograficky vážené regrese (GWR), statistická metoda, která umožňuje odhalit prostorovou nestacionaritu zkoumaných jevů a lépe pochopit jejich územní souvislosti. Statisticky významný vliv pěší dostupnosti nových zastávek metra na ceny pozemků se nepodařilo prokázat, nicméně tato závislost se nejspíše projevuje na větším území. Výsledky dále potvrzují nutnost velice citlivého přístupu ke specifickým lokálním faktorům, které ceny pozemků ovlivňují. V závěru jsou diskutována možná omezení použití metody GWR vzhledem k urbanistické struktuře měst. Klíčová slova: metro, ceny pozemků, geograficky vážená regresecs_CZ
uk.abstract.enThe objective of this bachelor thesis is to examine the impacts of the construction of rapid rail Dejvická-Nemocnice Motol on land values in the adjacent areas. The major impact of opening of the rapid rail section is an attractiveness improvement of station neighbourhood, which results in land value uplift. The intensity of this phenomenon is compared to the influences of selected price-making factors: noisiness, proximity of public greenery and school facilities accessibility. The analysis utilizes the method of geographically weighted regression (GWR), a statistical method, which deals with the varying relationships of the phenomenon over space and allows better understanding of their spatial context. There was not proved a statistically significant effect of walking-accessibility of the stations on land values, however, this might reveal an analysis of larger extent. The results confirm a necessity of very careful approach to the particular local specifics contributing to land values. In the conclusion some limitations of a usage of GWR are discussed with respect to the urban structure. Keywords: rapid rail, land values, geographically weighted regressionen_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra sociální geografie a region. rozvojecs_CZ
dc.identifier.lisID990017841640106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV