Nekrophilie als Liebe zur Zukunft: (De-)Konstruktionen der Geschichte in ausgewählten Dramen von Heiner Müller
Necrophilia as a love to the future: (De-)construction of the history in selected dramas of Heiner Müller
Nekrofilie jako láska k budoucnosti: (De-)konstrukce dějin ve vybraný dramatech Heinera Müllera
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/62940Identifikátory
SIS: 136195
Kolekce
- Kvalifikační práce [23751]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Zbytovský, Štěpán
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Německý jazyk a literatura
Katedra / ústav / klinika
Ústav germánských studií
Datum obhajoby
8. 9. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Němčina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
literatura NDR, historické drama, postdramatické divadlo, dějiny, paměť, Heiner Müller, Walter Benjamin, Bertolt Brecht, LehrstückKlíčová slova (anglicky)
GDR literature, historical drama, postdramatic theatre, history, memory, Heiner Müller, Walter Benjamin, Bertolt Brecht, LehrstückKlíčová slova: literatura NDR, historické drama, postdramatické divadlo, dějiny, paměť, Heiner Müller, Walter Benjamin, Bertolt Brecht, Lehrstück Abstrakt: Tato diplomová práce je věnována analýze zobrazení německých dějin a jejich vztahů k socialistické realitě NDR ve vybraných divadelních hrách Heinera Müllera (1929- 1995). Východiskem rozboru je autorův vztah k různým literárně-divadelním žánrům jako: historické drama, Lehrstück a postdramatické divadlo. Filozofické pozadí analýzy tvoří IX. teze díla Waltera Benjamina O pojetí dějin, věnována kresbě Paula Klee Angelus Novus. Jádro práce tvoří rozbor a interpretace šesti dramatických fragmentů z různých období autorovy tvorby: Berlín: smrt Germánie, Germania 3 Gespenster am Toten Mann, Leben Gundlings Friedrich von Preussen Lessings Schlaf Traum Schrei, Die Schlacht, Der Horatier a Hamlet- stroj. Vedlejším předmětem zkoumání je otázka, jakými dramatickými prostředky Heiner Müller odráží německé dějiny ve vztahu k NDR.
Keywords: GDR literature, historical drama, postdramatic theatre, history, memory, Heiner Müller, Walter Benjamin, Bertolt Brecht, Lehrstück Abstract: The aim of this thesis is to analyse the representation of the German history and its relation with the reality of the GDR in selected dramas by Heiner Müller (1929-1995): Germania Death in Berlin, Germania 3 Ghosts at Dead Man, Life of Gundling Frederick of Prussia Lessing's Dream Sleep Scream, The Battle, The Horatian and The Hamletmachine. The main focus of interest is also the approach of the playwright to selected literary and theatrical genres as historical drama, Lehrstück and postdramatic theatre. The philosophical background of the analysis is based mainly on Walter Benjamin's essay On the Concept of History and his description of the painting Angelus Novus by Paul Klee. Furthermore, the thesis examines the methods of dramatization in Heiner Müller's plays.