Show simple item record

Patricularities of Visual Signs in Frangrance Advertisement
dc.contributor.advisorSvoboda, Aleš
dc.creatorŠebetková, Jana
dc.date.accessioned2020-08-26T09:18:17Z
dc.date.available2020-08-26T09:18:17Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/60658
dc.description.abstractThis theses deals with methods of making meaning of visual signs that appears most often in fragrance advertisement. This will be worked out through analysis of these visual signs. The aim of my theses is to find the most common and most frequent semiotic visual signs and stereotypes and to find out how these signs are trying to show us imagination of the smell of fragrance and also what they express. The hypothesis is a thought that contrasting of visual signs in a fragrance advertisement for women and in a fragrance advertisement for men contains different sign stereotypes and emphasizes different elements. In the theoretical part, which is, however, supported by concrete examples from practice, I describe semiotics in advertisement, advertisement in general, differences between promotional strategies of products for women and men. In the practical part the main subjects are examples of specific fragrance advertisement. I will show both denotative and connotative meanings of signs, their disposition in the room of an advertisement, the most common elements and I will also focus on differences between the advertising for both women and men. Key words: semiotic analysis, semiotics in advertisement, advertising, stereotypes, visual signs, gender difference, denotation, connotation, codes, fragrance.en_US
dc.description.abstractDiplomová práce se na základě analýzy vizuálních prvků, které se nejčastěji objevují v obrazových jednostránkových reklamách na parfémy, zabývá metodami tvorby jejich významu. Cílem práce je nalézt nejčastěji využívané sémiotické vizuální prvky či stereotypy a zjistit, jak se jimi reklamy snaží potenciálním zákazníkům navodit představu o vůni a co jimi vyjadřují. Výchozí hypotézou je domněnka, že tvorba vizuálních znaků reklam na parfémy pro ženy a pro muže se obrací k rozdílným znakovým stereotypům a klade důraz na odlišné prvky. V teoretické části, která je provázena konkrétními příklady z praxe, se budu zabývat sémiotikou v reklamě, reklamou obecně, rozdíly mezi přístupem propagace produktů pro ženy a pro muže. V praktické části se zaměřuji na ukázky konkrétních jednostránkových reklam na parfémy. Popíši denotativní a konotativní významy, rozvržení prvků v prostoru, prvky, které se nejčastěji opakují, a poukážu na rozdíl mezi propagací parfémů pro obě pohlaví. Klíčová slova: sémiotická analýza, sémiotika v reklamě, reklama, stereotyp, vizuální znaky, genderové rozdíly, denotace, konotace, kódování, parfém.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.subjectsémiotická analýzacs_CZ
dc.subjectsémiotika v reklaměcs_CZ
dc.subjectreklamacs_CZ
dc.subjectstereotypcs_CZ
dc.subjectvizuální znakycs_CZ
dc.subjectgenderové rozdílycs_CZ
dc.subjectdenotacecs_CZ
dc.subjectkonotacecs_CZ
dc.subjectkódovánícs_CZ
dc.subjectparfémcs_CZ
dc.subjectsemiotic analysisen_US
dc.subjectsemiotics in advertisementen_US
dc.subjectadvertisingen_US
dc.subjectstereotypesen_US
dc.subjectvisual signsen_US
dc.subjectgender differenceen_US
dc.subjectdenotationen_US
dc.subjectconnotationen_US
dc.subjectcodesen_US
dc.subjectfragranceen_US
dc.titleSpecifika vizuálních znaků v reklamách na parfémycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-02-13
dc.description.departmentKatedra elektronické kultury a sémiotikycs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Electronic Culture and Semioticsen_US
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.identifier.repId131550
dc.title.translatedPatricularities of Visual Signs in Frangrance Advertisementen_US
dc.contributor.refereeŠafaříková, Radana
dc.identifier.aleph001682897
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineElektronická kultura a sémiotikacs_CZ
thesis.degree.disciplineElectronic Culture and Semioticsen_US
thesis.degree.programMediální a komunikační studiacs_CZ
thesis.degree.programMedia and Communications Studiesen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta humanitních studií::Katedra elektronické kultury a sémiotikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Humanities::Department of Electronic Culture and Semioticsen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csElektronická kultura a sémiotikacs_CZ
uk.degree-discipline.enElectronic Culture and Semioticsen_US
uk.degree-program.csMediální a komunikační studiacs_CZ
uk.degree-program.enMedia and Communications Studiesen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce se na základě analýzy vizuálních prvků, které se nejčastěji objevují v obrazových jednostránkových reklamách na parfémy, zabývá metodami tvorby jejich významu. Cílem práce je nalézt nejčastěji využívané sémiotické vizuální prvky či stereotypy a zjistit, jak se jimi reklamy snaží potenciálním zákazníkům navodit představu o vůni a co jimi vyjadřují. Výchozí hypotézou je domněnka, že tvorba vizuálních znaků reklam na parfémy pro ženy a pro muže se obrací k rozdílným znakovým stereotypům a klade důraz na odlišné prvky. V teoretické části, která je provázena konkrétními příklady z praxe, se budu zabývat sémiotikou v reklamě, reklamou obecně, rozdíly mezi přístupem propagace produktů pro ženy a pro muže. V praktické části se zaměřuji na ukázky konkrétních jednostránkových reklam na parfémy. Popíši denotativní a konotativní významy, rozvržení prvků v prostoru, prvky, které se nejčastěji opakují, a poukážu na rozdíl mezi propagací parfémů pro obě pohlaví. Klíčová slova: sémiotická analýza, sémiotika v reklamě, reklama, stereotyp, vizuální znaky, genderové rozdíly, denotace, konotace, kódování, parfém.cs_CZ
uk.abstract.enThis theses deals with methods of making meaning of visual signs that appears most often in fragrance advertisement. This will be worked out through analysis of these visual signs. The aim of my theses is to find the most common and most frequent semiotic visual signs and stereotypes and to find out how these signs are trying to show us imagination of the smell of fragrance and also what they express. The hypothesis is a thought that contrasting of visual signs in a fragrance advertisement for women and in a fragrance advertisement for men contains different sign stereotypes and emphasizes different elements. In the theoretical part, which is, however, supported by concrete examples from practice, I describe semiotics in advertisement, advertisement in general, differences between promotional strategies of products for women and men. In the practical part the main subjects are examples of specific fragrance advertisement. I will show both denotative and connotative meanings of signs, their disposition in the room of an advertisement, the most common elements and I will also focus on differences between the advertising for both women and men. Key words: semiotic analysis, semiotics in advertisement, advertising, stereotypes, visual signs, gender difference, denotation, connotation, codes, fragrance.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Katedra elektronické kultury a sémiotikycs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990016828970106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV