Dovoz a šíření gramofonových desek v Československu v období normalizace
The Import and Distribution of Gramophone Records under the Normalization in Socialist Czechoslovakia
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/65001Identifikátory
SIS: 124202
Kolekce
- Kvalifikační práce [23778]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Michela, Miroslav
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Historie
Katedra / ústav / klinika
Ústav světových dějin
Datum obhajoby
22. 6. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
každodennost, kulturní dějiny, populární kultura, obraz druhého, normalizace, bigbít, hudební průmyslKlíčová slova (anglicky)
Everyday life, Cultural History, Popular Culture, Image of the Other, Czechoslovak Normalization, Rock Music, Record IndustryPráce se zabývá dovozem a rozšiřováním zahraničních hudebních nahrávek, konkrétně gramofonových desek do Československa. Gramofonová deska totiž na rozdíl od jiných nosičů (např. magnetofonový pásek či později kazeta) byla zároveň artefaktem, který zosobňoval atraktivní exotiku západního světa, a díky svému formátu a grafickému řešení představoval v popkultuře ceněný předmět. Práce vychází z předpokladu, že na distribuci gramofonových desek do značné míry závisel rozvoj československých hudebních subkultur. Autor proto zaměří svou pozornost na neoficiální dovážení LP desek prostřednictvím soukromých osob a jen částečně zohlední velice omezený, státem kontrolovaný import tohoto sortimentu. Důležitou otázkou práce bude také dovoz gramofonových desek západní provenience ze socialistických států. V řadě těchto zemí totiž vycházely v licenci západní hudební tituly v mnohem větší míře než v ČSSR. Pro československé občany byly vzhledem k snazší možnosti vycestování do těchto zemí i díky cenám snáze dostupné než západní originály. Student se ve své práci také pokouší korigovat představu rozšířenou v laickém i odborném prostředí o ilegálních hudebních burzách jako o dominantním importním a distribučním kanálu západních hudebních nahrávek do Československa v sedmdesátých a osmdesátých letech. Autor totiž...
This work engages in the import and distribution of the audio storages, concretely the gramophone records to Czechoslovakia. A gramophone record - differently to other audio storages like reel-to-reel tape records or later the cassettes - was meanwhile also an artefact that personified an attractive exoticness of the western world and because of its format and graphical elaboration it represented a valuable object of popular culture. The work is based on the assumption that the development of Czechoslovak musical subcultures depended largely on the distribution of gramophone records. That is why author focuses his attention on the unofficial import of the LP records by private persons. The very limited state-controlled import of this product will be also partly taken in account. An important question within this work is the import of the west-made music from other socialist states. In many of those countries licenses of those LPs were released much more often than in CSSR. Compared to the original western LPs it was easier for Czechoslovakian citizens to reach them - because of better possibilities to travel to socialist countries and yet because of a relatively low prices of eastern presses. Student also tries to revise the common notion (typical for both academic and non-academic sphere)...