Sebehodnocení VŠ studentů s těžkým sluchovým postižením
Self-esteem of university students with severe hearing disabilities
bachelor thesis (DEFENDED)
Reason for restricted acccess:
The annexes of the thesis or its part are inaccessible in accordance with article 18a (7) of The Code of Study and Examination in conjunction with Article 9 of the Rector’s Directive No. 6/2010.
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/61698Identifiers
Study Information System: 134891
Collections
- Kvalifikační práce [19101]
Author
Advisor
Consultant
Škaloudová, Alena
Referee
Presslerová, Pavla
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 5. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
sluchové postižení, sebepojetí, komunikace, jazykový kód, znakový jazyk, orální prostředí, dotazník, sebehodnotící škályKeywords (English)
hearing impairment, self-esteem, communication, language code, sign language, oral environment, questionnaire, self-typingPráce se zabývá sebehodnocením VŠ studentů se sluchovým postižením. Jedná se o převážně kvalitativní studii, zabývající se analýzou výpovědí šesti respondentů. Teoretická část krátce představuje základní pojmy a podává přehled současného výzkumu. Empirická část nejdříve využívá kvantitativní test (SLSC-R): hlavní těžiště práce leží ale v použití a následné interpretaci kvalitativních metod - "autorského dotazníku". Práce se snaží nalézt a popsat možné faktory mající vliv na sebehodnocení respondentů. Cílem této práce je přispět psychologii handicapu - například identifikací a popsáním zajímavých oblastí, které se zdají být pro další výzkum vhodné.
This paper deals with self-esteem of university students with hearing impairment. It primarily utilizes a qualitative approach that deals with the analysis of the statements of six respondents. Basic concepts related to self-esteem and an overview of current research are presented in the theoretical part of the paper. In the empirical part, a quantitative test (SLSC-R) is used. However, the main focus of the work lies in application and interpretation of the qualitative method - "authors' questionnaire". This work strives to find and describe factors which are believed to affect self-esteem of the respondents. The paper aims to be a contribution to the psychology of disability, for example, in identifying and describing areas that are believed to be useful for further research.