Show simple item record

Dětská literatura jako prostředek manipulativního šíření ideologie
dc.contributor.advisorClark, Colin Steele
dc.creatorMoravčíková, Hana
dc.date.accessioned2017-05-26T12:34:09Z
dc.date.available2017-05-26T12:34:09Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/62842
dc.description.abstractv českém jazyce Tato diplomová práce se zaměřuje na analýzu ideologií přítomných ve třech knihách primárně určených pro dětského čtenáře: Tajemná zahrada (1920), Lev, skříň a čarodějnice (1991) a Vodňátka: pohádka pro děti (1911). Po úvodním seznámení se s problematikou základních termínů dětské literatury se diplomová práce věnuje svému hlavnímu cíli: analýze ideologií v knihách F. H. Burnettové, Ch. Kingsleyho a C. S. Lewise, které odrážejí ideologické preference autorů i doby, v níž byly knihy publikovány. Patří mezi ně zejména tři odvětví křesťanství (Křesťanská věda, katolictví, protestanství), imperialistická politika Velké Británie a vědecký rasismus. Součástí analýzy je i částečný rozbor genderové problematiky v dětských knihách a domova jako jednoho z hlavních ideologických symbolů v dětské literatuře. Pozornost je také věnována jedné z nejzákladnějších otázek literární kritiky zaměřené na dětské publikace, a to zda je primárním cílem těchto knih poučit nebo pobavit.cs_CZ
dc.description.abstractThe historical era between 1850 and 1950 is known to be a turbulent period reflected not only in adult literature but also in the texts written for children. This unusually rich period in terms of political, social and ideological development certainly influenced most parts of the world. However, it was particularly important for England mainly for the transition of the Victorian era and Edwardian period to the modern history initiated by the WW I. Throughout this period many new ideologies arose and scientific discoveries were more numerous than ever. In 1859, for instance, Darwin's On the Origin of Species by Means of Natural Selection was published and initiated the still on-going war period between Christianity and science. At the same time, the concept of childhood started to be understood in a different way and books written for children became a common commodity converting the end of 18th century in the Golden Age of children's literature. However, according to Peter Hunt's publication Understanding Children's Literature, 'all texts are inevitably infused by ideologies'. Therefore, the aim of this thesis is firstly, to study the way in which ideologies are incorporated in the texts for children (overt or covert) and secondly, the extent to which the texts for children become a vehicle of...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectFrances Hodgson Burnettcs_CZ
dc.subjectCharles Kingsleycs_CZ
dc.subjectC. S. Lewiscs_CZ
dc.subjectdětská literaturacs_CZ
dc.subjectideologiecs_CZ
dc.subjectkřesťanstvícs_CZ
dc.subjectimperialismuscs_CZ
dc.subjectrasismuscs_CZ
dc.subjectpoučenícs_CZ
dc.subjectzábavacs_CZ
dc.subjectFrances Hodgson Burnetten_US
dc.subjectCharles Kingsleyen_US
dc.subjectC. S. Lewisen_US
dc.subjectchildren′s literatureen_US
dc.subjectideologiesen_US
dc.subjectChristianityen_US
dc.subjectImperialismen_US
dc.subjectracismen_US
dc.subjectinstructionen_US
dc.subjectentertainmenten_US
dc.title'But it's only a children's book' - children's literature as a vehicle of manipulative ideological disseminationen_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2015
dcterms.dateAccepted2015-05-26
dc.description.departmentDepartment of Anglophone Literatures and Culturesen_US
dc.description.departmentÚstav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId152529
dc.title.translatedDětská literatura jako prostředek manipulativního šíření ideologiecs_CZ
dc.contributor.refereeBeran, Zdeněk
dc.identifier.aleph002006655
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAnglistika - amerikanistikacs_CZ
thesis.degree.disciplineEnglish and American Studiesen_US
thesis.degree.programAnglistika - amerikanistikacs_CZ
thesis.degree.programEnglish and American Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEnglish and American Studiesen_US
uk.degree-program.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-program.enEnglish and American Studiesen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csv českém jazyce Tato diplomová práce se zaměřuje na analýzu ideologií přítomných ve třech knihách primárně určených pro dětského čtenáře: Tajemná zahrada (1920), Lev, skříň a čarodějnice (1991) a Vodňátka: pohádka pro děti (1911). Po úvodním seznámení se s problematikou základních termínů dětské literatury se diplomová práce věnuje svému hlavnímu cíli: analýze ideologií v knihách F. H. Burnettové, Ch. Kingsleyho a C. S. Lewise, které odrážejí ideologické preference autorů i doby, v níž byly knihy publikovány. Patří mezi ně zejména tři odvětví křesťanství (Křesťanská věda, katolictví, protestanství), imperialistická politika Velké Británie a vědecký rasismus. Součástí analýzy je i částečný rozbor genderové problematiky v dětských knihách a domova jako jednoho z hlavních ideologických symbolů v dětské literatuře. Pozornost je také věnována jedné z nejzákladnějších otázek literární kritiky zaměřené na dětské publikace, a to zda je primárním cílem těchto knih poučit nebo pobavit.cs_CZ
uk.abstract.enThe historical era between 1850 and 1950 is known to be a turbulent period reflected not only in adult literature but also in the texts written for children. This unusually rich period in terms of political, social and ideological development certainly influenced most parts of the world. However, it was particularly important for England mainly for the transition of the Victorian era and Edwardian period to the modern history initiated by the WW I. Throughout this period many new ideologies arose and scientific discoveries were more numerous than ever. In 1859, for instance, Darwin's On the Origin of Species by Means of Natural Selection was published and initiated the still on-going war period between Christianity and science. At the same time, the concept of childhood started to be understood in a different way and books written for children became a common commodity converting the end of 18th century in the Golden Age of children's literature. However, according to Peter Hunt's publication Understanding Children's Literature, 'all texts are inevitably infused by ideologies'. Therefore, the aim of this thesis is firstly, to study the way in which ideologies are incorporated in the texts for children (overt or covert) and secondly, the extent to which the texts for children become a vehicle of...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV