Show simple item record

Religion and Humour: Comical Layers in Old Norse Religious Texts and Their Relationship to the Offical Religion
dc.contributor.advisorStarý, Jiří
dc.creatorMichalíková, Jana
dc.date.accessioned2017-05-26T13:20:01Z
dc.date.available2017-05-26T13:20:01Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/63089
dc.description.abstractPráce se zabývá humornými vrstvami eddické mytologické poezie, konkrétně Lokiho pře, Písně o Hárbarðovi a Písně o Þrymovi, a jejich vztahem k staroseverskému náboženství. Komické, zdánlivě až blasfemické písně byly v minulosti vykládány jako projev kritiky náboženského systému či, vhledem k nemožnosti přesné datace jejich vzniku, jako plod pozdního, již úpadkového pohanství, nebo dokonce jako křesťanská satira tohoto náboženství. Tato práce ukazuje, že takové interpretace nejsou nutné a že komické eddické písně mohly existovat jako funkční součást staroseverského náboženství. Upozorňuje na spřízněnost kategorie náboženského humoru s kategorií chaosu a následně prezentuje rozličné teorie, převážně z oblasti antropologie náboženství, které ukazují, že konfrontace řádu s chaosem může být pro náboženství žádoucí praktikou a že humor slouží jako vhodný prostředek k jejímu vyvolání. Druhá část práce se soustřeďuje na konkrétní eddické písně. Podrobně analyzuje jejich komické vrstvy a možnosti jejich funkce v rámci staroseverského náboženství na pozadí dobového chápání piety a blasfémie. Uvádí je do spojitosti s tradicí ritualizovaných verbálních duelů a dalších sociokulturních souvislostí, a prezentuje tak kontext, v němž mohly fungovat jako integrální a funkční prvek staroseverského náboženství.cs_CZ
dc.description.abstractThis paper focuses on the comic layers in Eddic mythological poetry, namely in Lokasenna, Hárbarðsljóð and Ϸrymskviða, and on their relation to the Old Norse religion. In the past, these comic and seemingly blasphemic poems used to be interpreted as a display of criticism of the religious system or, due to the impossibility to date their origin, as a product of late decadent paganism or even as a Christian satire of this religion. This paper shows that such interpretations are not necessary, and that the comic Eddic poems could have existed as a functional part of the Old Norse religion. It points out the affinity of the categories of religious humour and chaos. Subsequently, it presents various theories, mostly from the field of anthropology of religion, which show that a temporarily confrontation of order with chaos can be a desirable practise for a religion, and that humour can serve as a suitable means to achieve such a confrontation. The second part of the paper focuses on the particular Eddic poems. It analyses in detail their comic layers, and examines the possibilities of their function within the Old Norse religion on the background of the notion of piety and blasphemy in their time. It demonstrates their link to the tradition of ritualized verbal duels and other socio-cultural phenomena,...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectstaroseverské náboženstvícs_CZ
dc.subjecteddická poeziecs_CZ
dc.subjectmytologiecs_CZ
dc.subjectLokiho přecs_CZ
dc.subjectPíseň o Hárbarðovics_CZ
dc.subjectPíseň o Þrymovics_CZ
dc.subjecthumorcs_CZ
dc.subjectkomikacs_CZ
dc.subjectOld Norse religionen_US
dc.subjectEddic poetryen_US
dc.subjectmythologyen_US
dc.subjectLokasennaen_US
dc.subjectHárbarðsljóðen_US
dc.subjectÞrymskviðaen_US
dc.subjecthumouren_US
dc.subjectlaughteren_US
dc.titleNáboženství a humor: Komické vrstvy ve staroseverských náboženských textech a jejich vztah k oficiálnímu náboženstvícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-09-09
dc.description.departmentInstitute of Germanic Studiesen_US
dc.description.departmentÚstav germánských studiícs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId138235
dc.title.translatedReligion and Humour: Comical Layers in Old Norse Religious Texts and Their Relationship to the Offical Religionen_US
dc.contributor.refereeChlup, Radek
dc.identifier.aleph001851782
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSkandinavistikacs_CZ
thesis.degree.disciplineScandinavian Studiesen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav germánských studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Germanic Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSkandinavistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enScandinavian Studiesen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPráce se zabývá humornými vrstvami eddické mytologické poezie, konkrétně Lokiho pře, Písně o Hárbarðovi a Písně o Þrymovi, a jejich vztahem k staroseverskému náboženství. Komické, zdánlivě až blasfemické písně byly v minulosti vykládány jako projev kritiky náboženského systému či, vhledem k nemožnosti přesné datace jejich vzniku, jako plod pozdního, již úpadkového pohanství, nebo dokonce jako křesťanská satira tohoto náboženství. Tato práce ukazuje, že takové interpretace nejsou nutné a že komické eddické písně mohly existovat jako funkční součást staroseverského náboženství. Upozorňuje na spřízněnost kategorie náboženského humoru s kategorií chaosu a následně prezentuje rozličné teorie, převážně z oblasti antropologie náboženství, které ukazují, že konfrontace řádu s chaosem může být pro náboženství žádoucí praktikou a že humor slouží jako vhodný prostředek k jejímu vyvolání. Druhá část práce se soustřeďuje na konkrétní eddické písně. Podrobně analyzuje jejich komické vrstvy a možnosti jejich funkce v rámci staroseverského náboženství na pozadí dobového chápání piety a blasfémie. Uvádí je do spojitosti s tradicí ritualizovaných verbálních duelů a dalších sociokulturních souvislostí, a prezentuje tak kontext, v němž mohly fungovat jako integrální a funkční prvek staroseverského náboženství.cs_CZ
uk.abstract.enThis paper focuses on the comic layers in Eddic mythological poetry, namely in Lokasenna, Hárbarðsljóð and Ϸrymskviða, and on their relation to the Old Norse religion. In the past, these comic and seemingly blasphemic poems used to be interpreted as a display of criticism of the religious system or, due to the impossibility to date their origin, as a product of late decadent paganism or even as a Christian satire of this religion. This paper shows that such interpretations are not necessary, and that the comic Eddic poems could have existed as a functional part of the Old Norse religion. It points out the affinity of the categories of religious humour and chaos. Subsequently, it presents various theories, mostly from the field of anthropology of religion, which show that a temporarily confrontation of order with chaos can be a desirable practise for a religion, and that humour can serve as a suitable means to achieve such a confrontation. The second part of the paper focuses on the particular Eddic poems. It analyses in detail their comic layers, and examines the possibilities of their function within the Old Norse religion on the background of the notion of piety and blasphemy in their time. It demonstrates their link to the tradition of ritualized verbal duels and other socio-cultural phenomena,...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav germánských studiícs_CZ
dc.identifier.lisID990018517820106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV