Vzdělávání ředitele školy - komparace České republiky, Bavorska a Severního Porýní-Vestfálska
Education of a School Headmaster - Comparison of the Czech Republic, Bavaria and North Rhine-Westphalia
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/65983Identifiers
Study Information System: 147301
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Voda, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Management of Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
27. 5. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Celoživotní vzdělávání, další vzdělávání, profesní dráha, kompetenční profil, kvalifikace ředitele školy, kvalifikační modelKeywords (English)
lifelong training, further training of teachers, professional career, further training of headmasters, headmaster competence, competence profile, qualifying modelObsahem práce je hledání odpovědi na otázku: "Lze u ředitelů škol v odlišných zemích Evropy provést komparaci v získávání kvalifikačního vzdělávání a možnostech průběžného vzdělávání?" Autor práce se zabývá tématikou vzdělávání ředitelů škol v České republice a Spolkové republice Německo (Bavorsko a Severní Porýní-Vestfálsko). Za pomoci zvolených metod výzkumu, kterými byl dotazník a rozhovory s řediteli, se snaží informovat o systémech a možnostech vzdělávání ve zvolených zemích. Nutnost kvalifikace vedoucích pracovníků, myšleno splnění požadavků pro výkon funkce, dokazuje fakt, že v dnešní době jsou na ředitele škol kladeny nároky především na jejich kompetenční připravenost, kterou získají dobrým specializačním vzděláním. Získané informace mohou být využitelné jako vzor či metodická doporučení, protože v každé zemi probíhá manažerské vzdělávání dle odlišných kvalifikačních modelů. KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní vzdělávání, další vzdělávání, profesní dráha, kompetenční profil, kvalifikace ředitele školy, kvalifikační model
The aim of this work is to answer the following question: ‚Is it possible to compare qualification training and forms of further training of headmasters in different countries?' The author of this thesis deals with headmaster training in the Czech Republic and the Federal Republic of Germany (Bavaria and North Rhine-Westphalia). He obtained information about education systems and education opportunities in these countries through selected research methods which were a questionnaire and interviews with school headmasters. The need for proper managerial qualification of headmasters necessary for them to meet requirements for discharge of the function is proved by the fact that today headmasters have to cope with demands made on their competency readiness which they can receive through good specialized training. The information obtained can be used as a pattern or methodical recommendations because in every country the managerial education follows different qualifying models. KEYWORDS: lifelong training, further training of teachers, professional career, further training of headmasters, headmaster competence, competence profile, qualifying model