Volná a řízená kresba u dětí s Aspergerovým syndromem
Freehand and guided drawing of children with Asperger Syndrome
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/61639Identifiers
Study Information System: 121552
Collections
- Kvalifikační práce [18094]
Author
Advisor
Referee
Kucharská, Anna
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 5. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Aspergerův syndrom, děti s AS, volná kresba, řízená kresbaKeywords (English)
Asperger syndrome, children with AS, freehand drawing, guided drawingTato bakalářská práce pojednává o kresbě dětí s Aspergerovým syndromem. Je rozdělena na dvě části, teoretickou a empirickou. Teoretickou část tvoří tři hlavní kapitoly. První kapitola shrnuje poznatky o poruchách autistického spektra, zvláště o Aspergerově syndromu. V druhé kapitole se zabývám dětskou kresbou, jejím vývojem u běžné populace, tématikou a diagnostikou. Následuje pojednání o specifických znacích kreseb osob s Aspergerovým syndromem. Empirická část obsahuje kazuistiky dvou dětí s Aspergerovým syndromem a analýzy jejich volných a řízených kreseb. Cílem práce je zjistit, zda se v kresbách dětí s Aspergerovým syndromem objevují nějaké signifikantní znaky související s jejich diagnózou a následně porovnat tato zjištění s odbornou literaturou. Klíčová slova: Aspergerův syndrom, volná kresba, řízená kresba
The bachelor thesis concerns drawings of children with Asperger syndrome. It maintains of theoretical and empirical part. Theoretical part consists of three main chapters. First part includes Autistic spectrum disorders, particularly Asperger syndrome. Second chapter is followed up with children drawing - its development by common population, topics and diagnosis. The last chapter contains essay on specific drawing features characterizing persons with Asperger syndrome. Main task of empirical part incorporates case history of two children with Asperger syndrome and both - freehand and guided drawings analysis. The aim of the work is seeking significant features in the drawings of children with Asperger Syndrome, whether these signs relate to their diagnosis and comparing discovery with the literature. Keywords: Asperger Syndrome, freehand drawing, guided drawing