Reklama na doplňky stravy a OTC (volně prodejné léčivé přípravky) v tištěných periodicích pro laickou veřejnost z pohledu medicíny založené na důkazu
Advertising on complementary, alternative medicines and over the counter medicines (OTC) published in the printed journals for lay people from the view of Evidence Based Medicine
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/64137Identifiers
Study Information System: 115897
Collections
- Kvalifikační práce [6393]
Author
Advisor
Referee
Malý, Josef
Faculty / Institute
Faculty of Pharmacy in Hradec Králové
Discipline
Pharmacy
Department
Department of Social and Clinical Pharmacy
Date of defense
4. 6. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Farmaceutická fakulta v Hradci KrálovéLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Medicína založená na důkazu, potravní doplňky, volně prodejné léčivé přípravkyKeywords (English)
Evidence Based Medicine, Dietary Supplements, Over the counter MedicinesReklama na doplňky stravy a OTC (volně prodejné léčivé přípravky) v tištěných periodicích pro laickou veřejnost z pohledu medicíny založené na důkazu Student: Schirlová, Z. Vedoucí diplomové práce: Matoulková, P. Katedra sociální a klinické farmacie, Farmaceutická fakulta v Hradci Králové, Univerzita Karlova v Praze, Česká republika ÚVOD: Reklamy jsou důležitým sdělovacím prostředkem pro širokou veřejnost. Velmi často se v literatuře diskutuje obsahová kvalita farmaceutických reklamních sdělení. METODIKA: Cílem studie bylo zhodnotit dostupné vědecké doklady pro potenciální zdravotní tvrzení, která byla uvedená v reklamách na doplňky stravy a OTC (volně prodejné léčivé přípravky) publikované v období září 2012 do června 2013 v nejčtenějších časopisech životního stylu pro ženy. Opodstatněnost zdravotních tvrzení byla srovnávána s dostupnými vědeckými doklady, které byly vyhledávány zejména za využití databáze Pubmed (hlavně metaanalýzy, randomizované klinické studie). Další informace byly hledány v databázích Scholar Google, Natural Medicines Comprehensive Database (Consumer version) a Micromedex. Byla použita různá klíčová slova a jejich vhodné kombinace k získání relevantních informací. Následně byla zpracována frekvenční analýza k vyjádření počtu výskytů konkrétních reklam. VÝSLEDKY: Celkem bylo...
Advertising on complementary, alternative medicines and over the counter medicines (OTC) published in the printed journals for lay people from the view of Evidence Based Medicine Student: Schirlová. Z Tutor: Matoulková, P. Department of Social and Clinical Pharmacy, Faculty of Pharmacy in Hradec Králové, Charles University in Prague, Czech Republic INTRODUCTION: Advertisements are important means of communicating information to public. The quality of the pharmaceutical advertising has been continuously discused. METHODS: The objective of the study was to assess availability of supporting scientific information for health claims stated in the food supplements and OTC (Over-the- Counter) medicines ads that were published during period September 2012 and June 2013 in the mostly read life style journals for women. For each advertisement, the emphasized claim/-s was compared to available scientific unbiased evidence. The literature search was conducted by using Pubmed database (mainly meta-analysis and randomized clinical trials). Further information was searched in the Scholar Google, Natural Medicines Comprehensive Database (Consumer version) and Micromedex. Different keywords and their appropriate combinations were used to identify relevant information. Frequency analysis was used to assess frequency...