Show simple item record

Problem-based Geography Teaching: difficulties, topics and educational goals
dc.contributor.advisorHanus, Martin
dc.creatorBabčaníková, Petra
dc.date.accessioned2017-05-26T12:57:00Z
dc.date.available2017-05-26T12:57:00Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/62965
dc.description.abstractTéma problémové výuky je v odborných kruzích didaktiky geografie problematikou aktuální a diskutovanou. Předkládaná diplomová práce s názvem Problémová výuka zeměpisu v praxi - úskalí, témata a vzdělávací cíle se snaží zjistit, jak se problémovou výuku daří uplatňovat v českém prostředí. První část práce se věnuje teoretickému vymezení konceptu problémové výuky. V další části se práce zabývá dotazníkovým šetřením zjišťujícím vnímání a realizaci problémové výuky učiteli zeměpisu a také výsledky řízených rozhovorů s učiteli praktikujícími problémovou výuku ve svých hodinách. Záměrem dalšího výzkumu je identifikace vhodných témat problémové výuky zeměpisu a analýza problémově koncipovaných vzdělávacích cílů v Revidované Bloomově taxonomii. Na základě předpokladu, že problémová výuka je v zahraničí rozvinutější, jsou témata a vzdělávací cíle uplatňovaná v českém prostředí porovnávána s tématy a cíli z prostředí anglického, konkrétně z dokumentu Schemes of Work. S přihlédnutím k výsledkům práce lze konstatovat, že problémová výuka v Česku adekvátně naplňuje požadavky Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia, kterými se musí řídit každý učitel. Komparace výsledků výzkumu s očekávanými výstupy problémové výuky anglického typu nicméně ukazuje, že uplatnění problémové výuky v Česku má své limity a je...cs_CZ
dc.description.abstractThe subject of Problem-based Learning is one of the areas frequently discussed in the field of Geographical education. Current master thesis titled Problem-based Geography Teaching: Difficulties, Topics and Educational Goals tries to find out how the method of Problem-based Learning is applied in the environment of the Czech Republic. The first part deals with the theoretical definition of the Problem-based Learning. Following part addresses both, the outcomes of the questionnaire on perception and usage of the discussed method by geography lecturers, and the results of structured interviews with teachers practising the method in their lectures. The aim of following analysis is the identification of appropriate topics in Problem- based geography learning and also the analysis of problem-based educational objectives in the Revised Bloom's Taxonomy. Based on the assumption that the Problem-based Learning is more developed abroad, the topics and educational objectives applied in the Czech environment are compared with those used in England which lean upon the document titled Schemes of Work. With regard to the results, it is possible to state that the Problem-based Learning in the Czech Republic meets the criteria of the Framework Educational Programme for Grammar Schools, obligatory document for each...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.titleProblémová výuka zeměpisu v praxi - úskalí, témata a vzdělávací cílecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-05-30
dc.description.departmentDepartment of Social Geography and Regional Develop.en_US
dc.description.departmentKatedra sociální geografie a region. rozvojecs_CZ
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.identifier.repId128773
dc.title.translatedProblem-based Geography Teaching: difficulties, topics and educational goalsen_US
dc.contributor.refereeFikarová, Veronika
dc.identifier.aleph001782818
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství biologie pro střední školy - Učitelství geografie pro střední školycs_CZ
thesis.degree.disciplineTeaching of Biology for Secondary Schools - Teaching of Geography for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programBiologiecs_CZ
thesis.degree.programBiologyen_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství biologie pro střední školy - Učitelství geografie pro střední školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeaching of Biology for Secondary Schools - Teaching of Geography for Secondary Schoolsen_US
uk.degree-program.csBiologiecs_CZ
uk.degree-program.enBiologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTéma problémové výuky je v odborných kruzích didaktiky geografie problematikou aktuální a diskutovanou. Předkládaná diplomová práce s názvem Problémová výuka zeměpisu v praxi - úskalí, témata a vzdělávací cíle se snaží zjistit, jak se problémovou výuku daří uplatňovat v českém prostředí. První část práce se věnuje teoretickému vymezení konceptu problémové výuky. V další části se práce zabývá dotazníkovým šetřením zjišťujícím vnímání a realizaci problémové výuky učiteli zeměpisu a také výsledky řízených rozhovorů s učiteli praktikujícími problémovou výuku ve svých hodinách. Záměrem dalšího výzkumu je identifikace vhodných témat problémové výuky zeměpisu a analýza problémově koncipovaných vzdělávacích cílů v Revidované Bloomově taxonomii. Na základě předpokladu, že problémová výuka je v zahraničí rozvinutější, jsou témata a vzdělávací cíle uplatňovaná v českém prostředí porovnávána s tématy a cíli z prostředí anglického, konkrétně z dokumentu Schemes of Work. S přihlédnutím k výsledkům práce lze konstatovat, že problémová výuka v Česku adekvátně naplňuje požadavky Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia, kterými se musí řídit každý učitel. Komparace výsledků výzkumu s očekávanými výstupy problémové výuky anglického typu nicméně ukazuje, že uplatnění problémové výuky v Česku má své limity a je...cs_CZ
uk.abstract.enThe subject of Problem-based Learning is one of the areas frequently discussed in the field of Geographical education. Current master thesis titled Problem-based Geography Teaching: Difficulties, Topics and Educational Goals tries to find out how the method of Problem-based Learning is applied in the environment of the Czech Republic. The first part deals with the theoretical definition of the Problem-based Learning. Following part addresses both, the outcomes of the questionnaire on perception and usage of the discussed method by geography lecturers, and the results of structured interviews with teachers practising the method in their lectures. The aim of following analysis is the identification of appropriate topics in Problem- based geography learning and also the analysis of problem-based educational objectives in the Revised Bloom's Taxonomy. Based on the assumption that the Problem-based Learning is more developed abroad, the topics and educational objectives applied in the Czech environment are compared with those used in England which lean upon the document titled Schemes of Work. With regard to the results, it is possible to state that the Problem-based Learning in the Czech Republic meets the criteria of the Framework Educational Programme for Grammar Schools, obligatory document for each...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra sociální geografie a region. rozvojecs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV