Show simple item record

Shaping the psychological concept in teaching psychology
dc.contributor.advisorŠtech, Stanislav
dc.creatorHoleček, Václav
dc.date.accessioned2019-02-19T13:42:53Z
dc.date.available2019-02-19T13:42:53Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/6564
dc.description.abstractTématem disertační práce je problematika utváření psychologických pojmů studenty středních a vysokých škol zkoumaná z didakticko-pedagogického a zejména z psychologického hlediska. Teoretickým východiskem pro zpracování složitých procesů utváření pojmů se staly především teorie Vygotského, Piageta a Brunera. Práce analyzuje individuální, sociální a pedagogický konstruktivismus a srovnává transmisivní a konstruktivistický přístup ve školní výuce. Samostatná kapitola teoretické části je věnována didaktice psychologie a vymezení pojmu psychodidaktika. Charakteristika adolescenta (s důrazem na jeho kognitivní vývoj) a pojetí pojmu temperament (zejména jeho typologií) jsou témata zařazená z výzkumných důvodů. Empirická část disertační práce ověřuje na konkrétním psychologickém pojmu zákonitosti popisované teoriemi. K experimentálnímu zkoumání byl záměrně vybrán relativně dobře definovaný pojem "temperament" (konkrétně typy klasické typologie temperamentu). Osvojování a chápání těchto psychologických pojmů ovlivňuje několik činitelů. Tato práce zkoumá vliv způsobu výuky (transmisivní vs. konstruktivistický přístup) a vliv znalosti studentova osobního typu temperamentu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
dc.description.abstractThe topic of this thesis is the issue of construing psychological concepts studied from the didactic- pedagogical and especially from the psychological point of view. The complicated processing of notions into concepts construction found its theoretical resource mainly in the theories of Vygotsky, Piaget and Bruner. The thesis analyses individual, social and educational constructivism and compares transmisive and constructivistic approaches within the school education. A separate section of the theoretic part deals with the didactics of psychology and with the definition of the term psycho-didactics. The topics of adolescent characteristics (with the focus on their cognitive development) and the concept of temperament (mainly its typologies) are included for empirical research reasons. The empirical part of the thesis confirms the patterns described in theories on a concrete psychological concept. For experimental research, the relatively well defined concept 'temperament' was purposely chosen (specifically types of classical temperament typology). The appropriation and understanding of these psychological notions/concepts are affected by several factors. The thesis explores the influence of the teaching method (transmisive vs. constructivistic approach) and the influence of knowing the student's personal...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectoborová terminologiecs_CZ
dc.titleUtváření psychologického pojmu ve výuce psychologie(příspěvek k didaktice psychologie)cs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2006
dcterms.dateAccepted2006-06-23
dc.description.departmentOddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId137122
dc.title.translatedShaping the psychological concept in teaching psychologyen_US
dc.contributor.refereeMareš, Jiří
dc.contributor.refereeStuchlíková, Iva
dc.identifier.aleph000583710
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogical Psychologyen_US
thesis.degree.disciplinePedagogická psychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogická psychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPedagogical Psychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csTématem disertační práce je problematika utváření psychologických pojmů studenty středních a vysokých škol zkoumaná z didakticko-pedagogického a zejména z psychologického hlediska. Teoretickým východiskem pro zpracování složitých procesů utváření pojmů se staly především teorie Vygotského, Piageta a Brunera. Práce analyzuje individuální, sociální a pedagogický konstruktivismus a srovnává transmisivní a konstruktivistický přístup ve školní výuce. Samostatná kapitola teoretické části je věnována didaktice psychologie a vymezení pojmu psychodidaktika. Charakteristika adolescenta (s důrazem na jeho kognitivní vývoj) a pojetí pojmu temperament (zejména jeho typologií) jsou témata zařazená z výzkumných důvodů. Empirická část disertační práce ověřuje na konkrétním psychologickém pojmu zákonitosti popisované teoriemi. K experimentálnímu zkoumání byl záměrně vybrán relativně dobře definovaný pojem "temperament" (konkrétně typy klasické typologie temperamentu). Osvojování a chápání těchto psychologických pojmů ovlivňuje několik činitelů. Tato práce zkoumá vliv způsobu výuky (transmisivní vs. konstruktivistický přístup) a vliv znalosti studentova osobního typu temperamentu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
uk.abstract.enThe topic of this thesis is the issue of construing psychological concepts studied from the didactic- pedagogical and especially from the psychological point of view. The complicated processing of notions into concepts construction found its theoretical resource mainly in the theories of Vygotsky, Piaget and Bruner. The thesis analyses individual, social and educational constructivism and compares transmisive and constructivistic approaches within the school education. A separate section of the theoretic part deals with the didactics of psychology and with the definition of the term psycho-didactics. The topics of adolescent characteristics (with the focus on their cognitive development) and the concept of temperament (mainly its typologies) are included for empirical research reasons. The empirical part of the thesis confirms the patterns described in theories on a concrete psychological concept. For experimental research, the relatively well defined concept 'temperament' was purposely chosen (specifically types of classical temperament typology). The appropriation and understanding of these psychological notions/concepts are affected by several factors. The thesis explores the influence of the teaching method (transmisive vs. constructivistic approach) and the influence of knowing the student's personal...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
thesis.grade.codeP


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV