Problematika školní zralosti a její diagnostika
The Issue of School Readiness and its Diagnosis
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/62330Identifiers
Study Information System: 137587
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Referee
Vincejová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
28. 5. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
školní zralost, odklad školní docházky, diagnostika, dítě v předškolním věku, příčina odkladu školní docházky, metody a nástroje diagnostikyKeywords (English)
school readiness, suspension of school attendance, diagnostics, child of preschool age, cause delay school attendance, methods and diagnostic toolsCílem bakalářské práce "Problematika školní zralosti a její diagnostika" je teoretické vymezení školní zralosti, jejich znaků a nástrojů její diagnostiky. Cílem praktické části je nástin "komplexní diagnostiky školní zralosti" ze strany učitelky v mateřské škole. Tedy praktické užití některých diagnostických testů a metod pedagogické diagnostiky. V teoretické části se zmiňuji o předškolním období a mladším školním věku z hlediska vývojové psychologie. Následně o školní zralosti a připravenosti. O Metodách pedagogické diagnostiky a metodách posuzování školní zralosti. V závěru se zabývám odkladem školní docházky a jeho nejčastějšími příčinami. Praktická část obsahuje podrobné kazuistiky dvou předškolních dětí. Tyto kazuistiky se skládají z osobní a rodinné anamnézy dítěte, získané především z rozhovorů s rodiči a učiteli, spolu s výsledky mého zúčastněného pozorování. Dále obsahují interpretaci výsledků tří testů školní zralosti: Orientačního testu školní zralosti, Metody zjišťování deficitů v dílčích funkcích a Školní zralosti- co by dítě mělo umět před vstupem do školy. Výsledkem je tedy určitá "komplexní diagnostika školní zralosti", která by mohla být prováděna učitelkami v mateřských školách. Klíčová slova školní zralost, znaky školní zralosti, odklad školní docházky, diagnostika, dítě v...
Afterwards the school the theoretical definition of school readiness, its main features and instruments of diagnostics. The aim of the practical part is to outline the "complex diagnostics of school readiness" which could be used by the nursery school teacher. I also applied some of the diagnostic tests and methods of educational diagnostics. The theoretical part defines the preschool time and the first school period concerning the developmental Psychology. be a child able to do before entering the school. The outcome is a sort of "complex diagnostic of maturity and readiness is mentioned. The following part refers to methods of educational diagnostics and methods of school readiness assessment. The final part is focused on suspension of school attendance and its frequent causes. The practical part deals with 2 detailed case histories of preschool age children. These case histories include personal and family based anamnesis of the child, obtained mainly thanks to interviews with parents and teachers. In addition to that I also conducted participant observation. This part also concerns interpretation of results of three school readiness tests: Indicative test of school readiness, Findings methodology of the partial function deficits, and School readiness - what should This bachelor thesis named...