Show simple item record

Role of Upbringing and Educational aspects in the Preferences and Aspirations of Individuals from Socially Excluded Areas
dc.contributor.advisorŠotolová, Eva
dc.creatorKudry, Jan
dc.date.accessioned2020-11-26T17:52:20Z
dc.date.available2020-11-26T17:52:20Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/64604
dc.description.abstractDissertational thesis is about children from socially excluded areas particularly their aspirations regarding their education and their preferred choice of subjects. We use the traits of their environment to address and specify terms, which we chose to describe the peculiarities in education and the principles of socialization of these children. Further, we define the relationship of the family to school. The empirical part of this thesis analyzes in detail the methods we used during our research. The research is based on both quantitative analysis using questioners and qualitative in- depth interviewing methods. The goal of our research is to find out whether students from socially excluded areas have the same attitude toward their future as children from prevalent areas. Whether these students have the same subject preferences and ideas about their future employment. We discuss the findings of this research further in order to apply them in a real educational environment. This research found out that children from excluded areas have very similar ideas about their future employment. They also prefer similar subjects compared to students from prevalent areas. KEYWORDS: Socially excluded area, Roma child, socialization, family, education, vocational aspirationen_US
dc.description.abstractDisertační práce se zabývá tématem aspirací a školních předmětových preferencí žáků ze sociálně vyloučených lokalit. Zvláštnosti tohoto prostředí jsou využity ve vymezení pojmového aparátu, v deskripci specifik vzdělávání a principů socializace těchto dětí. Dále je definován vztah rodiny ke škole. V empirické části je podrobně rozebrána metodologie realizovaného výzkumného šetření. Výzkum byl založen jak na kvantitativním přístupu prostřednictvím dotazníků, tak na kvalitativním přístupu s využitím hloubkových rozhovorů. Cílem výzkumu bylo zjistit, zda žáci ze sociálně vyloučených lokalit mají totožný vtah k budoucnosti jako děti z lokalit běžných a zda tito žáci mají stejné školní předmětové preference a představu o svém budoucím povolání. Zjištěné výsledky diskutujeme a aplikujeme do reálného pedagogického prostředí. Výzkumem bylo zjištěno, že děti z exkludovaných lokalit mají obdobné představy o svém budoucím povolání, obdobný vztah k budoucnosti a preferují obdobné školní předměty jako žáci z lokalit běžných. KLÍČOVÁ SLOVA: Sociálně vyloučená lokalita, romské dítě, socializace, rodina, vzdělávání, profesní orientacecs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleAspirace a preference jedinců ze sociálně vyloučených lokalit v úloze aspektů výchovy a vzdělávánícs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2015
dcterms.dateAccepted2015-04-17
dc.description.departmentOddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId100083
dc.title.translatedRole of Upbringing and Educational aspects in the Preferences and Aspirations of Individuals from Socially Excluded Areasen_US
dc.contributor.refereeŠkoda, Jiří
dc.contributor.refereeBajcura, Lubomír
dc.identifier.aleph001992888
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplineSpecial Educationen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
thesis.degree.programPedagogyen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSpecial Educationen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enPedagogyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csDisertační práce se zabývá tématem aspirací a školních předmětových preferencí žáků ze sociálně vyloučených lokalit. Zvláštnosti tohoto prostředí jsou využity ve vymezení pojmového aparátu, v deskripci specifik vzdělávání a principů socializace těchto dětí. Dále je definován vztah rodiny ke škole. V empirické části je podrobně rozebrána metodologie realizovaného výzkumného šetření. Výzkum byl založen jak na kvantitativním přístupu prostřednictvím dotazníků, tak na kvalitativním přístupu s využitím hloubkových rozhovorů. Cílem výzkumu bylo zjistit, zda žáci ze sociálně vyloučených lokalit mají totožný vtah k budoucnosti jako děti z lokalit běžných a zda tito žáci mají stejné školní předmětové preference a představu o svém budoucím povolání. Zjištěné výsledky diskutujeme a aplikujeme do reálného pedagogického prostředí. Výzkumem bylo zjištěno, že děti z exkludovaných lokalit mají obdobné představy o svém budoucím povolání, obdobný vztah k budoucnosti a preferují obdobné školní předměty jako žáci z lokalit běžných. KLÍČOVÁ SLOVA: Sociálně vyloučená lokalita, romské dítě, socializace, rodina, vzdělávání, profesní orientacecs_CZ
uk.abstract.enDissertational thesis is about children from socially excluded areas particularly their aspirations regarding their education and their preferred choice of subjects. We use the traits of their environment to address and specify terms, which we chose to describe the peculiarities in education and the principles of socialization of these children. Further, we define the relationship of the family to school. The empirical part of this thesis analyzes in detail the methods we used during our research. The research is based on both quantitative analysis using questioners and qualitative in- depth interviewing methods. The goal of our research is to find out whether students from socially excluded areas have the same attitude toward their future as children from prevalent areas. Whether these students have the same subject preferences and ideas about their future employment. We discuss the findings of this research further in order to apply them in a real educational environment. This research found out that children from excluded areas have very similar ideas about their future employment. They also prefer similar subjects compared to students from prevalent areas. KEYWORDS: Socially excluded area, Roma child, socialization, family, education, vocational aspirationen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV