Miskoncepce ve výuce fyziky na ZŠ - náměty na postup při jejich odstraňování
Misconceptions in Physics at Elementary School - Suggestions on Procedure During Their Elimination.
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/63584Identifiers
Study Information System: 117221
Collections
- Kvalifikační práce [11217]
Author
Advisor
Consultant
Mandíková, Dana
Referee
Kolářová, Růžena
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Physics Directed Towards Education
Department
Department of Physics Education
Date of defense
3. 2. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Miskoncepce žáků, Základní škola, Výuka fyziky, Školní experimentKeywords (English)
Students' misconceptions, Elementary school, Teaching of Physics, School experimentsVe své bakalářské práci jsem zmapovala představy žáků naší školy o některých fyzikálních jevech. Během své praxe se pravidelně u svých žáků setkávám s představami, které jsou mezi lidmi běžně rozšířené, ale neodpovídají vědecky podloženým skutečnostem. Vyvrácení těchto představ je velmi obtížné a jak výsledky předešlých průzkumů ukazují téměř nemožné, protože většina žáků se k nim po proběhlé výuce vrací. Tyto představy nazýváme miskoncepce. Pokusím se tedy navrhnout takové výukové postupy, které by alespoň u některých žáků mohly zanechat dlouhodobější informaci a zamezit návratu k původním představám. Zároveň jsem se pokusila nalézt modely, se kterými se žáci ve výuce fyziky na základní škole setkávají a přitom chybně popisují realitu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
In my bachelor thesis I outlined the ideas of our school's students about certain physical phenomena. From my practical experience I regularly come across misleading ideas that my students hold, and which are common general public, yet do not correspond to reality and have no scientific base. They are called misconceptions. It is very difficult to disprove such ideas and, as previous research results have shown, almost impossible because most students turn back to their misconceptions when the classes are over. I try to suggest such teaching methods that would leave long-term information in some students at least and prevent them from returning to the original misleading ideas. I have also tried to find physical models which students come across during Physics lessons at an elementary school and through which they describe the reality incorrectly. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)