Zobrazit minimální záznam

The World as "The First Sacrament". Concept of the World in the Liturgical Theology of Alexander Schmemann
dc.contributor.advisorNoble, Ivana
dc.creatorMacháčková, Ivana
dc.date.accessioned2019-09-20T07:59:05Z
dc.date.available2019-09-20T07:59:05Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/6364
dc.description.abstractAlexander Schmemann, jeden z nejvýznamnějších ortodoxních teologů dvacátého. století, pojímá svět ve své liturgické teologii jako dar Boží lásky člověku. Člověk byl stvořen jako kněz stvoření a má stvoření přijímat jako dar a s díkůvzdáním ho má přinášet zpět Bohu. Člověk se ale od Boha odvrátil, žije sebestředně a oddělil světské a posvátné. Spásu vidí Schmemann v Ježíši Kristu, který obnovil vztah člověka k Bohu, obnovil kontinuitu mezi světem a sebou. Ústřední místo v životě víry zaujímá ve Schmemannově teologii liturgie. Eucharistii popisuje Schmemann jako vstup církve do radosti jejího Pána. Má kosmický, všeobjímající charakter a vše proměňuje. Tato liturgie se koná odděleně od světa, za zavřenými dveřmi, ale za svět. V oběti přinášíme Bohu celý svět a ten se v eucharistii stává tím, čím vždy být měl a nebyl. Církev je darem smíření a odpuštění a zastupuje celé stvoření před Bohem. Schmemann klade velký důraz na společenství. Kritizuje však snahy o jednotu církve 'zdola' a. vymezuje se i proti aktivitám církve v oblasti sociální a politické. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
dc.description.abstractAlexander Schmemann, one of the greatest orthodox theologians of the twentieth century, understands world in his liturgical theology as a gift of God ́s love to man. Man was created as a priest of creation and he should accept creation as a gift and bring it in thanksgiving back to God. But man diverted from God, he lives in a self-centred way and he separated divine and profane. Salvation is seen by Schmemann in Jesus Christ, who renewed relation of man to God, renewed the continuity between the world and himself. The central place in Schmemann ́s liturgical theology has liturgy. The eucharist is described by Schmemann as the entrance of the Church into the joy of her Lord. It has cosmic, all- embracing character and it transforms everything. This liturgy takes place in separation from the world, but for the world. In the offering we bring to God the whole world and it becomes in the liturgy what it always should have been, but was not. The Church is the gift of reconciliation and forgiveness. She represents the whole creation before God. Schmemann strongly emphasises the role of community. He criticises attempts of unity from "below" and he also does not accept the activities of the Church in the social and political sphere. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Evangelická teologická fakultacs_CZ
dc.titleSvět jako "první svátost". Pojetí světa v liturgické teologii Alexandra Schmemannacs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2006
dcterms.dateAccepted2006-08-31
dc.description.departmentInstitut ekumenických studiícs_CZ
dc.description.departmentInstitute of oecumenical studiesen_US
dc.description.facultyEvangelická teologická fakultacs_CZ
dc.description.facultyProtestant Theological Facultyen_US
dc.identifier.repId18647
dc.title.translatedThe World as "The First Sacrament". Concept of the World in the Liturgical Theology of Alexander Schmemannen_US
dc.contributor.refereeHošek, Pavel
dc.identifier.aleph001230992
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTeologie křesťanských tradiccs_CZ
thesis.degree.disciplineTheology of Christian Traditionsen_US
thesis.degree.programTheologyen_US
thesis.degree.programTeologiecs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csEvangelická teologická fakulta::Institut ekumenických studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enProtestant Theological Faculty::Institute of oecumenical studiesen_US
uk.faculty-name.csEvangelická teologická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enProtestant Theological Facultyen_US
uk.faculty-abbr.csETFcs_CZ
uk.degree-discipline.csTeologie křesťanských tradiccs_CZ
uk.degree-discipline.enTheology of Christian Traditionsen_US
uk.degree-program.csTeologiecs_CZ
uk.degree-program.enTheologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csAlexander Schmemann, jeden z nejvýznamnějších ortodoxních teologů dvacátého. století, pojímá svět ve své liturgické teologii jako dar Boží lásky člověku. Člověk byl stvořen jako kněz stvoření a má stvoření přijímat jako dar a s díkůvzdáním ho má přinášet zpět Bohu. Člověk se ale od Boha odvrátil, žije sebestředně a oddělil světské a posvátné. Spásu vidí Schmemann v Ježíši Kristu, který obnovil vztah člověka k Bohu, obnovil kontinuitu mezi světem a sebou. Ústřední místo v životě víry zaujímá ve Schmemannově teologii liturgie. Eucharistii popisuje Schmemann jako vstup církve do radosti jejího Pána. Má kosmický, všeobjímající charakter a vše proměňuje. Tato liturgie se koná odděleně od světa, za zavřenými dveřmi, ale za svět. V oběti přinášíme Bohu celý svět a ten se v eucharistii stává tím, čím vždy být měl a nebyl. Církev je darem smíření a odpuštění a zastupuje celé stvoření před Bohem. Schmemann klade velký důraz na společenství. Kritizuje však snahy o jednotu církve 'zdola' a. vymezuje se i proti aktivitám církve v oblasti sociální a politické. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
uk.abstract.enAlexander Schmemann, one of the greatest orthodox theologians of the twentieth century, understands world in his liturgical theology as a gift of God ́s love to man. Man was created as a priest of creation and he should accept creation as a gift and bring it in thanksgiving back to God. But man diverted from God, he lives in a self-centred way and he separated divine and profane. Salvation is seen by Schmemann in Jesus Christ, who renewed relation of man to God, renewed the continuity between the world and himself. The central place in Schmemann ́s liturgical theology has liturgy. The eucharist is described by Schmemann as the entrance of the Church into the joy of her Lord. It has cosmic, all- embracing character and it transforms everything. This liturgy takes place in separation from the world, but for the world. In the offering we bring to God the whole world and it becomes in the liturgy what it always should have been, but was not. The Church is the gift of reconciliation and forgiveness. She represents the whole creation before God. Schmemann strongly emphasises the role of community. He criticises attempts of unity from "below" and he also does not accept the activities of the Church in the social and political sphere. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Evangelická teologická fakulta, Institut ekumenických studiícs_CZ
thesis.grade.codeB
dc.identifier.lisID990012309920106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV