Show simple item record

Satire, puns and metaphor in Quevedo's works
dc.contributor.advisorSánchez Fernández, Juan Antonio
dc.creatorŽaloudková, Veronika
dc.date.accessioned2017-05-26T17:24:20Z
dc.date.available2017-05-26T17:24:20Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/64418
dc.description.abstractV diplomové práci "Satira, slovní hříčky a metafora v díle Francisca de Queveda" jsme umístili autora jak do historického, tak do literárního kontextu. Nastínili jsme situaci Španělska v 17. století a ekonomické a sociální poměry na jeho území. Dále jsme konkretizovali umělecké proudy, kterými bylo 17. století ovlivněno, tedy baroko a manýrismus. V rámci manýrismu jsme pak vydělili základní dva literární proudy, které na území Španělska v té době dominovaly, tedy kulteranismus a konceptismus. Charakterizovali jsme jejich podstatu a uvedli dva čelní představitele každého z obou směrů. To jest Góngoru jakožto předního autora kulteranismu a Queveda zastupujícího konceptismus. Zejména u konceptismu jsme se též soustředili na ujasnění pojmů a vysvětlili jsme jeho základní tendence a názvosloví za pomoci největšího představitele barokní rétoriky, Baltasara Graciána. Poté jsme přistoupili k vymezení pojmu satira a soustředili jsme se na její původ a vývoj související se satirou Quevedovou. Zmínili jsme se o menippské satiře, která byla odrazovým můstkem pro mnohé z pozdějších moderních satiriků a rovněž jsme pojali satiru v rámci smíchové kultury zejména v souvislosti s Bachtinem a pojmem karneval. Následovala typologie postav, která měla být jakýmsi výkladem pro četbu Quevedových textů. Záměrem bylo...cs_CZ
dc.description.abstractThe main aim of this thesis "Satire, puns and metaphor in Quevedo's works" is to contextualize the author in the historical and the literary context. We outlined the situation of Spain in the 17th century and the economic and social conditions in its territory. Furthermore, we specified the art movements, which influenced Spain during the 17th century, a Baroque and Mannerism. Within the Mannerism, we specified two dominating Spanish literary movements, "culteranismo" and "conceptismo". We characterized their essence and we presented two leaders of both these two movements. That is Góngora as a leading author of culteranismo and Quevedo representing conceptismo. Especially in case of conceptismo we also focused on clarifying concepts and we explained the basic tendencies and terminology with the help of one of the greatest leaders of Baroque rhetoric, Baltasar Gracián. Then we proceeded to the definition of satire, and we focused on the origins and development related to Quevedo's satire. We mentioned Menippean satire, which has been a springboard for many of later modern satirists and we also mentioned satire within culture of humour especially in relation to the concept of Bakhtin and Carnival. Then we continued with a typology of characters that should be kind of explanation for reading...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectSatiracs_CZ
dc.subjectslovní hříčkacs_CZ
dc.subjectmetaforacs_CZ
dc.subjectQuevedocs_CZ
dc.subjectkonceptismuscs_CZ
dc.subjectGraciáncs_CZ
dc.subjectSatireen_US
dc.subjectpunen_US
dc.subjectmetaphoren_US
dc.subjectQuevedoen_US
dc.subjectconceptismen_US
dc.subjectGraciánen_US
dc.titleSatira, slovní hříčky a metafora v díle Francisca de Quevedacs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2015
dcterms.dateAccepted2015-06-17
dc.description.departmentInstitute of Romance Studiesen_US
dc.description.departmentÚstav románských studiícs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId140020
dc.title.translatedSatire, puns and metaphor in Quevedo's worksen_US
dc.contributor.refereePoláková, Dora
dc.identifier.aleph002014729
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHispanistikacs_CZ
thesis.degree.disciplineHispanian Studiesen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csHispanistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enHispanian Studiesen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csV diplomové práci "Satira, slovní hříčky a metafora v díle Francisca de Queveda" jsme umístili autora jak do historického, tak do literárního kontextu. Nastínili jsme situaci Španělska v 17. století a ekonomické a sociální poměry na jeho území. Dále jsme konkretizovali umělecké proudy, kterými bylo 17. století ovlivněno, tedy baroko a manýrismus. V rámci manýrismu jsme pak vydělili základní dva literární proudy, které na území Španělska v té době dominovaly, tedy kulteranismus a konceptismus. Charakterizovali jsme jejich podstatu a uvedli dva čelní představitele každého z obou směrů. To jest Góngoru jakožto předního autora kulteranismu a Queveda zastupujícího konceptismus. Zejména u konceptismu jsme se též soustředili na ujasnění pojmů a vysvětlili jsme jeho základní tendence a názvosloví za pomoci největšího představitele barokní rétoriky, Baltasara Graciána. Poté jsme přistoupili k vymezení pojmu satira a soustředili jsme se na její původ a vývoj související se satirou Quevedovou. Zmínili jsme se o menippské satiře, která byla odrazovým můstkem pro mnohé z pozdějších moderních satiriků a rovněž jsme pojali satiru v rámci smíchové kultury zejména v souvislosti s Bachtinem a pojmem karneval. Následovala typologie postav, která měla být jakýmsi výkladem pro četbu Quevedových textů. Záměrem bylo...cs_CZ
uk.abstract.enThe main aim of this thesis "Satire, puns and metaphor in Quevedo's works" is to contextualize the author in the historical and the literary context. We outlined the situation of Spain in the 17th century and the economic and social conditions in its territory. Furthermore, we specified the art movements, which influenced Spain during the 17th century, a Baroque and Mannerism. Within the Mannerism, we specified two dominating Spanish literary movements, "culteranismo" and "conceptismo". We characterized their essence and we presented two leaders of both these two movements. That is Góngora as a leading author of culteranismo and Quevedo representing conceptismo. Especially in case of conceptismo we also focused on clarifying concepts and we explained the basic tendencies and terminology with the help of one of the greatest leaders of Baroque rhetoric, Baltasar Gracián. Then we proceeded to the definition of satire, and we focused on the origins and development related to Quevedo's satire. We mentioned Menippean satire, which has been a springboard for many of later modern satirists and we also mentioned satire within culture of humour especially in relation to the concept of Bakhtin and Carnival. Then we continued with a typology of characters that should be kind of explanation for reading...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav románských studiícs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV