Show simple item record

The Experience of Gender Stereotypes at Technical Universities - Case of Selected Faculties of Czech Technical University in Prague
dc.contributor.advisorHájek, Martin
dc.creatorTruong, Phuong Thi
dc.date.accessioned2017-05-26T18:20:10Z
dc.date.available2017-05-26T18:20:10Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/64718
dc.description.abstractTato práce se zabývá genderovými stereotypy vyskytující se na technických vysokých školách. Jedná se o studijní obory, které jsou tradičně spojovány s muži. Studentky technických oborů tvoří na těchto školách menšinu a mohou se během studia setkávat s předsudečným jednáním ostatních studentů a učitelů kvůli jejich pohlaví. Kvalitativní metodou jsou zjišťovány, jaké konkrétní genderově stereotypní vzorce se vyskytují na fakultách ČVUT, které bylo vybráno jako typický zástupce technické vysoké školy. Dále se práce věnuje postoji studentek k těmto stereotypům a k majoritnímu mužskému kolektivu na těchto oborech. Bylo zjištěno, že ačkoliv se studenti a učitelé chovají k dívkám převážně vstřícně a pozitivně, stále u nich přetrvává stereotypní smýšlení o ženách jako méně technicky nadaných. Někteří tento předsudek dávají najevo ve svém chování. Pro studentky nejsou takové předsudky problémem. Během svého studia se s předpojatým jednáním setkaly, nepovažují to však za bariéru, která by se nedala překonat. Mnohdy se jedná o dívky, které si dobře rozumějí s chlapci, respektují, že technický obor je dominantou mužů a dle toho jednají. Tato práce podrobně mapuje studentské zkušenosti s genderovými stereotypy na technických vysokých školách a vnímání těchto předsudků studentkami.cs_CZ
dc.description.abstractThis thesis deals with gender stereotypes occurring at technical universities. These are the fields of study that are traditionally associated with men. Female students in technical fields form a minority of these schools and may encounter during their studies prejudiced behaviour of male students and teachers because of their gender. It is surveyed by qualitative methods which specific gender-stereotyped patterns occur on the faculties of Czech Technical University which was chosen as the representative technical university. Furthermore, this thesis deals with attitude of female students to these stereotypes and majority male group in these fields. It was found that although male students and teachers treat girls mostly helpful and positive, stereotypical opinions about women as less technically capable still persist. Some students or teachers show prejudice in their behaviour. Female students do not consider these prejudices as a problem. During studies, they met with prejudicial behaviour, but do not consider it as a barrier that could not be overcome. Often these young women are those who are more compatible with young men, they respect that men dominate in technical field and they act accordingly. This thesis describes in detail the students' experiences with gender stereotypes at technical...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectGendercs_CZ
dc.subjectstereotypycs_CZ
dc.subjecttechnické vysoké školycs_CZ
dc.subjectGenderen_US
dc.subjectstereotypesen_US
dc.subjecttechnical universitiesen_US
dc.titleZkušenost genderových stereotypů na technických vysokých školách - případ vybraných fakult ČVUT Prahacs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2015
dcterms.dateAccepted2015-06-15
dc.description.departmentDepartment of Sociologyen_US
dc.description.departmentKatedra sociologiecs_CZ
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId151522
dc.title.translatedThe Experience of Gender Stereotypes at Technical Universities - Case of Selected Faculties of Czech Technical University in Pragueen_US
dc.contributor.refereeCidlinská, Kateřina
dc.identifier.aleph002014164
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociologie a sociální antropologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineSociology and Social Anthropologyen_US
thesis.degree.programSociologiecs_CZ
thesis.degree.programSociologyen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociologie a sociální antropologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enSociology and Social Anthropologyen_US
uk.degree-program.csSociologiecs_CZ
uk.degree-program.enSociologyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csTato práce se zabývá genderovými stereotypy vyskytující se na technických vysokých školách. Jedná se o studijní obory, které jsou tradičně spojovány s muži. Studentky technických oborů tvoří na těchto školách menšinu a mohou se během studia setkávat s předsudečným jednáním ostatních studentů a učitelů kvůli jejich pohlaví. Kvalitativní metodou jsou zjišťovány, jaké konkrétní genderově stereotypní vzorce se vyskytují na fakultách ČVUT, které bylo vybráno jako typický zástupce technické vysoké školy. Dále se práce věnuje postoji studentek k těmto stereotypům a k majoritnímu mužskému kolektivu na těchto oborech. Bylo zjištěno, že ačkoliv se studenti a učitelé chovají k dívkám převážně vstřícně a pozitivně, stále u nich přetrvává stereotypní smýšlení o ženách jako méně technicky nadaných. Někteří tento předsudek dávají najevo ve svém chování. Pro studentky nejsou takové předsudky problémem. Během svého studia se s předpojatým jednáním setkaly, nepovažují to však za bariéru, která by se nedala překonat. Mnohdy se jedná o dívky, které si dobře rozumějí s chlapci, respektují, že technický obor je dominantou mužů a dle toho jednají. Tato práce podrobně mapuje studentské zkušenosti s genderovými stereotypy na technických vysokých školách a vnímání těchto předsudků studentkami.cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis deals with gender stereotypes occurring at technical universities. These are the fields of study that are traditionally associated with men. Female students in technical fields form a minority of these schools and may encounter during their studies prejudiced behaviour of male students and teachers because of their gender. It is surveyed by qualitative methods which specific gender-stereotyped patterns occur on the faculties of Czech Technical University which was chosen as the representative technical university. Furthermore, this thesis deals with attitude of female students to these stereotypes and majority male group in these fields. It was found that although male students and teachers treat girls mostly helpful and positive, stereotypical opinions about women as less technically capable still persist. Some students or teachers show prejudice in their behaviour. Female students do not consider these prejudices as a problem. During studies, they met with prejudicial behaviour, but do not consider it as a barrier that could not be overcome. Often these young women are those who are more compatible with young men, they respect that men dominate in technical field and they act accordingly. This thesis describes in detail the students' experiences with gender stereotypes at technical...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra sociologiecs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV