Zobrazit minimální záznam

The therapy of emotional and behavioral problems after acquired brain injury
dc.contributor.advisorKulišťák, Petr
dc.creatorPiťhová, Zuzana
dc.date.accessioned2017-05-26T22:05:39Z
dc.date.available2017-05-26T22:05:39Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/65945
dc.description.abstractZměny v emotivitě a chování jsou obvyklým doprovodem získaného poškození mozku, které znesnadňuje readaptaci jedince na jeho prostředí. Na rozdíl od kognitivních problémů se těmto změnám nevěnuje tolik pozornosti, neboť jejich komplexnost vyžaduje péči v rámci speciálního neuropsychologického působení. Předmětem teoretické části práce bylo přiblížit problematiku získaného poškození mozku a shrnout dosavadní poznatky a zkušenosti v oblasti terapeutické práce s touto specifickou skupinou osob. Předmětem empirické části práce bylo navrhnout vhodný intervenční program, který by se zaměřil na prožívání osobnostních změn po získaném poškození mozku. Jeho cílem bylo poskytnout pacientům informace o obvyklých důsledcích mozkového poškození a prostor pro sdílení obtíží, které mohou zažívat. Účinnost tohoto programu byla měřena pomocí dotazníku European Brain Injury Questionnaire (EBIQ) a Zungovy sebeposuzovací škály deprese (ZSDS). Byly porovnány výsledky před a po skončení programu u experimentální skupiny (N=30) s výsledky kontrolní skupiny (N=30), která se programu neúčastnila. U skupiny, která intervenci absolvovala, bylo dotazníkem EBIQ-P zjištěno signifikantní zlepšení v subškále Tělesné obtíže. Výsledky ZSDS zaznamenaly signifikantní zlepšení depresivní symptomatiky oproti kontrolní skupině. Součástí...cs_CZ
dc.description.abstractThe changes in emotivity and behavior are common after acquired brain injury, which complicates the readaptation of an individual to his environment. Compared to cognitive problems, these changes are not so greatly regarded because their complexity requires care in the context of its special neuropsychological treatment. The objective of the theoretical part of this thesis was to elucidate the issue of acquired brain injury and summarize current knowledge and experience in the field of therapeutic work with this specific group of people. The aim of the empirical part of this thesis was to design an appropriate educationally based preventive program that would focus on the experience of personality change after ABI. The goal of this program was to provide patients with information about the usual consequences of ABI and to provide a place to share the problems they experience. The effectiveness of this program was measured via the European Brain Injury Questionnaire (EBIQ) and the Zung Self-rating Depression Scale (ZSDS). The results were compared in the experimental group (N=30) before and after the completion of the program and in the control group (N=30). In the group that undertook the intervention, the EBIQ-P showed significant improvement in the subscale Physical. The ZSDS results showed...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectzískané poškození mozkucs_CZ
dc.subjectemoční a behaviorální problémycs_CZ
dc.subjectterapiecs_CZ
dc.subjectKBTcs_CZ
dc.subjectedukačně-preventivní programcs_CZ
dc.subjectacquired brain injuryen_US
dc.subjectemocional and behavioral problemsen_US
dc.subjecttherapyen_US
dc.subjectCBTen_US
dc.subjecteducationally based preventive programen_US
dc.titleTerapie emocionálních a behaviorálních problémů po získaném poškození mozkucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-05-20
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId132725
dc.title.translatedThe therapy of emotional and behavioral problems after acquired brain injuryen_US
dc.contributor.refereeHrachovinová, Tamara
dc.identifier.aleph001785372
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csZměny v emotivitě a chování jsou obvyklým doprovodem získaného poškození mozku, které znesnadňuje readaptaci jedince na jeho prostředí. Na rozdíl od kognitivních problémů se těmto změnám nevěnuje tolik pozornosti, neboť jejich komplexnost vyžaduje péči v rámci speciálního neuropsychologického působení. Předmětem teoretické části práce bylo přiblížit problematiku získaného poškození mozku a shrnout dosavadní poznatky a zkušenosti v oblasti terapeutické práce s touto specifickou skupinou osob. Předmětem empirické části práce bylo navrhnout vhodný intervenční program, který by se zaměřil na prožívání osobnostních změn po získaném poškození mozku. Jeho cílem bylo poskytnout pacientům informace o obvyklých důsledcích mozkového poškození a prostor pro sdílení obtíží, které mohou zažívat. Účinnost tohoto programu byla měřena pomocí dotazníku European Brain Injury Questionnaire (EBIQ) a Zungovy sebeposuzovací škály deprese (ZSDS). Byly porovnány výsledky před a po skončení programu u experimentální skupiny (N=30) s výsledky kontrolní skupiny (N=30), která se programu neúčastnila. U skupiny, která intervenci absolvovala, bylo dotazníkem EBIQ-P zjištěno signifikantní zlepšení v subškále Tělesné obtíže. Výsledky ZSDS zaznamenaly signifikantní zlepšení depresivní symptomatiky oproti kontrolní skupině. Součástí...cs_CZ
uk.abstract.enThe changes in emotivity and behavior are common after acquired brain injury, which complicates the readaptation of an individual to his environment. Compared to cognitive problems, these changes are not so greatly regarded because their complexity requires care in the context of its special neuropsychological treatment. The objective of the theoretical part of this thesis was to elucidate the issue of acquired brain injury and summarize current knowledge and experience in the field of therapeutic work with this specific group of people. The aim of the empirical part of this thesis was to design an appropriate educationally based preventive program that would focus on the experience of personality change after ABI. The goal of this program was to provide patients with information about the usual consequences of ABI and to provide a place to share the problems they experience. The effectiveness of this program was measured via the European Brain Injury Questionnaire (EBIQ) and the Zung Self-rating Depression Scale (ZSDS). The results were compared in the experimental group (N=30) before and after the completion of the program and in the control group (N=30). In the group that undertook the intervention, the EBIQ-P showed significant improvement in the subscale Physical. The ZSDS results showed...en_US
uk.file-availabilityP
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
dc.identifier.lisID990017853720106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV