Show simple item record

Selected views of pupil mistakes in the teaching of mathematics
dc.contributor.advisorKvasz, Ladislav
dc.creatorPilous, Derek
dc.date.accessioned2020-11-26T21:23:31Z
dc.date.available2020-11-26T21:23:31Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/63371
dc.description.abstractTitle: Selected views of pupil mistakes in the teaching of mathematics Author: Derek Pilous Department: Department of mathematics and mathematics education Supervisor: Prof. RNDr. Ladislav Kvasz, Ph.D. Abstract: The main goal of the thesis is to describe in depth the problem of pupil mis- takes in mathematics, both from the psychological and mathematics education points of view and from the point of view of mathematics teachers. Four questions were addressed: How does research in mathematics education view mistakes and what is the difference between this view and that of research of general mistakes? How can mistakes made by future mathematics teachers be classified? How do (future) mathematics teachers see the erroneousness of some border phenomena and the seriousness of mistakes? Are there differences between respondents with some teaching experience and without it? The theoretical part of the thesis consists of (1) characterisation of a general mistake, (2) pupil mistakes in mathematics including their seriousness, (3) psychological view of mistakes including learning without and with mistakes and a more detailed description of a cognitivist viewpoint of mistakes, (4) mistakes from the point of view of mathematics education research. It is shown that pupil mistakes in the teaching of mathematics are not the...en_US
dc.description.abstractNázev: Vybrané pohledy na žákovskou chybu ve výuce matematiky Autor: Derek Pilous Katedra: Katedra matematiky a didaktiky matematiky Školitel: Prof. RNDr. Ladislav Kvasz, Ph.D. Abstrakt: Hlavním cílem disertační práce je pojednat komplexně o problematice žákov- ské chyby v matematice, a to jak z pohledu psychologického a didaktickomatematického, tak i z pohledu učitelů matematiky. Byly řešeny čtyři otázky: Jak na chybu nahlíží vý- zkum v didaktice matematiky a v čem se jeho pohled liší od výzkumů obecné chyby? Jak lze chyby, kterých se dopouštějí budoucí učitelé matematiky, klasifikovat? Jak nahlí- žejí (budoucí) učitelé matematiky na chybnost některých vybraných hraničních jevů a na závažnost chyby? Existují rozdíly v nahlížení na chybnost mezi respondenty, kteří mají zkušenost s výukou matematiky, a těmi, kteří zatím zkušenost nemají? V teoretické části práce je pozornost věnována (1) vymezení, charakteru a podstatě obecné chyby, (2) žákovské chybě ve výuce matematiky včetně její závažnosti, (3) psy- chologickému pohledu na chybu včetně učení bez chyb a učení s chybou a podrobnějšímu představení kognitivistického pohledu na chybu, (4) chybě z pohledu výzkumu v didaktice matematiky. Je ukázáno, že žákovská chyba ve výuce matematiky není totožná s mate- matickou chybou, jak je zpravidla intuitivně chápána,...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleVybrané pohledy na žákovskou chybu ve výuce matematikycs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-09-16
dc.description.departmentOddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId151601
dc.title.translatedSelected views of pupil mistakes in the teaching of mathematicsen_US
dc.contributor.refereeHejný, Milan
dc.contributor.refereeBachratá, Katarína
dc.identifier.aleph001853712
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDidaktika matematikycs_CZ
thesis.degree.disciplineDidactics of Mathematicsen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
thesis.degree.programPedagogyen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDidaktika matematikycs_CZ
uk.degree-discipline.enDidactics of Mathematicsen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enPedagogyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csNázev: Vybrané pohledy na žákovskou chybu ve výuce matematiky Autor: Derek Pilous Katedra: Katedra matematiky a didaktiky matematiky Školitel: Prof. RNDr. Ladislav Kvasz, Ph.D. Abstrakt: Hlavním cílem disertační práce je pojednat komplexně o problematice žákov- ské chyby v matematice, a to jak z pohledu psychologického a didaktickomatematického, tak i z pohledu učitelů matematiky. Byly řešeny čtyři otázky: Jak na chybu nahlíží vý- zkum v didaktice matematiky a v čem se jeho pohled liší od výzkumů obecné chyby? Jak lze chyby, kterých se dopouštějí budoucí učitelé matematiky, klasifikovat? Jak nahlí- žejí (budoucí) učitelé matematiky na chybnost některých vybraných hraničních jevů a na závažnost chyby? Existují rozdíly v nahlížení na chybnost mezi respondenty, kteří mají zkušenost s výukou matematiky, a těmi, kteří zatím zkušenost nemají? V teoretické části práce je pozornost věnována (1) vymezení, charakteru a podstatě obecné chyby, (2) žákovské chybě ve výuce matematiky včetně její závažnosti, (3) psy- chologickému pohledu na chybu včetně učení bez chyb a učení s chybou a podrobnějšímu představení kognitivistického pohledu na chybu, (4) chybě z pohledu výzkumu v didaktice matematiky. Je ukázáno, že žákovská chyba ve výuce matematiky není totožná s mate- matickou chybou, jak je zpravidla intuitivně chápána,...cs_CZ
uk.abstract.enTitle: Selected views of pupil mistakes in the teaching of mathematics Author: Derek Pilous Department: Department of mathematics and mathematics education Supervisor: Prof. RNDr. Ladislav Kvasz, Ph.D. Abstract: The main goal of the thesis is to describe in depth the problem of pupil mis- takes in mathematics, both from the psychological and mathematics education points of view and from the point of view of mathematics teachers. Four questions were addressed: How does research in mathematics education view mistakes and what is the difference between this view and that of research of general mistakes? How can mistakes made by future mathematics teachers be classified? How do (future) mathematics teachers see the erroneousness of some border phenomena and the seriousness of mistakes? Are there differences between respondents with some teaching experience and without it? The theoretical part of the thesis consists of (1) characterisation of a general mistake, (2) pupil mistakes in mathematics including their seriousness, (3) psychological view of mistakes including learning without and with mistakes and a more detailed description of a cognitivist viewpoint of mistakes, (4) mistakes from the point of view of mathematics education research. It is shown that pupil mistakes in the teaching of mathematics are not the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990018537120106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV