Jan Roháč z Dubé ve třetí republice
Warriors of Faith in the Third Czechoslovak Republic
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/64968Identifikátory
SIS: 152760
Kolekce
- Kvalifikační práce [23261]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Czesany Dvořáková, Tereza
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Filmová studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra filmových studií
Datum obhajoby
15. 6. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Jan Roháč z Dubé, kinematografie, třetí republika, nacionalismus, česká otázka, lid, husitismus, panslavismus, kulturní politika, mediální analýzaKlíčová slova (anglicky)
Warriors of Faith, Cinematography, Third Republic, Nationalism, Czech Question, People, Hussite Traditions, Cultural Policy, Pan-Slavism, Media Analysis! Jan Roháč z Dubé z roku 1947 je prvním československým celovečerním hraným barevným sním- kem, který vypraví o poslední fázi husitského hnutí. Film měl za třetí republiky potvrdit správnost zestátněné kinematografie a stát se jejím reprezentačním dílem. Film zapadal do nacionalistického folklóru české kultury a husitské tradice a využil Jiráskovo obecně známé drama, které již prokáza- lo pozoruhodnou schopnost aktualizace a silně rezonovalo při svých dramatizacích v letech 1918 a především v únoru 1939. Umožňoval argumentovat aktualizovaným tématem německé hrozby, pro- ti liberálním stranám a také vyzdvihovat další vybrané prvky českého nacionalismu. Kinematogra- fie a tisk byly v této době nejdůležitějšími masovými médii a byly regulovány či přímo řízeny vlá- dou Národní fronty. Film a tisk používaly jednotlivé vládní strany jako nástroj k dosažení svých politických cílů a k ideologickému působení. Cílem práce je objasnit nacionální tendence v Česko- slovenské kinematografii a odpovědět na otázku, jakým způsobem dobový tisk tento film reflekto- val, respektive jak ve vybraných textech rezonoval problém nacionalismu. Mediální analýza umož- ňuje pochopit, jak byly jednotlivé pojmy formulovány, nakolik byly využívány pouze instinktivně, jak skrze ně KSČ prosazovala svou kulturní politiku a jak na...
! Warriors of Faith is the first Czechoslovak colored feature film, which narrates the final stage of Hussite Wars. This film should approved the legitimacy of nationalized cinematography and beca- me the representative work of the Czechoslovak art. This movie fitted in the nationalistic folklore of Czech culture, hussite tradition and allowed the argumentation against Germans, liberals and to em- phasize other aspects of Czech nationalism. Cinematography and press were the most important mass media in those days and were regulated or controlled by the government of National Front. The aim of this bachelor thesis is to clarify (through media analysis) in what matter the press reflec- ted the movie, or rather in what sense resonated the Czech nationalism in the selected texts.