Vývojová dyspraxie a hra na klavír
Developmental dyspraxia and playing the piano
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/61519Identifiers
Study Information System: 130286
Collections
- Kvalifikační práce [1715]
Author
Advisor
Referee
Gitschinská, Eva
Faculty / Institute
Second Faculty of Medicine
Discipline
Physiotherapy
Department
Department of Rehabilitation and Sports Medicine
Date of defense
4. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, 2. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Bibliografický záznam DVOŘÁKOVÁ, Lenka. Vývojová dyspraxie a hra na klavír. Praha: Univerzita Karlova, 2. lékařská fakulta, Klinika rehabilitace a tělovýchovného lékařství, 2013. 97 s. Vedoucí diplomové práce MUDr. Josef Kraus, CSc. Abstrakt Tato diplomová práce se v teoretické části zabývá shrnutím poznatků o vývojové dyspraxii, resp. vývojové poruše koordinace (DCD), vlivem hudby na člověka a možnostmi využití hudby jako jedné z možných intervencí v léčbě motorických poruch. Praktická část se zabývá hodnocením motorických dovedností u souboru 25 klavíristů s využitím testové baterie Movement Assessment Battery for Children 2 (MABC-2). Dále se snaží odhalit, zda úroveň motorických dovedností koreluje s pozorností jedince a posuzuje míru pohybové aktivity klavíristů. Pro monitoring pohybové aktivity byly použity akcelerometry ActiGraph GT3X a pozornost byla diagnostikována testem d2. Nebyl nalezen signifikantní rozdíl v úrovni motorických dovedností oproti normě populace, byl však odhalen signifikantní rozdíl mezi výsledky jednotlivých komponent testu MABC-2. Byla potvrzena také statisticky významná korelace mezi úrovní motorických dovedností a pozorností. Klíčová slova vývojová dyspraxie, vývojová porucha koordinace, vliv hudby, klavír, MABC-2, pozornost, akcelerometr
Bibliographic identification DVOŘÁKOVÁ, Lenka. Developmental dyspraxia and playing the piano. Prague: Charles University, 2nd Faculty of Medicine, Department of rehabilitation and sports medicine, 2013. 97 p. Supervisor MUDr. Josef Kraus, CSc. Abstract The diploma thesis deals in the theoretical part with summarizing the knowledge of Developmental Dyspraxia or rather Developmental Coordination Disorder, the effect of music on human and the possibilities of using music as one of the possible intervention to treatment of motor difficulties. The practical part deals with an evaluation of motor skills in a group of 25 pianists with the usage test battery Movement Assessment Battery for Children, second edition (MABC-2). It is also engaged in trying to disclose the relationship between level of motor skills and the attention of the child and assesses the level of physical activity of pianists. The physical activity was monitored using accelerometers ActiGraph GT3X and attention was diagnosed by the d2 test. No significant difference in level of motor skills compared to the norm population was found, however, a significant difference between scores of the single components of the test MABC-2 was revealed. The statistically significant correlation between the level of motor skills and attention was also confirmed....