Show simple item record

Mineralogická analýza historických maleb
dc.contributor.advisorHradil, David
dc.creatorČermáková, Zdeňka
dc.date.accessioned2021-03-26T17:11:35Z
dc.date.available2021-03-26T17:11:35Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/64437
dc.description.abstractHistorická malířská díla mají velmi komplexní vnitřní strukturu. Dobová malířská technika vedla k použití podkladové vrstvy, několika vrstev podmaleb a svrchní malby, která byla následně pro vyšší odolnost proti vnějším vlivům přelakována. Každá barevná vrstva obsahuje barvivo či pigment (nebo jejich směs) v kombinaci s organickým pojivem. Pigmenty byly v průběhu historie často tvořeny minerály, ať už byly získávány z přírodních ložisek, nebo připravovány uměle. V těchto heterogenních vrstvách s anorganickými i organickými komponentami pak může docházet k nežádoucím degradačním změnám, ať už vlivem procesů probíhajících přímo v barevné vrstvě, nebo vlivem vnějších podmínek. Mineralogický přístup, který se zaměřuje především na strukturu studovaných pigmentů, může napomoci k objasnění probíhajících procesů, stanovení podmínek vedoucích k degradaci a identifikaci původních/degradovaných fází. Dále je přínosem pro mikroanalytické určení pigmentů přítomných v drobných mikrovzorcích získaných z malířských děl, a může přispět jak ke studiu jejich provenience a autorství, tak ke zjištění regionální provenience použitých minerálních pigmentů. Předkládaná práce je zaměřena na mikroanalýzu vzácných minerálních pigmentů vivianitu, přírodně ozářeného fluoritu - antozonitu a krokoitu a zabývá se také jejich...cs_CZ
dc.description.abstractHistorical painted works of art have a very complex inner structure. The period painting technique led to the execution of a ground layer followed by several layers of underpainting and a top paint layer, over which a layer of glaze has been applied to increase the resistance to external wear. Each of these colour layers is composed of a dye or a pigment (or their mixture) bound by organic binder. Throughout the history, pigments were commonly prepared from minerals, either extracted from natural deposits or created artificially. In these heterogeneous layers containing both inorganic and organic components, undesirable degradation changes either driven by processes taking place directly in the colour layer or influenced by external agents may occur. Mineralogical approach, which focuses primarily on the structure of studied pigments, helps in the clarification of the occurring processes, in the determination of conditions leading to degradation as well as in the identification of original/degradation phases. Furthermore, it can be profitably applied in the micro- analysis of mineral pigments present in tiny micro-samples obtained from works of art, contributes to the artwork's provenance/authorship studies and the determination of regional provenance of the employed mineral pigments. This Ph.D....en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.subjectmineral painting pigmentsen_US
dc.subjectmicro-analysisen_US
dc.subjectpigment degradationen_US
dc.subjectmodel experimentsen_US
dc.subjectX-ray diffractionen_US
dc.subjectRaman spectroscopyen_US
dc.subjectinfrared spectroscopyen_US
dc.subjectminerální malířské pigmentycs_CZ
dc.subjectmikroanalýzacs_CZ
dc.subjectdegradace pigmentůcs_CZ
dc.subjectmodelové experimentycs_CZ
dc.subjectrentgenová difrakcecs_CZ
dc.subjectRamanova spektroskopiecs_CZ
dc.subjectinfračervená spektroskopiecs_CZ
dc.titleMineralogical analysis of historical paintingsen_US
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2015
dcterms.dateAccepted2015-02-25
dc.description.departmentÚstav geochemie, mineralogie a nerostných zdrojůcs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Geochemistry, Mineralogy and Mineral Resourcesen_US
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.identifier.repId96535
dc.title.translatedMineralogická analýza historických malebcs_CZ
dc.contributor.refereeKanický, Viktor
dc.contributor.refereeArtioli, Gilberto
dc.identifier.aleph002077636
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.discipline-en_US
thesis.degree.discipline-cs_CZ
thesis.degree.programGeologiecs_CZ
thesis.degree.programGeologyen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Ústav geochemie, mineralogie a nerostných zdrojůcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Institute of Geochemistry, Mineralogy and Mineral Resourcesen_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.cs-cs_CZ
uk.degree-discipline.en-en_US
uk.degree-program.csGeologiecs_CZ
uk.degree-program.enGeologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csHistorická malířská díla mají velmi komplexní vnitřní strukturu. Dobová malířská technika vedla k použití podkladové vrstvy, několika vrstev podmaleb a svrchní malby, která byla následně pro vyšší odolnost proti vnějším vlivům přelakována. Každá barevná vrstva obsahuje barvivo či pigment (nebo jejich směs) v kombinaci s organickým pojivem. Pigmenty byly v průběhu historie často tvořeny minerály, ať už byly získávány z přírodních ložisek, nebo připravovány uměle. V těchto heterogenních vrstvách s anorganickými i organickými komponentami pak může docházet k nežádoucím degradačním změnám, ať už vlivem procesů probíhajících přímo v barevné vrstvě, nebo vlivem vnějších podmínek. Mineralogický přístup, který se zaměřuje především na strukturu studovaných pigmentů, může napomoci k objasnění probíhajících procesů, stanovení podmínek vedoucích k degradaci a identifikaci původních/degradovaných fází. Dále je přínosem pro mikroanalytické určení pigmentů přítomných v drobných mikrovzorcích získaných z malířských děl, a může přispět jak ke studiu jejich provenience a autorství, tak ke zjištění regionální provenience použitých minerálních pigmentů. Předkládaná práce je zaměřena na mikroanalýzu vzácných minerálních pigmentů vivianitu, přírodně ozářeného fluoritu - antozonitu a krokoitu a zabývá se také jejich...cs_CZ
uk.abstract.enHistorical painted works of art have a very complex inner structure. The period painting technique led to the execution of a ground layer followed by several layers of underpainting and a top paint layer, over which a layer of glaze has been applied to increase the resistance to external wear. Each of these colour layers is composed of a dye or a pigment (or their mixture) bound by organic binder. Throughout the history, pigments were commonly prepared from minerals, either extracted from natural deposits or created artificially. In these heterogeneous layers containing both inorganic and organic components, undesirable degradation changes either driven by processes taking place directly in the colour layer or influenced by external agents may occur. Mineralogical approach, which focuses primarily on the structure of studied pigments, helps in the clarification of the occurring processes, in the determination of conditions leading to degradation as well as in the identification of original/degradation phases. Furthermore, it can be profitably applied in the micro- analysis of mineral pigments present in tiny micro-samples obtained from works of art, contributes to the artwork's provenance/authorship studies and the determination of regional provenance of the employed mineral pigments. This Ph.D....en_US
uk.file-availabilityP
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Ústav geochemie, mineralogie a nerostných zdrojůcs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.contributor.consultantBezdička, Petr
dc.contributor.consultantŠvarcová, Silvie
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV