Zobrazit minimální záznam

Sentence imtation and working memory
Opakování vět a pracovní paměť
dc.contributor.advisorSmolík, Filip
dc.creatorAbrahámová, Miroslava
dc.date.accessioned2017-05-26T10:41:04Z
dc.date.available2017-05-26T10:41:04Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/62239
dc.description.abstractZ vy'skumov vyply'va, zě na u'lohe opakovanie viet sa neza'visle na sebe podiel'aju' procesy dlhodobej a kra'tkodobej pama¨ti. Multi-komponentovy' model pracovnej pama¨ti podl'a Baddleyho a Hitcha poskytuje vyhovuju'ci teoreticky' popis ako sa tieto procesy do u'lohy opakovania viet zapa'jaju'. Aby sme presku'mali vplyv jazykovy'ch znalostı' ulozěny'ch v dlhodobej pama¨ti na vy'- kon v u'lohe opakovania viet, pri sťatisticky kontrolovanom vplyve procesov kra'tkodobej pama¨ti, zadali sme participantom u'lohy na jazykove' znalosti, fonologicku' kra'tkodobu' pa- ma¨t'(fonologicku' slucˇku), komplexnu' kra'tkodobu' pama¨t'(centra'lnu exekutı'vu) a u'lohu opakovanie viet. Hierarchickou regresnou analy'zou sme zistili signifikantny' prı'nos jazy- kovy'ch u'loh na vysvetlenie variability u'lohy opakovania viet, pri kontrolovanom prı'nose u'loh na fonologicku' a komplexnu' kra'tkodobu' pama¨t'. Tietovy'sledkysu' vsu'ladespoznatkamizliteratu'ryakoajskonceptommulti-komponentovej pracovnej pama¨ti. Kl'u'cˇove' slova': pracovna' pama¨t', epizodicky' za'sobnı'k, opakovanie vietcs_CZ
dc.description.abstractPrevious studies have suggested that short-term and long-term memory processes in- dependently affect performance in the sentence-imitation task. The multi-component working memory model by Baddeley and Hitch offers a suitable theoretical description of how these processes contribute to this performance. In order to examine the influence of language knowledge located in the long-term me- mory on performance in the sentence-imitation task while statistically controlling for the influence of short-term memory, we assigned to our participants different tasks testing their language knowledge, phonological short-term memory (phonological loop), com- plex short-term memory (central executive) and the sentence-repetition task. Results from hierarchical linear regression yield significant contribution of the tasks testing language knowledge to explaining the variance in the sentence-imitation task, while controlling for the contributions from the phonological and complex short-term memory tasks. These results are in accordance with previous research and the theory of multi-component working memory. Keywords: working memory, episodic buffer, sentence imitationen_US
dc.languageSlovenčinacs_CZ
dc.language.isosk_SK
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectpracovná pamäťcs_CZ
dc.subjectepizodický zásobníkcs_CZ
dc.subjectopakovanie vietcs_CZ
dc.subjectjazykcs_CZ
dc.subjectworking memoryen_US
dc.subjectepisodic bufferen_US
dc.subjectsentence imitationen_US
dc.subjectlanguageen_US
dc.titleOpakovanie viet a pracovná pamäťsk_SK
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2015
dcterms.dateAccepted2015-01-28
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId151134
dc.title.translatedSentence imtation and working memoryen_US
dc.title.translatedOpakování vět a pracovní paměťcs_CZ
dc.contributor.refereeMorávková Krejčová, Lenka
dc.identifier.aleph001936691
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csZ vy'skumov vyply'va, zě na u'lohe opakovanie viet sa neza'visle na sebe podiel'aju' procesy dlhodobej a kra'tkodobej pama¨ti. Multi-komponentovy' model pracovnej pama¨ti podl'a Baddleyho a Hitcha poskytuje vyhovuju'ci teoreticky' popis ako sa tieto procesy do u'lohy opakovania viet zapa'jaju'. Aby sme presku'mali vplyv jazykovy'ch znalostı' ulozěny'ch v dlhodobej pama¨ti na vy'- kon v u'lohe opakovania viet, pri sťatisticky kontrolovanom vplyve procesov kra'tkodobej pama¨ti, zadali sme participantom u'lohy na jazykove' znalosti, fonologicku' kra'tkodobu' pa- ma¨t'(fonologicku' slucˇku), komplexnu' kra'tkodobu' pama¨t'(centra'lnu exekutı'vu) a u'lohu opakovanie viet. Hierarchickou regresnou analy'zou sme zistili signifikantny' prı'nos jazy- kovy'ch u'loh na vysvetlenie variability u'lohy opakovania viet, pri kontrolovanom prı'nose u'loh na fonologicku' a komplexnu' kra'tkodobu' pama¨t'. Tietovy'sledkysu' vsu'ladespoznatkamizliteratu'ryakoajskonceptommulti-komponentovej pracovnej pama¨ti. Kl'u'cˇove' slova': pracovna' pama¨t', epizodicky' za'sobnı'k, opakovanie vietcs_CZ
uk.abstract.enPrevious studies have suggested that short-term and long-term memory processes in- dependently affect performance in the sentence-imitation task. The multi-component working memory model by Baddeley and Hitch offers a suitable theoretical description of how these processes contribute to this performance. In order to examine the influence of language knowledge located in the long-term me- mory on performance in the sentence-imitation task while statistically controlling for the influence of short-term memory, we assigned to our participants different tasks testing their language knowledge, phonological short-term memory (phonological loop), com- plex short-term memory (central executive) and the sentence-repetition task. Results from hierarchical linear regression yield significant contribution of the tasks testing language knowledge to explaining the variance in the sentence-imitation task, while controlling for the contributions from the phonological and complex short-term memory tasks. These results are in accordance with previous research and the theory of multi-component working memory. Keywords: working memory, episodic buffer, sentence imitationen_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
dc.identifier.lisID990019366910106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV