Show simple item record

Analysis of a cosmic egg motif in creation myths
dc.contributor.advisorKrál, Oldřich
dc.creatorTvrdá, Pavlína
dc.date.accessioned2017-05-26T15:15:28Z
dc.date.available2017-05-26T15:15:28Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/63707
dc.description.abstractCílem této práce je porovnat podobné kosmogonické narativy v indické a čínské kultuře, jejichž nejdůležitějšími prvky jsou motivy vejce a obra/boha, který z něj vzniká. Komparativní metoda spočívá ve srovnání významů, které z užití obou motivů vyplývají v závislosti na očekávání, jenž plyne z charakteru zdroje mytologického narativu. Výsledným zjištěním je především fakt, že důležitost obou motivů v textech a jejich participace na procesu stvoření světa se chronologicky proměňuje v důsledku změn náboženských, filosofických a sociálních preferencí. V indickém kulturním prostředí se zprvu neurčitý motiv vejce pomalu vyčleňuje jako samostatný kreativní element, nabývá na důležitosti a pokračuje až do stádia, kdy je s motivem kosmické bytosti na stejné úrovni. Primordiální bytost naopak ztrácí svou funkci vesmírné materie a propůjčuje ji motivu vejce, sama pak zastává roli aktivního činitele spíše než objektu. Čína svou náboženskou skepsí motiv vejce potlačuje, až dojde k jeho úplnému vypuštění z textů. Primární roli zde hraje motiv kosmického obra, jehož role není zaměřena na vznik světa jako takového, ale rozpad jeho těla přestavuje ilustraci štěpení jednotlivých abstraktních procesů a dějů, pro čínskou kulturu mnohem důležitějších. Na poli zkoumání jednotlivých motivů se hlavní pozornost věnuje...cs_CZ
dc.description.abstractThe aim of this thesis is to compare similar cosmogonic narratives in Indian and Chinese culture. The most important elements are the motives of the egg and the giant/god who is formed from it. Comparative method consist of the comparison of the meanings and interpretations of the motives of these two elements, depending on the expectations and character of the source of this mythological narrative. Final findings are, that the importance of both motives in the texts and their participation in the process of creation of the world change chronologically, due to changes in religious, philosophical and social preferences. In Indian cultural environment in the begining, the vague motive of the egg slowly emerges and becomes a single creative element, gaining importance and continues to the stage where it reaches the same level of importance as the cosmic being. The primordial being on the other hand, loses its function of cosmic matter and passes it to the egg. The being itself then plays an active role rather than an object. China, for its religious scepticism suppressed motive of the egg until it was completely removed from texts. The primary role is played by the cosmic giant whose role is not focused on the creation of the world itself but the desintegration of the giants body, representing fission...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectmytologiecs_CZ
dc.subjectkosmogonický mýtuscs_CZ
dc.subjectkosmické vejcecs_CZ
dc.subjectrozpad obracs_CZ
dc.subjectIndiecs_CZ
dc.subjectČínacs_CZ
dc.subjectPurušacs_CZ
dc.subjectPrajapatics_CZ
dc.subjectBrahmacs_CZ
dc.subjectPchan-kucs_CZ
dc.subjectmythologyen_US
dc.subjectcosmogonic mythen_US
dc.subjectcosmic eggen_US
dc.subjectdismemberment of a gianten_US
dc.subjectIndiaen_US
dc.subjectChinaen_US
dc.subjectPurushaen_US
dc.subjectPrajapatien_US
dc.subjectBrahmaen_US
dc.subjectPangu (P'an-ku)en_US
dc.titleAnalýza motivu kosmického vejce ve stvořitelských mýtechcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2015
dcterms.dateAccepted2015-06-22
dc.description.departmentDepartment of Czech and Comparative Literatureen_US
dc.description.departmentÚstav české literatury a komparatistikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId137502
dc.title.translatedAnalysis of a cosmic egg motif in creation mythsen_US
dc.contributor.refereeHrdlička, Josef
dc.identifier.aleph002014607
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineKomparatistikacs_CZ
thesis.degree.disciplineComparative Literatureen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Czech and Comparative Literatureen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csKomparatistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enComparative Literatureen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csCílem této práce je porovnat podobné kosmogonické narativy v indické a čínské kultuře, jejichž nejdůležitějšími prvky jsou motivy vejce a obra/boha, který z něj vzniká. Komparativní metoda spočívá ve srovnání významů, které z užití obou motivů vyplývají v závislosti na očekávání, jenž plyne z charakteru zdroje mytologického narativu. Výsledným zjištěním je především fakt, že důležitost obou motivů v textech a jejich participace na procesu stvoření světa se chronologicky proměňuje v důsledku změn náboženských, filosofických a sociálních preferencí. V indickém kulturním prostředí se zprvu neurčitý motiv vejce pomalu vyčleňuje jako samostatný kreativní element, nabývá na důležitosti a pokračuje až do stádia, kdy je s motivem kosmické bytosti na stejné úrovni. Primordiální bytost naopak ztrácí svou funkci vesmírné materie a propůjčuje ji motivu vejce, sama pak zastává roli aktivního činitele spíše než objektu. Čína svou náboženskou skepsí motiv vejce potlačuje, až dojde k jeho úplnému vypuštění z textů. Primární roli zde hraje motiv kosmického obra, jehož role není zaměřena na vznik světa jako takového, ale rozpad jeho těla přestavuje ilustraci štěpení jednotlivých abstraktních procesů a dějů, pro čínskou kulturu mnohem důležitějších. Na poli zkoumání jednotlivých motivů se hlavní pozornost věnuje...cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of this thesis is to compare similar cosmogonic narratives in Indian and Chinese culture. The most important elements are the motives of the egg and the giant/god who is formed from it. Comparative method consist of the comparison of the meanings and interpretations of the motives of these two elements, depending on the expectations and character of the source of this mythological narrative. Final findings are, that the importance of both motives in the texts and their participation in the process of creation of the world change chronologically, due to changes in religious, philosophical and social preferences. In Indian cultural environment in the begining, the vague motive of the egg slowly emerges and becomes a single creative element, gaining importance and continues to the stage where it reaches the same level of importance as the cosmic being. The primordial being on the other hand, loses its function of cosmic matter and passes it to the egg. The being itself then plays an active role rather than an object. China, for its religious scepticism suppressed motive of the egg until it was completely removed from texts. The primary role is played by the cosmic giant whose role is not focused on the creation of the world itself but the desintegration of the giants body, representing fission...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
dc.identifier.lisID990020146070106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV