Show simple item record

Prague grammar schools teachers during the time of so called normalisation
dc.contributor.advisorDoskočil, Zdeněk
dc.creatorSýkorová, Pavla
dc.date.accessioned2017-05-26T19:57:13Z
dc.date.available2017-05-26T19:57:13Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/65255
dc.description.abstractV diplomové práci je představen profesní život učitelů pražských gymnázií v období tzv. normalizace pomocí životopisných vyprávění, tehdejších dokumentů a archivních materiálů. Zmiňován je výběr samotné profese učitelů, jejich studium a následně vstup do učitelské praxe, jenž probíhal koncem šedesátých let. V rámci období tzv. normalizace je kladen důraz na zmapování vedoucí úlohy KSČ na pracovišti tak, jak ji vnímali sami učitelé. Práce ukazuje úlohu komunistické strany pomocí učitelských prověrek, přijímacích zkoušek a komplexních hodnocení. Dále jsou rozebrány mechanismy, jež pomáhaly udržet školu socialistickou až do roku 1989: kontrola, porady, schůze, školení, školní frazeologie, materiální zabezpečení, oslavy výročí, brigády, lyžařské a branné kurzy, družební zájezdy a postavení učitele ve společnosti. Závěrem je zachycen rozpad vedoucí úlohy KSČ ve škole a přechod na demokratické školství po roce 1989.cs_CZ
dc.description.abstractA professional life of secondary school teachers of Czech gymnasiums (rough equivalent of British grammar schools) in so called normalization period is presented in this thesis using autobiographical recounting, contemporary documents and archival materials. The author mentions the choosing of their careers, their studies and ensuing start of their teaching practice that took place in late sixties. Author puts emphasis on mapping of the leading role of the Communist party of Czechoslovakia in the workplace during the so called normalization period and how it was perceived by the teachers themselves. Author shows the role of the communist party using teacher's reviews, entrance examinations and complex assessments. Later on, author elaborates the mechanisms used to keep school "socialistic" up to the year 1989: controls, deliberations and meetings, schoolings, school phraseology, material provision, anniversary celebrations, voluntary works, skiing and defense courses, sister trips and teacher's role in society. In the end, the thesis maps a downfall of communist party's leading role at schools and the transition to a democratic education after the year 1989.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.subjectGymnáziumcs_CZ
dc.subjectKSČcs_CZ
dc.subjectmetoda orální historiecs_CZ
dc.subjectobdobí tzv. normalizacecs_CZ
dc.subjectučitelécs_CZ
dc.subjectGymnasiumen_US
dc.subjectgrammar schoolen_US
dc.subjectCommunist party of Czechoslovakiaen_US
dc.subjectmethods of oral historyen_US
dc.subjectnormalization perioden_US
dc.subjectteachersen_US
dc.titleUčitelé z pražských gymnázií v období tzv. normalizacecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2015
dcterms.dateAccepted2015-02-12
dc.description.departmentOral History - Contemporary Historyen_US
dc.description.departmentPracoviště Orální historie - soudobých dějincs_CZ
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.identifier.repId148445
dc.title.translatedPrague grammar schools teachers during the time of so called normalisationen_US
dc.contributor.refereeMücke, Pavel
dc.identifier.aleph001938187
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineOrální historie - soudobé dějinycs_CZ
thesis.degree.disciplineOral History - Contemporary Historyen_US
thesis.degree.programHistorické vědycs_CZ
thesis.degree.programHistoryen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csOrální historie - soudobé dějinycs_CZ
uk.degree-discipline.enOral History - Contemporary Historyen_US
uk.degree-program.csHistorické vědycs_CZ
uk.degree-program.enHistoryen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csV diplomové práci je představen profesní život učitelů pražských gymnázií v období tzv. normalizace pomocí životopisných vyprávění, tehdejších dokumentů a archivních materiálů. Zmiňován je výběr samotné profese učitelů, jejich studium a následně vstup do učitelské praxe, jenž probíhal koncem šedesátých let. V rámci období tzv. normalizace je kladen důraz na zmapování vedoucí úlohy KSČ na pracovišti tak, jak ji vnímali sami učitelé. Práce ukazuje úlohu komunistické strany pomocí učitelských prověrek, přijímacích zkoušek a komplexních hodnocení. Dále jsou rozebrány mechanismy, jež pomáhaly udržet školu socialistickou až do roku 1989: kontrola, porady, schůze, školení, školní frazeologie, materiální zabezpečení, oslavy výročí, brigády, lyžařské a branné kurzy, družební zájezdy a postavení učitele ve společnosti. Závěrem je zachycen rozpad vedoucí úlohy KSČ ve škole a přechod na demokratické školství po roce 1989.cs_CZ
uk.abstract.enA professional life of secondary school teachers of Czech gymnasiums (rough equivalent of British grammar schools) in so called normalization period is presented in this thesis using autobiographical recounting, contemporary documents and archival materials. The author mentions the choosing of their careers, their studies and ensuing start of their teaching practice that took place in late sixties. Author puts emphasis on mapping of the leading role of the Communist party of Czechoslovakia in the workplace during the so called normalization period and how it was perceived by the teachers themselves. Author shows the role of the communist party using teacher's reviews, entrance examinations and complex assessments. Later on, author elaborates the mechanisms used to keep school "socialistic" up to the year 1989: controls, deliberations and meetings, schoolings, school phraseology, material provision, anniversary celebrations, voluntary works, skiing and defense courses, sister trips and teacher's role in society. In the end, the thesis maps a downfall of communist party's leading role at schools and the transition to a democratic education after the year 1989.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Pracoviště Orální historie - soudobých dějincs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV