dc.creator | Burešová, Bohumila | |
dc.date.accessioned | 2021-05-19T14:30:57Z | |
dc.date.available | 2021-05-19T14:30:57Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/60875 | |
dc.description.abstract | The didactics of the FL2 (second foreign language) is a new part of the didactics which is issued from the didactics of foreign languages. It is predominantly focused on the use of comparative method and on the cognition of the teaching process as the didactics of FL2 is based on the fact that students learning FL2 already have some experience with FL1 (first foreign language). In fact, the didactics of the FL2 should always be understood as triangle of mutual relations among ML (mother language) - FL1 - FL2. When comparing French and Russian, the interface of these languages is mainly constituted in the vocabulary and the socio-cultural part of the communicative competence. And thus teachers should be sensitive to the areas of the socio-cultural competence which students are familiar with and which they aren't. | en_US |
dc.description.abstract | Didaktika CJ2 je, stejně jako integrovaná didaktika, nejnovější součástí oborové didaktiky, didaktiky cizích jazyků. Didaktika CJ2 vychází z vědeckého základu DCJ a dále jej rozvíjí. Zaměřuje se především na uplatnění komparativní metody při osvojování CJ2 a kognitivnost vyučovacího procesu. Čím kvalitnější jsou návyky a dovednosti z CJ1, tím snazší je jejich využití v CJ2. Didaktika druhého cizího jazyka musí trvale řešit trojúhelník vzájemných vztahů MJ → CJ 1 → CJ 2. Komparací francouzštiny a ruštiny se prokázalo, že styčnými místy těchto jazyků je především slovní zásoba a sociokulturní složka komunikativní kompetence. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | mother language | en_US |
dc.subject | first foreing language (FL1) | en_US |
dc.subject | second foreign language (FL2) | en_US |
dc.subject | positive and negative relations between FL1 and FL2 | en_US |
dc.subject | vocabulary | en_US |
dc.subject | socio-cultural part of the communicative competence | en_US |
dc.subject | mateřský jazyk | cs_CZ |
dc.subject | první cizí jazyk CJ 1 | cs_CZ |
dc.subject | druhý cizí jazyk CJ 2 | cs_CZ |
dc.subject | kladný přenos a interference mezi CJ 1 a CJ 2 | cs_CZ |
dc.subject | slovní zásoba | cs_CZ |
dc.subject | sociokulturní kompetence | cs_CZ |
dc.title | Ruština jako druhý cizí jazyk na základě francouzštiny | cs_CZ |
dc.type | rigorózní práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2013 | |
dcterms.dateAccepted | 2013-02-04 | |
dc.description.department | Katedra rusistiky a lingvodidaktiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 131430 | |
dc.title.translated | Russian as a second foreign language on the basis of French | en_US |
dc.identifier.aleph | 001561152 | |
thesis.degree.name | PhDr. | |
thesis.degree.level | rigorózní řízení | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Russian Language | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - ruský jazyk | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | rigorózní práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra rusistiky a lingvodidaktiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - ruský jazyk | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Russian Language | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Uznáno | cs_CZ |
thesis.grade.en | Recognized | en_US |
uk.abstract.cs | Didaktika CJ2 je, stejně jako integrovaná didaktika, nejnovější součástí oborové didaktiky, didaktiky cizích jazyků. Didaktika CJ2 vychází z vědeckého základu DCJ a dále jej rozvíjí. Zaměřuje se především na uplatnění komparativní metody při osvojování CJ2 a kognitivnost vyučovacího procesu. Čím kvalitnější jsou návyky a dovednosti z CJ1, tím snazší je jejich využití v CJ2. Didaktika druhého cizího jazyka musí trvale řešit trojúhelník vzájemných vztahů MJ → CJ 1 → CJ 2. Komparací francouzštiny a ruštiny se prokázalo, že styčnými místy těchto jazyků je především slovní zásoba a sociokulturní složka komunikativní kompetence. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The didactics of the FL2 (second foreign language) is a new part of the didactics which is issued from the didactics of foreign languages. It is predominantly focused on the use of comparative method and on the cognition of the teaching process as the didactics of FL2 is based on the fact that students learning FL2 already have some experience with FL1 (first foreign language). In fact, the didactics of the FL2 should always be understood as triangle of mutual relations among ML (mother language) - FL1 - FL2. When comparing French and Russian, the interface of these languages is mainly constituted in the vocabulary and the socio-cultural part of the communicative competence. And thus teachers should be sensitive to the areas of the socio-cultural competence which students are familiar with and which they aren't. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra rusistiky a lingvodidaktiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | U | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | U | |
dc.identifier.lisID | 990015611520106986 | |