dc.contributor.advisor | Rybák, David | |
dc.creator | Fodorová, Aneta | |
dc.date.accessioned | 2017-05-26T08:41:55Z | |
dc.date.available | 2017-05-26T08:41:55Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/61616 | |
dc.description.abstract | Tato práce shlíží na vybrané řecké motivy očima svérázného německého filosofa devatenáctého století Friedricha Nietzscheho. Jedná se o nastínění Nietzscheho chápání řeckého myšlení a zároveň sledování Nietzscheho při inspirování se řeckým myšlením a následně i při začleňování prvků tohoto myšlení do Nietzscheho vlastní filosofie. Práce odhaluje časté Nietzscheho problematické chápání a uchopování řeckých myšlenek, stěžejní je ale důkladná interpretace jednotlivých motivů a jejich postavení v Nietzscheho filosofii. Stěžejními myšlenkami pro tuto práci je problém apollinského a dionýského umění, problém vztahu Sókratés - Platón a Nietzsche - Hérakleitos a problém nadčlověka. V neposlední řadě je provedeno zamyšlení nad významem Nietzscheho "řeckého" myšlení pro nás dnes. Klíčová slova Umění, Apollón, Dionýsos, Sókratés, život, Zarathustra, věčný návrat téhož, hra, oheň, dítě, nadčlověk, agón | cs_CZ |
dc.description.abstract | This thesis observes chosen Greek motives through the eyes of a very special German philosopher of the nineteenth century Friedrich Nietzsche. The main aim, more specifically speaking, is to introduce Nietzsche's understanding of the Greek culture and thinking and to follow Nietzsche in his inpiration and intergration of Greek ideas into his own philosophy. There is an emphasis put on the revelation of Nietzsche's problematic understanding and grabbing of Greek thoughts, which happen to be very frequent. What is crucial for this paper is a thorough interpretation of individual motives and their position in Nietszche's philosophy. The focal thoughts are the following: apollinian and dionysian art, relationship between Socrates and Plato as well as of Nietzsche and Herakleitos, and the concept of overman. The impact of Nietzsche's understanding the Greeks in today's society is also taken into consideration. Key words Art, Apollon, Dionysos, Socrates, life, Zarathustra, the eternal recurrance of the same, game, fire, child, overman, agon | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Nietzsche | cs_CZ |
dc.subject | vůle k moci | cs_CZ |
dc.subject | věčný návrat | cs_CZ |
dc.subject | apollónský a dionýsský živel | cs_CZ |
dc.subject | agón | cs_CZ |
dc.subject | Sokratés | cs_CZ |
dc.subject | Platón | cs_CZ |
dc.subject | Nietzsche | en_US |
dc.subject | will to power | en_US |
dc.subject | reason | en_US |
dc.subject | eternal return | en_US |
dc.subject | apollonian and the dionysian element | en_US |
dc.subject | agon | en_US |
dc.subject | Socrates | en_US |
dc.subject | Plato | en_US |
dc.title | Vybrané motivy řeckého myšlení v Nietzscheho filosofii | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2014 | |
dcterms.dateAccepted | 2014-05-19 | |
dc.description.department | Katedra občanské výchovy a filosofie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 134376 | |
dc.title.translated | Selected motives of Greek thinking in Nietzsche's philosophy | en_US |
dc.contributor.referee | Hogenová, Anna | |
dc.identifier.aleph | 001777002 | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání - Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | English Language Oriented at Education - Social Sciences Oriented at Education | en_US |
thesis.degree.program | Specializace v pedagogice | cs_CZ |
thesis.degree.program | Specialization in Education | en_US |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra občanské výchovy a filosofie | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání - Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | English Language Oriented at Education - Social Sciences Oriented at Education | en_US |
uk.degree-program.cs | Specializace v pedagogice | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Specialization in Education | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato práce shlíží na vybrané řecké motivy očima svérázného německého filosofa devatenáctého století Friedricha Nietzscheho. Jedná se o nastínění Nietzscheho chápání řeckého myšlení a zároveň sledování Nietzscheho při inspirování se řeckým myšlením a následně i při začleňování prvků tohoto myšlení do Nietzscheho vlastní filosofie. Práce odhaluje časté Nietzscheho problematické chápání a uchopování řeckých myšlenek, stěžejní je ale důkladná interpretace jednotlivých motivů a jejich postavení v Nietzscheho filosofii. Stěžejními myšlenkami pro tuto práci je problém apollinského a dionýského umění, problém vztahu Sókratés - Platón a Nietzsche - Hérakleitos a problém nadčlověka. V neposlední řadě je provedeno zamyšlení nad významem Nietzscheho "řeckého" myšlení pro nás dnes. Klíčová slova Umění, Apollón, Dionýsos, Sókratés, život, Zarathustra, věčný návrat téhož, hra, oheň, dítě, nadčlověk, agón | cs_CZ |
uk.abstract.en | This thesis observes chosen Greek motives through the eyes of a very special German philosopher of the nineteenth century Friedrich Nietzsche. The main aim, more specifically speaking, is to introduce Nietzsche's understanding of the Greek culture and thinking and to follow Nietzsche in his inpiration and intergration of Greek ideas into his own philosophy. There is an emphasis put on the revelation of Nietzsche's problematic understanding and grabbing of Greek thoughts, which happen to be very frequent. What is crucial for this paper is a thorough interpretation of individual motives and their position in Nietszche's philosophy. The focal thoughts are the following: apollinian and dionysian art, relationship between Socrates and Plato as well as of Nietzsche and Herakleitos, and the concept of overman. The impact of Nietzsche's understanding the Greeks in today's society is also taken into consideration. Key words Art, Apollon, Dionysos, Socrates, life, Zarathustra, the eternal recurrance of the same, game, fire, child, overman, agon | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra občanské výchovy a filosofie | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990017770020106986 | |