Rizika odměn a trestů u dětí mladšího školního věku
The Risks of Rewards and Punishments in School Age Children
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/61752Identifikátory
SIS: 137591
Kolekce
- Kvalifikační práce [23775]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Tvrzová, Ivana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
28. 5. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Odměny, tresty, rizika, hodnocení, výchova, vzdělávání, děti, motivace, mladší školní věk, pochvala, výchovné prostředkyKlíčová slova (anglicky)
Rewards, punishments, risks, evaluation, education, children, school age children, praise, means of educationTato práce se zabývá riziky odměn a trestů u dětí mladšího školního věku. Téma je analyzováno z několika různých směrů. Nejprve poukazuji na odlišnost vnímání odměn a trestů v minulosti a v současnosti, dále jej hodnotím z pohledu tří psychologických směrů, behaviorismu, humanistické psychologie a kognitivní psychologie. Ve stěžejní části práce určuji pomocí syntézy českých i zahraničních zdrojů hlavní rizika, která mohou nastat při odměňování a trestání. Také uvádím důvody, proč je práce zaměřena právě na období mladšího školního věku. Z poznatků této práce vyplývá, že rizika odměn a trestů jsou reálným problémem, o kterém se ale příliš nemluví, a ani není zcela znám jejich význam pro rozvoj osobnosti dítěte, a to i přes to, že výzkumy prokazují, jak mohou být odměny a tresty kontraproduktivní. Práce je určena hlavně rodičům, pedagogům a vychovatelům, kterým může pomoci zamyslet se nad negativními důsledky odměňování a trestání. Klíčová slova odměny, tresty, rizika, hodnocení, výchova, vzdělávání, děti, motivace, mladší školní věk, pochvala, výchovné prostředky
This thesis deals with risks of rewards and punishments in school age children. The theme has been analysed from a few points of view. At first, I show the differences between punishments and rewards in the past and nowadays, secondly I look into the theme with three psychological theories, Behaviorism, Humanistic psychology and Cognitive psychology. In the main part of the thesis, there are defined the main risks by the synthesis of Czech and foreign sources. I mention also reasons why is the thesis focused on school age children. My thesis brings some evidence that the use of rewards and punishments could be a significant problem for development of child personality. However this problem is still rarely discussed. This thesis is focused on parents, educators and tutors who could be helped to think about negative consequences of rewarding and punishing. Key Words rewards, punishments, risks, evaluation, education, children, school age children, praise, means of education