Biologické a edukační uplatnění QR kódů
Utilization of QR Codes in the Field of Biology and Education
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/65145Identifiers
Study Information System: 83090
Collections
- Kvalifikační práce [17868]
Author
Advisor
Referee
Odcházelová, Tereza
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Biology, Geology and Environmental Studies Oriented at Education - Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
26. 5. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
QR kód, vzdělání, biologie, funkcionalitaKeywords (English)
QR code, education, biology, functionalityPráce se zabývá zkoumáním možnosti využití QR kódů ve vzdělávání a v terénu na území České republiky. Ve druhé kapitole je na základě poznatků shromážděných z dostupných pramenů podán přehled historie vzniku QR kódů, jsou vysvětleny technické parametry, představeny typy QR kódů a možnosti obsahu, který mohou v sobě nést, následně je uvedena praktická ukázka vytvoření QR kódu a způsoby jeho načtení. Ve třetí kapitole se práce soustředí na praktické využití QR kódů, přičemž jsou zde uvedeny zjištěné příklady jejich používání v needukativních oborech včetně hodnocení jejich smysluplnosti, po němž se práce zabývá vlastním využitím QR kódů ve vzdělávání a jejich edukačním uplatněním se snahou poukázat na individualizaci vyučovacího procesu a způsob možného zpřístupnění výuky pro hendikepované žáky. Je zde provedena analýza několika případů již uskutečněného praktického využití QR kódů s porovnáváním skutečné funkcionality a pouhé motivační funkce. V rámci čtvrté kapitoly jsou QR kódy kriticky hodnoceny se zřetelem na jejich uplatnění ve výuce biologie. Klíčová slova: QR kód, vzdělání, biologie, funkcionalita.
The thesis investigates the possibility of using QR codes in education and in the field activities in the Czech Republic. The second chapter includes an overview of the history of QR codes based on the findings collected from the available sources together with an explanation of technical parameters, introduction of QR code types and possible content which they can carry, and subsequently, there is a practical example of QR code generation and means of its scanning. The third chapter focuses on practical utilization of QR codes, while mentioning the discovered examples of their use in non-educational fields, including the assessment of their meaningfulness, after which the thesis deals with the use of QR codes in education and their educational usefulness with effort to point out the individualization of educational process and means of possible equalization of education for handicapped students. There is an analysis of already tested practical usage of QR codes with comparison of their actual functionality and mere motivating function. In chapter four the QR codes are critically evaluated with regards to their utilization in biology classes. Key words: QR code, education, biology, functionality.