Show simple item record

Interpretace narativních technik v Bílé velrybě
dc.contributor.advisorProcházka, Martin
dc.creatorSedláček, Martin
dc.date.accessioned2017-05-26T23:00:22Z
dc.date.available2017-05-26T23:00:22Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/66214
dc.description.abstractCílem této práce je zmapovat narativní strategie použité v Bílé velrybě. Z hlediska různých teorií vyprávění práce zkoumá a charakterizuje především vypravěčovu spolehlivost (Wayne C. Booth) a narativní situaci (Franz K. Stanzel). Izmael je považován za prototypického nespolehlivého vypravěče. Práce hodnotí projevy jeho nespolehlivosti. Zvláštní pozornost je věnovaná nedůslednostem ve vyprávění (Izmael opakovaně mizí z vyprávění, některé původně výrazné postavy postupně ustupují do ústraní, jiné mizí úplně). V otázce přístupu k nim jsou brána v potaz stanoviska odborníků. Zmíněné jevy autor práce chápe jako projev záměrně a vědomě zapojené do vyprávění, nikoli jako důsledek unáhleného průběhu tvorby. Vedle formálních nedůsledností, vyprávění v Bílé velrybě obsahuje nepravidelnosti tematického charakteru (např. pochybný žebříček hodnot podle Rimmon- Kenanové). Za použití Stanzelovy narativní teorie práce sleduje Izmaelovu oscilaci mezi "vypravěčem" a "reflektorem." S využitím obou koncepcí práce hodnotí Bílou velrybu ze dvou odlišných perspektiv a pokouší se osvětlit složitou vyprávěcí strategii románu. Práce zkoumá zapojení různých narativních technik, jejich možné důsledky na interpretaci Izmaele a dopad jeho svébytného vyprávění na strukturu a podobu Bílé velryby (tj. román s prvky dramatickými a...cs_CZ
dc.description.abstractThesis Abstract The objective of this thesis is to map the narrative strategies of Herman Melville's Moby-Dick. By applying different narrative theories to Moby-Dick, it explores and assesses mainly the narrative reliability (Wayne C. Booth) and the narrative situation (Franz K. Stanzel). Ishmael is generally considered to be an example of an unreliable narrator and in this thesis manifestations of his unreliability are evaluated. Special attention is devoted to the inconsistencies in the narrative (e.g. recurring disappearances of Ishmael, shifts in focus on some of the characters, complete disappearances of other characters) and their treatment, taking the general academic consensus into account. Such phenomena are discussed as deliberately and consciously incorporated into the narrative, rather than being a result of a precipitated writing process. Apart from the formal inconsistencies, the narrative also includes incongruities of thematic nature (e.g. questionable value-scheme according to Rimmon- Kenan). By employing Stanzel's narrative theory, the thesis discusses Ishmael's oscillation between "narrator" and "reflector," with special focus on the dramatic chapters. Using both of these conceptions, Moby-Dick is assessed from two different perspectives, hopefully shedding some light on the complex...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectHerman Melvillecs_CZ
dc.subjectBílá velrybacs_CZ
dc.subjectnarativní technikycs_CZ
dc.subjectinterpretacecs_CZ
dc.subjectnespolehlivý vypravěčcs_CZ
dc.subjectvypravěčcs_CZ
dc.subjectreflektorcs_CZ
dc.subjectencyklopedický románcs_CZ
dc.subjectHerman Melvilleen_US
dc.subjectMoby-Dicken_US
dc.subjectnarrative techniquesen_US
dc.subjectinterpretationen_US
dc.subjectunreliable narratoren_US
dc.subjectnarratoren_US
dc.subjectreflectoren_US
dc.subjectencyclopedic novelen_US
dc.titleInterpreting Narrative Techniques in Moby-Dicken_US
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2015
dcterms.dateAccepted2015-06-22
dc.description.departmentDepartment of Anglophone Literatures and Culturesen_US
dc.description.departmentÚstav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId150909
dc.title.translatedInterpretace narativních technik v Bílé velryběcs_CZ
dc.contributor.refereeRobbins, David Lee
dc.identifier.aleph002014558
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAnglistika - amerikanistikacs_CZ
thesis.degree.disciplineEnglish and American Studiesen_US
thesis.degree.programAnglistika - amerikanistikacs_CZ
thesis.degree.programEnglish and American Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEnglish and American Studiesen_US
uk.degree-program.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-program.enEnglish and American Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csCílem této práce je zmapovat narativní strategie použité v Bílé velrybě. Z hlediska různých teorií vyprávění práce zkoumá a charakterizuje především vypravěčovu spolehlivost (Wayne C. Booth) a narativní situaci (Franz K. Stanzel). Izmael je považován za prototypického nespolehlivého vypravěče. Práce hodnotí projevy jeho nespolehlivosti. Zvláštní pozornost je věnovaná nedůslednostem ve vyprávění (Izmael opakovaně mizí z vyprávění, některé původně výrazné postavy postupně ustupují do ústraní, jiné mizí úplně). V otázce přístupu k nim jsou brána v potaz stanoviska odborníků. Zmíněné jevy autor práce chápe jako projev záměrně a vědomě zapojené do vyprávění, nikoli jako důsledek unáhleného průběhu tvorby. Vedle formálních nedůsledností, vyprávění v Bílé velrybě obsahuje nepravidelnosti tematického charakteru (např. pochybný žebříček hodnot podle Rimmon- Kenanové). Za použití Stanzelovy narativní teorie práce sleduje Izmaelovu oscilaci mezi "vypravěčem" a "reflektorem." S využitím obou koncepcí práce hodnotí Bílou velrybu ze dvou odlišných perspektiv a pokouší se osvětlit složitou vyprávěcí strategii románu. Práce zkoumá zapojení různých narativních technik, jejich možné důsledky na interpretaci Izmaele a dopad jeho svébytného vyprávění na strukturu a podobu Bílé velryby (tj. román s prvky dramatickými a...cs_CZ
uk.abstract.enThesis Abstract The objective of this thesis is to map the narrative strategies of Herman Melville's Moby-Dick. By applying different narrative theories to Moby-Dick, it explores and assesses mainly the narrative reliability (Wayne C. Booth) and the narrative situation (Franz K. Stanzel). Ishmael is generally considered to be an example of an unreliable narrator and in this thesis manifestations of his unreliability are evaluated. Special attention is devoted to the inconsistencies in the narrative (e.g. recurring disappearances of Ishmael, shifts in focus on some of the characters, complete disappearances of other characters) and their treatment, taking the general academic consensus into account. Such phenomena are discussed as deliberately and consciously incorporated into the narrative, rather than being a result of a precipitated writing process. Apart from the formal inconsistencies, the narrative also includes incongruities of thematic nature (e.g. questionable value-scheme according to Rimmon- Kenan). By employing Stanzel's narrative theory, the thesis discusses Ishmael's oscillation between "narrator" and "reflector," with special focus on the dramatic chapters. Using both of these conceptions, Moby-Dick is assessed from two different perspectives, hopefully shedding some light on the complex...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: dspace (at) is.cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV