Show simple item record

Czechoslovak transport networks between the wars: a historical multimodal approach
Československé dopravní sítě v meziválečném období: historický multimodální pohled
dc.contributor.advisorJakubec, Ivan
dc.creatorOliva, Jan
dc.date.accessioned2020-11-26T21:06:57Z
dc.date.available2020-11-26T21:06:57Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/61108
dc.description.abstractRésumés Entrés dans l'Union européenne en 2004, la République tchèque et la République slovaque restent encore aujourd'hui à cause ou plutôt grâce à leur présence relativement discrète sur la scène internationale mal connus de leurs voisins les plus proches. Cela est aussi dû au déficit d'information lié d'une part à leur jeune histoire et, d'autre part, à la longue période d'isolement suite à la Guerre froide qui avait laissé apparaître et s'enraciner de part et d'autre du « Mur » des images fausses sur la culture et l'identité des peuples. Cette thèse de doctorat, intitulée Les réseaux de transport tchécoslovaques : une approche historique multimodale, est consacrée à la Première République tchécoslovaque (1918-1938), une époque où les peuples tchèque et slovaque expérimentaient ensemble leurs premiers pas sur la scène internationale en tant qu'État indépendant. Elle se place dans la perspective de l'histoire économique contemporaine et s'attache à analyser plus spécialement la mise en place de réseaux de transport qui constituaient l'armature de la nouvelle économie. Leur rôle était éminent dans la mesure où la survie économique de la nouvelle entité politique, bâtie sur les décombres de l'empire austro-hongrois, en dépendait. Aussi, le pays s'était-il lancé dans de vastes programmes d'investissement...en_US
dc.description.abstractTato disertační práce, která nese název Československé dopravní sítě během meziválečného období: historický multimodální pohled, je věnována První československé republice (1918-1938), tedy době, kdy český a slovenský národ experimentovaly společně jako nezávislý stát své první kroky na mezinárodní scéně. Disertace analyzuje z pohledu pole ekonomických dějin současnosti vývoj dopravních sítí jako infrastruktury a jako dopravních společností. Tyto tvořily společně armaturu nového státu a to jak ve smyslu konkrétním politickém a ekonomickém, tak i ve smyslu přeneseném, symbolickém. Jejich úloha byla vysoce důležitá, protože na nich záviselo ekonomické a tedy i politické přežití republiky postavené na troskách rozpadlé rakousko-uherské monarchie. Proto se československý stát pustil bez váhání do širokého investičního programu do dopravní infrastruktury a založil současně několik velkých dopravních společností buď přímo veřejných (jako ČSD a ČSA) a nebo s velkým státním podílem na zakládacím kapitálu (jako v akciových plavebních společností a nebo v ČLS). Studovaná perioda je poměrně krátká a homogenní, s intensifví politickou a ekonomickou aktivitou. Byla to doba přechodová a proto pro historickou analýzu obzvláště zajímavá. Československá dopravní politika této doby měla v Evropském porovnání několik...cs_CZ
dc.languageFrenchcs_CZ
dc.language.isofr_FR
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleLes réseaux de transport tchécoslovaques dans l'entre - deux-guerres: une approche historique multimodalefr_FR
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2012
dcterms.dateAccepted2012-11-22
dc.description.departmentInstitute of Economic and Social Historyen_US
dc.description.departmentÚstav hospodářských a sociálních dějincs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId103683
dc.title.translatedCzechoslovak transport networks between the wars: a historical multimodal approachen_US
dc.title.translatedČeskoslovenské dopravní sítě v meziválečném období: historický multimodální pohledcs_CZ
dc.contributor.refereeEfmertová, Marcela
dc.contributor.refereeMarnot, Bruno
dc.identifier.aleph001558321
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineModerní hospodářské a sociální dějinycs_CZ
thesis.degree.disciplineModern Economic and Social Historyen_US
thesis.degree.programHistorické vědycs_CZ
thesis.degree.programHistoryen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csModerní hospodářské a sociální dějinycs_CZ
uk.degree-discipline.enModern Economic and Social Historyen_US
uk.degree-program.csHistorické vědycs_CZ
uk.degree-program.enHistoryen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csTato disertační práce, která nese název Československé dopravní sítě během meziválečného období: historický multimodální pohled, je věnována První československé republice (1918-1938), tedy době, kdy český a slovenský národ experimentovaly společně jako nezávislý stát své první kroky na mezinárodní scéně. Disertace analyzuje z pohledu pole ekonomických dějin současnosti vývoj dopravních sítí jako infrastruktury a jako dopravních společností. Tyto tvořily společně armaturu nového státu a to jak ve smyslu konkrétním politickém a ekonomickém, tak i ve smyslu přeneseném, symbolickém. Jejich úloha byla vysoce důležitá, protože na nich záviselo ekonomické a tedy i politické přežití republiky postavené na troskách rozpadlé rakousko-uherské monarchie. Proto se československý stát pustil bez váhání do širokého investičního programu do dopravní infrastruktury a založil současně několik velkých dopravních společností buď přímo veřejných (jako ČSD a ČSA) a nebo s velkým státním podílem na zakládacím kapitálu (jako v akciových plavebních společností a nebo v ČLS). Studovaná perioda je poměrně krátká a homogenní, s intensifví politickou a ekonomickou aktivitou. Byla to doba přechodová a proto pro historickou analýzu obzvláště zajímavá. Československá dopravní politika této doby měla v Evropském porovnání několik...cs_CZ
uk.abstract.enRésumés Entrés dans l'Union européenne en 2004, la République tchèque et la République slovaque restent encore aujourd'hui à cause ou plutôt grâce à leur présence relativement discrète sur la scène internationale mal connus de leurs voisins les plus proches. Cela est aussi dû au déficit d'information lié d'une part à leur jeune histoire et, d'autre part, à la longue période d'isolement suite à la Guerre froide qui avait laissé apparaître et s'enraciner de part et d'autre du « Mur » des images fausses sur la culture et l'identité des peuples. Cette thèse de doctorat, intitulée Les réseaux de transport tchécoslovaques : une approche historique multimodale, est consacrée à la Première République tchécoslovaque (1918-1938), une époque où les peuples tchèque et slovaque expérimentaient ensemble leurs premiers pas sur la scène internationale en tant qu'État indépendant. Elle se place dans la perspective de l'histoire économique contemporaine et s'attache à analyser plus spécialement la mise en place de réseaux de transport qui constituaient l'armature de la nouvelle économie. Leur rôle était éminent dans la mesure où la survie économique de la nouvelle entité politique, bâtie sur les décombres de l'empire austro-hongrois, en dépendait. Aussi, le pays s'était-il lancé dans de vastes programmes d'investissement...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav hospodářských a sociálních dějincs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV