Show simple item record

Home Literacy Environment of Children of Different Lingual-Cognitive Profiles
dc.contributor.advisorŠtech, Stanislav
dc.creatorFranke, Helena
dc.date.accessioned2020-11-26T20:00:40Z
dc.date.available2020-11-26T20:00:40Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/63126
dc.description.abstractTITLE: Home Literacy Environment of Children of Different Lingual-Cognitive Profiles AUTHOR: Helena Franke DEPARTMENT: Department of Psychology SUPERVISOR: Prof. PhDr. Stanislav Štech, CSc. CONSULTANT: Prof. PhDr. Marína Mikulajová, CSc. ABSTRACT: The thesis deals with the home literacy environment of 87 Slovak speaking children (41 with typical language development, 31 SLI children and 15 children at family risk of dyslexia) at the age of 5 to 7 years and their parents. Their home environment was monitored by means of questionnaires while their abilities were studied via a test battery. The aim of the study was to describe the home literacy environment of the two groups of children at risk of dyslexia as indicated by their linguistic-cognitive profiles. The data show that both at risk groups of children live in a poorer literacy environment and that their parents perform less direct literacy activities then those in the control group. The caregivers' daily hassles in families with dyslexia were affected by their own ADHD. The richness of the literacy environment of both clinical groups correlates with children's phonological awareness and in families with dyslexia with children's reading and writing performance. At the end of the first grade, poor readers of all three groups lag behind in language,...en_US
dc.description.abstractNÁZEV: Domácí gramotnostní prostředí dětí s různými jazykově-kognitivními profily AUTOR: Helena Franke KATEDRA: Katedra psychologie ŠKOLITEL: prof. PhDr. Stanislav Štech, CSc. KONZULTANT: prof. PhDr. Marína Mikulajová, CSc. ABSTRAKT: Předmětem disertační práce je domácí gramotnostní prostředí slovensky hovořících dětí. Výzkum se uskutečnil na vzorku 87 dětí (41 s typickým jazykovým vývojem, 31 s vývojovou dysfázií a 15 s rodinným rizikem dyslexie) ve věku pět až sedm let a jejich rodičů. Domácí prostředí bylo zkoumáno formou dotazníků a schopnosti dětí byly zkoumány baterií testů. Cílem výzkumu bylo popsat domácí gramotnostní prostředí u skupin dětí, jejichž jazykově- kognitivní profil indikuje riziko pro vznik dyslexie. Získaná data, mimo jiné, ukazují, že obě rizikové skupiny vykazují pro děti chudší gramotnostní prostředí a rodiče s dětmi vykonávají méně explicitních gramotnostních aktivit než kontrolní skupina. Subjektivní zvládání rodičovských povinností je v rodinách s dyslexií negativně ovlivněno symptomy ADHD na straně rodiče. Bohatost gramotnostního prostředí koreluje u obou klinických skupin dětí s fonematickým uvědomováním a u dětí z rodin s dyslexií s výkony ve čtení a psaní. Slabí čtenáři ze všech tří sledovaných skupin se na konci první třídy vyznačují zaostáváním v jazyce, fonologii a...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleDomácí gramotnostní prostředí dětí s různými jazykově-kognitivními profilycs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-06-27
dc.description.departmentOddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId124347
dc.title.translatedHome Literacy Environment of Children of Different Lingual-Cognitive Profilesen_US
dc.contributor.refereeKesselová, Jana
dc.contributor.refereeŠulová, Lenka
dc.identifier.aleph001786775
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogická psychologiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogical Psychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogická psychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPedagogical Psychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csNÁZEV: Domácí gramotnostní prostředí dětí s různými jazykově-kognitivními profily AUTOR: Helena Franke KATEDRA: Katedra psychologie ŠKOLITEL: prof. PhDr. Stanislav Štech, CSc. KONZULTANT: prof. PhDr. Marína Mikulajová, CSc. ABSTRAKT: Předmětem disertační práce je domácí gramotnostní prostředí slovensky hovořících dětí. Výzkum se uskutečnil na vzorku 87 dětí (41 s typickým jazykovým vývojem, 31 s vývojovou dysfázií a 15 s rodinným rizikem dyslexie) ve věku pět až sedm let a jejich rodičů. Domácí prostředí bylo zkoumáno formou dotazníků a schopnosti dětí byly zkoumány baterií testů. Cílem výzkumu bylo popsat domácí gramotnostní prostředí u skupin dětí, jejichž jazykově- kognitivní profil indikuje riziko pro vznik dyslexie. Získaná data, mimo jiné, ukazují, že obě rizikové skupiny vykazují pro děti chudší gramotnostní prostředí a rodiče s dětmi vykonávají méně explicitních gramotnostních aktivit než kontrolní skupina. Subjektivní zvládání rodičovských povinností je v rodinách s dyslexií negativně ovlivněno symptomy ADHD na straně rodiče. Bohatost gramotnostního prostředí koreluje u obou klinických skupin dětí s fonematickým uvědomováním a u dětí z rodin s dyslexií s výkony ve čtení a psaní. Slabí čtenáři ze všech tří sledovaných skupin se na konci první třídy vyznačují zaostáváním v jazyce, fonologii a...cs_CZ
uk.abstract.enTITLE: Home Literacy Environment of Children of Different Lingual-Cognitive Profiles AUTHOR: Helena Franke DEPARTMENT: Department of Psychology SUPERVISOR: Prof. PhDr. Stanislav Štech, CSc. CONSULTANT: Prof. PhDr. Marína Mikulajová, CSc. ABSTRACT: The thesis deals with the home literacy environment of 87 Slovak speaking children (41 with typical language development, 31 SLI children and 15 children at family risk of dyslexia) at the age of 5 to 7 years and their parents. Their home environment was monitored by means of questionnaires while their abilities were studied via a test battery. The aim of the study was to describe the home literacy environment of the two groups of children at risk of dyslexia as indicated by their linguistic-cognitive profiles. The data show that both at risk groups of children live in a poorer literacy environment and that their parents perform less direct literacy activities then those in the control group. The caregivers' daily hassles in families with dyslexia were affected by their own ADHD. The richness of the literacy environment of both clinical groups correlates with children's phonological awareness and in families with dyslexia with children's reading and writing performance. At the end of the first grade, poor readers of all three groups lag behind in language,...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990017867750106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV