Show simple item record

Selected motives of Greek thinking in Nietzsche's philosophy
dc.contributor.advisorRybák, David
dc.creatorFodorová, Aneta
dc.date.accessioned2017-05-26T08:41:55Z
dc.date.available2017-05-26T08:41:55Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/61616
dc.description.abstractTato práce shlíží na vybrané řecké motivy očima svérázného německého filosofa devatenáctého století Friedricha Nietzscheho. Jedná se o nastínění Nietzscheho chápání řeckého myšlení a zároveň sledování Nietzscheho při inspirování se řeckým myšlením a následně i při začleňování prvků tohoto myšlení do Nietzscheho vlastní filosofie. Práce odhaluje časté Nietzscheho problematické chápání a uchopování řeckých myšlenek, stěžejní je ale důkladná interpretace jednotlivých motivů a jejich postavení v Nietzscheho filosofii. Stěžejními myšlenkami pro tuto práci je problém apollinského a dionýského umění, problém vztahu Sókratés - Platón a Nietzsche - Hérakleitos a problém nadčlověka. V neposlední řadě je provedeno zamyšlení nad významem Nietzscheho "řeckého" myšlení pro nás dnes. Klíčová slova Umění, Apollón, Dionýsos, Sókratés, život, Zarathustra, věčný návrat téhož, hra, oheň, dítě, nadčlověk, agóncs_CZ
dc.description.abstractThis thesis observes chosen Greek motives through the eyes of a very special German philosopher of the nineteenth century Friedrich Nietzsche. The main aim, more specifically speaking, is to introduce Nietzsche's understanding of the Greek culture and thinking and to follow Nietzsche in his inpiration and intergration of Greek ideas into his own philosophy. There is an emphasis put on the revelation of Nietzsche's problematic understanding and grabbing of Greek thoughts, which happen to be very frequent. What is crucial for this paper is a thorough interpretation of individual motives and their position in Nietszche's philosophy. The focal thoughts are the following: apollinian and dionysian art, relationship between Socrates and Plato as well as of Nietzsche and Herakleitos, and the concept of overman. The impact of Nietzsche's understanding the Greeks in today's society is also taken into consideration. Key words Art, Apollon, Dionysos, Socrates, life, Zarathustra, the eternal recurrance of the same, game, fire, child, overman, agonen_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectNietzschecs_CZ
dc.subjectvůle k mocics_CZ
dc.subjectvěčný návratcs_CZ
dc.subjectapollónský a dionýsský živelcs_CZ
dc.subjectagóncs_CZ
dc.subjectSokratéscs_CZ
dc.subjectPlatóncs_CZ
dc.subjectNietzscheen_US
dc.subjectwill to poweren_US
dc.subjectreasonen_US
dc.subjecteternal returnen_US
dc.subjectapollonian and the dionysian elementen_US
dc.subjectagonen_US
dc.subjectSocratesen_US
dc.subjectPlatoen_US
dc.titleVybrané motivy řeckého myšlení v Nietzscheho filosofiics_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-05-19
dc.description.departmentKatedra občanské výchovy a filosofiecs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId134376
dc.title.translatedSelected motives of Greek thinking in Nietzsche's philosophyen_US
dc.contributor.refereeHogenová, Anna
dc.identifier.aleph001777002
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAnglický jazyk se zaměřením na vzdělávání - Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
thesis.degree.disciplineEnglish Language Oriented at Education - Social Sciences Oriented at Educationen_US
thesis.degree.programSpecializace v pedagogicecs_CZ
thesis.degree.programSpecialization in Educationen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra občanské výchovy a filosofiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglický jazyk se zaměřením na vzdělávání - Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-discipline.enEnglish Language Oriented at Education - Social Sciences Oriented at Educationen_US
uk.degree-program.csSpecializace v pedagogicecs_CZ
uk.degree-program.enSpecialization in Educationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato práce shlíží na vybrané řecké motivy očima svérázného německého filosofa devatenáctého století Friedricha Nietzscheho. Jedná se o nastínění Nietzscheho chápání řeckého myšlení a zároveň sledování Nietzscheho při inspirování se řeckým myšlením a následně i při začleňování prvků tohoto myšlení do Nietzscheho vlastní filosofie. Práce odhaluje časté Nietzscheho problematické chápání a uchopování řeckých myšlenek, stěžejní je ale důkladná interpretace jednotlivých motivů a jejich postavení v Nietzscheho filosofii. Stěžejními myšlenkami pro tuto práci je problém apollinského a dionýského umění, problém vztahu Sókratés - Platón a Nietzsche - Hérakleitos a problém nadčlověka. V neposlední řadě je provedeno zamyšlení nad významem Nietzscheho "řeckého" myšlení pro nás dnes. Klíčová slova Umění, Apollón, Dionýsos, Sókratés, život, Zarathustra, věčný návrat téhož, hra, oheň, dítě, nadčlověk, agóncs_CZ
uk.abstract.enThis thesis observes chosen Greek motives through the eyes of a very special German philosopher of the nineteenth century Friedrich Nietzsche. The main aim, more specifically speaking, is to introduce Nietzsche's understanding of the Greek culture and thinking and to follow Nietzsche in his inpiration and intergration of Greek ideas into his own philosophy. There is an emphasis put on the revelation of Nietzsche's problematic understanding and grabbing of Greek thoughts, which happen to be very frequent. What is crucial for this paper is a thorough interpretation of individual motives and their position in Nietszche's philosophy. The focal thoughts are the following: apollinian and dionysian art, relationship between Socrates and Plato as well as of Nietzsche and Herakleitos, and the concept of overman. The impact of Nietzsche's understanding the Greeks in today's society is also taken into consideration. Key words Art, Apollon, Dionysos, Socrates, life, Zarathustra, the eternal recurrance of the same, game, fire, child, overman, agonen_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra občanské výchovy a filosofiecs_CZ
dc.identifier.lisID990017770020106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV