Show simple item record

Solving strategies of word problems in their historical development
dc.contributor.advisorNovotná, Jarmila
dc.creatorHejdrychová, Kateřina
dc.date.accessioned2017-05-26T10:27:12Z
dc.date.available2017-05-26T10:27:12Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/62162
dc.description.abstractPráce se zabývá slovními úlohami řešitelnými pomocí lineárních rovnic. Cílem práce je vytvořit sbírku typových úloh, ve které jsou zastoupeny nejen úlohy aktuální, ale i historické, vybrané z různých období vývoje matematiky. V první části je ukázáno, jaký důraz klade Rámcový vzdělávací program na zařazování praktických úloh ve výuce matematiky. Je také zvýrazněn přínos slovních úloh pro rozvíjení matematické a finanční gramotnosti. Druhá část je věnována historii matematiky, se zaměřením na problematiku rovnic a slovních úloh, a to jak v celosvětovém měřítku, tak i na území dnešní České republiky. Třetí, nejobsáhlejší část je sbírkou typových úloh. Ty jsou rozdělené podle kontextu tak, jak jsou děleny obvykle v českých výukových materiálech pro základní a střední školy: úlohy o dělení na nestejné části, úlohy o pohybu, úlohy o společné práci a úlohy o směsích. Ve sbírce jsou obsaženy tři typy úloh: Aktuální úlohy jsou převzaty ze současných učebnic a sbírek. Historické úlohy jsou převzaté z historicky významných pramenů různých zemí. Zastaralé úlohy pochází především z minulého století. Jsou to úlohy neaktuální kontextem, terminologií apod., které jsou upravené pro přínosné použití ve výuce v současné době. Součástí každé úlohy je naznačení řešení pomocí lineárních rovnic a jejich soustav. Klíčová...cs_CZ
dc.description.abstractTitle: Solving strategies of word problems in their historical development Abstract This thesis deals with word problems which can be solved by using linear equations. Its aim is to create a collection of current and historical problems selected from different periods of the history of mathematics. In the first part, the level of emphasis put on the use of word problems in the teaching of mathematics by the Framework Education Programme is shown.The contribution of word problems to developing mathematical and financial literacy is also highlighted The second part deals with the history of mathematics focusing on the domains of equations and word problems, both from a worldwide and Czech perspective. The third part is a collection of type problems. The problems are grouped according to context in the way it is usually done in Czech educational materials for primary and secondary schools: problems dealing with the division of a whole into unequal parts, problems dealing with movement, problems dealing with joint work and problems dealing with mixtures. The collection contains three types of problems. Current problems are adopted from contemporary textbooks and collections of problems for schools. Historical problems are taken from historically significant resources from different countries. Outdated problems...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectslovní úlohycs_CZ
dc.subjectřešení slovních úlohcs_CZ
dc.subjectřešitelské strategiecs_CZ
dc.subjectword problemsen_US
dc.subjectsolution of word problemsen_US
dc.subjectsolving strategiesen_US
dc.titleStrategie řešení slovních úloh v historickém vývojics_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-09-04
dc.description.departmentKatedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId143417
dc.title.translatedSolving strategies of word problems in their historical developmenten_US
dc.contributor.refereeJančařík, Antonín
dc.identifier.aleph001847877
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineMatematika se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
thesis.degree.disciplineMathematics Oriented at Educationen_US
thesis.degree.programSpecializace v pedagogicecs_CZ
thesis.degree.programSpecialization in Educationen_US
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csMatematika se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-discipline.enMathematics Oriented at Educationen_US
uk.degree-program.csSpecializace v pedagogicecs_CZ
uk.degree-program.enSpecialization in Educationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPráce se zabývá slovními úlohami řešitelnými pomocí lineárních rovnic. Cílem práce je vytvořit sbírku typových úloh, ve které jsou zastoupeny nejen úlohy aktuální, ale i historické, vybrané z různých období vývoje matematiky. V první části je ukázáno, jaký důraz klade Rámcový vzdělávací program na zařazování praktických úloh ve výuce matematiky. Je také zvýrazněn přínos slovních úloh pro rozvíjení matematické a finanční gramotnosti. Druhá část je věnována historii matematiky, se zaměřením na problematiku rovnic a slovních úloh, a to jak v celosvětovém měřítku, tak i na území dnešní České republiky. Třetí, nejobsáhlejší část je sbírkou typových úloh. Ty jsou rozdělené podle kontextu tak, jak jsou děleny obvykle v českých výukových materiálech pro základní a střední školy: úlohy o dělení na nestejné části, úlohy o pohybu, úlohy o společné práci a úlohy o směsích. Ve sbírce jsou obsaženy tři typy úloh: Aktuální úlohy jsou převzaty ze současných učebnic a sbírek. Historické úlohy jsou převzaté z historicky významných pramenů různých zemí. Zastaralé úlohy pochází především z minulého století. Jsou to úlohy neaktuální kontextem, terminologií apod., které jsou upravené pro přínosné použití ve výuce v současné době. Součástí každé úlohy je naznačení řešení pomocí lineárních rovnic a jejich soustav. Klíčová...cs_CZ
uk.abstract.enTitle: Solving strategies of word problems in their historical development Abstract This thesis deals with word problems which can be solved by using linear equations. Its aim is to create a collection of current and historical problems selected from different periods of the history of mathematics. In the first part, the level of emphasis put on the use of word problems in the teaching of mathematics by the Framework Education Programme is shown.The contribution of word problems to developing mathematical and financial literacy is also highlighted The second part deals with the history of mathematics focusing on the domains of equations and word problems, both from a worldwide and Czech perspective. The third part is a collection of type problems. The problems are grouped according to context in the way it is usually done in Czech educational materials for primary and secondary schools: problems dealing with the division of a whole into unequal parts, problems dealing with movement, problems dealing with joint work and problems dealing with mixtures. The collection contains three types of problems. Current problems are adopted from contemporary textbooks and collections of problems for schools. Historical problems are taken from historically significant resources from different countries. Outdated problems...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV