Show simple item record

Industrial Revolution: efficiency of the project teaching compared to lecture method
dc.contributor.advisorHavlůjová, Hana
dc.creatorKřivková, Anna
dc.date.accessioned2017-05-26T22:00:51Z
dc.date.available2017-05-26T22:00:51Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/65919
dc.description.abstractAutorka diplomové práce se zabývá dvěma vyučovacími metodami, které jsou porovnávány nejen z hlediska jejich pozitiv a negativ, ale také ve smyslu jejich efektivity. Na příkladu jednoho tematického celku z obsahu dějepisného učiva základní školy jsou aplikovány obě metody, přičemž jedna metoda je výkladová a druhá nese prvky projektové výuky. Efektivita obou metod je zjišťována na základě výuky ve dvou třídách základní školy, přičemž společným tematickým celkem je Průmyslová revoluce. Podle bodového zisku jednotlivých žáků v didaktickém testu dopadla lépe třída, kde výuka probíhala projektovou metodou. Bodový rozdíl však nebyl příliš markantní. Efektivita výukových metod ale nemůže být hodnocena pouze na základě bodů získaných v testu. Proto autorka využívá k dalšímu posouzení efektivity Bloomovu taxonomii. Analýzou odpovědí žáků bylo zjištěno, že žáci pracující projektovou metodou dosáhli kromě faktografických znalostí také znalostí procedurálních a konceptuálních, což se projevilo ve formulacích jejich odpovědí. Tito žáci hlouběji porozuměli souvislostem a celkovému kontextu tématu. U žáků pracujících výkladovou metodou, bylo této úrovně znalostí dosaženo jen zřídka. Metakognitivní znalosti byly rozvíjeny pouze ve třídě s projektovou metodou. Výzkumem bylo tedy zjištěno, že projektová metoda byla...cs_CZ
dc.description.abstractThe thesis is aimed at two different teaching methods, which are compared not only from the viewpoint of their positives and negatives, but also their effectiveness is valuated. One thematic unit from the history curriculum at lower-secondary school is chosen and two different methods are applied, one is based on lecture method, the other one involves project teaching. The effectiveness of the methods is ascertained on the basis of applying these methods in two teaching classes of elementary school. The common thematic unit is Industrial Revolution. According to the number of points every pupil achieves in the didactical test, the class with project teaching turned out better, however the difference was not so prominent. Important is that the effectiveness of both methods cannot be measured based only on number of obtained points. For this reason the author uses another evaluation of methods based on the Bloom's Taxonomy of educational objectives. By analysing the pupil's answers it was ascertained, that the pupils using the project teaching achieved (apart from factual knowledge) also the procedural and conceptual knowledge, which was found in their answer formulations. These pupils have better understood the deeper relationships and the general context of the subject. In the class, where the...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectprůmyslová revolucecs_CZ
dc.subjectprojektová výukacs_CZ
dc.subjectvýkladcs_CZ
dc.subjectindustrial revolutionen_US
dc.subjectproject teachingen_US
dc.subjectlecture methoden_US
dc.titlePrůmyslová revoluce: efektivita projektové výuky ve srovnání s výkladovou metodoucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-05-20
dc.description.departmentKatedra dějin a didaktiky dějepisucs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId132309
dc.title.translatedIndustrial Revolution: efficiency of the project teaching compared to lecture methoden_US
dc.contributor.refereeMikeska, Tomáš
dc.identifier.aleph001777307
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy dějepis - německý jazykcs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools History - German languageen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra dějin a didaktiky dějepisucs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy dějepis - německý jazykcs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools History - German languageen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csAutorka diplomové práce se zabývá dvěma vyučovacími metodami, které jsou porovnávány nejen z hlediska jejich pozitiv a negativ, ale také ve smyslu jejich efektivity. Na příkladu jednoho tematického celku z obsahu dějepisného učiva základní školy jsou aplikovány obě metody, přičemž jedna metoda je výkladová a druhá nese prvky projektové výuky. Efektivita obou metod je zjišťována na základě výuky ve dvou třídách základní školy, přičemž společným tematickým celkem je Průmyslová revoluce. Podle bodového zisku jednotlivých žáků v didaktickém testu dopadla lépe třída, kde výuka probíhala projektovou metodou. Bodový rozdíl však nebyl příliš markantní. Efektivita výukových metod ale nemůže být hodnocena pouze na základě bodů získaných v testu. Proto autorka využívá k dalšímu posouzení efektivity Bloomovu taxonomii. Analýzou odpovědí žáků bylo zjištěno, že žáci pracující projektovou metodou dosáhli kromě faktografických znalostí také znalostí procedurálních a konceptuálních, což se projevilo ve formulacích jejich odpovědí. Tito žáci hlouběji porozuměli souvislostem a celkovému kontextu tématu. U žáků pracujících výkladovou metodou, bylo této úrovně znalostí dosaženo jen zřídka. Metakognitivní znalosti byly rozvíjeny pouze ve třídě s projektovou metodou. Výzkumem bylo tedy zjištěno, že projektová metoda byla...cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis is aimed at two different teaching methods, which are compared not only from the viewpoint of their positives and negatives, but also their effectiveness is valuated. One thematic unit from the history curriculum at lower-secondary school is chosen and two different methods are applied, one is based on lecture method, the other one involves project teaching. The effectiveness of the methods is ascertained on the basis of applying these methods in two teaching classes of elementary school. The common thematic unit is Industrial Revolution. According to the number of points every pupil achieves in the didactical test, the class with project teaching turned out better, however the difference was not so prominent. Important is that the effectiveness of both methods cannot be measured based only on number of obtained points. For this reason the author uses another evaluation of methods based on the Bloom's Taxonomy of educational objectives. By analysing the pupil's answers it was ascertained, that the pupils using the project teaching achieved (apart from factual knowledge) also the procedural and conceptual knowledge, which was found in their answer formulations. These pupils have better understood the deeper relationships and the general context of the subject. In the class, where the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra dějin a didaktiky dějepisucs_CZ
dc.identifier.lisID990017773070106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV