Návraty forem a stylů ve výtvarném umění: Současný hyperrealismus jako produkt postprodukce či komentář k nástupu nových médií
Revivals of Forms and Styles in Visual Art: Current Hyperrealism as Product of Postproduction or a Commentary on the Advent of New Media
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/61176Identifikátory
SIS: 131542
Katalog UK: 990016831570106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [6940]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šafaříková, Radana
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Elektronická kultura a sémiotika
Katedra / ústav / klinika
Katedra elektronické kultury a sémiotiky
Datum obhajoby
14. 2. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
fotorealismus, hyperrealismus, realismus, neorealismus, Jean Baudrillard, hyperrealita, simulakrum, Nicolas Bourriaud, postprodukce, simulace, virtuální realita, Jan MikulkaKlíčová slova (anglicky)
photorealism, hyperrealism, realism, neorealism, Jean Baudrillard, hyperreality, simulacrum, Nicolas Bourriaud, postproduction, simulation, virtual reality, Jan MikulkaVýchozím textem k diplomové práci bude kniha Umění jako postprodukce francouzského estetika Nicolase Bourriauda, který definuje současné umění jako produkt-montáž, jenž vzniká reinterpretováním, reprodukováním či novým vystavováním již vzniklých uměleckých děl. Je zřejmé, že předpoklad originální koncepce je v současné době umělců - sémionautů (cestovatel světem znaků) již zcela nerelevantní. Na příkladu hyperrealistické malby, která se v posledních letech opět objevuje v portfoliích světových i českých výtvarných umělců, se budu snažit ukázat, zda je její návrat vystupňován nástupem nových médií, která ještě více než v sedmdesátých letech simulují realitu či zda souvisí právě s pojmem postprodukce, kdy si umělec pouze propůjčí formální, v tomto případě hyperrealistické, znaky. Práce bude doplněna případovou studií obrazů českého hyperrealitického umělce Jana Mikulky.
The book Postproduction: Culture as Screenplay, written by French aesthetician Nicolas Bourriaud is going to be initial text for my diploma thesis. Bourriaud claims, that contemporary art is mostly made by the principle of assemblage; art works are made by reinterpretation, reproducing or by new exhibiting of artefacts or forms of past. The assumption of the original concept in artworks of contemporary artists - semionauts (travelers in the worlds of signs) has been allready completely ineffective. Through the example of hyperrealistic paintings, which has lately reappeared in portfolios of international and czech artists, I will try to show whether its revilal is based on the emergence of new medias, that even more than in the seventies simulate reality or whether they deal with the concept of postpostprodution - the artists lend only formal, in this case, hyperrealistic, signs. This diploma thesis will be completed by the case study of paintings of czech hyperrealist painter Jan Mikulka.