Bulvarizace seriozního tisku na příkladu Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary
The tabloidisation of broadsheets using the example of International Film Festival Karlovy Vary
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/60584Identifiers
Study Information System: 125599
Collections
- Kvalifikační práce [17123]
Author
Advisor
Referee
Křeček, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
21. 1. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
bulvarizace, seriózní tisk, mediální obraz, kvantitativní obsahová analýza, Mezinárodní filmový festival Karlovy VaryKeywords (English)
tabloidisation, broadsheets, media image, quantitative content analysis, International Film Festival Karlovy VaryBakalářská práce popisuje mediální obraz Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary od roku 1990 do roku 2012 a bulvarizaci tištěných deníků na příkladu tohoto festivalu rovněž v uvedených letech. Nejprve se věnuje historické a současné podobě festivalu a předkládá teorie vztahující se k bulvarizaci. Empirická část práce je založena na kvantitativní obsahové analýze, pro kterou byly vybrány deníky Právo, Mladá fronta Dnes a Lidové noviny. Analyzované ročníky jsou: 1990, 1997, 2004, 2012. Analýza prokázala, že zájem médií o karlovarský filmový festival v průběhu sledovaného období výrazně vzrostl. Nejvíce prostoru mu věnuje deník Právo, který také uveřejňuje nejvíce fotografií. V tomto období lze také vysledovat zřetelný nárůst bulvarizace, který se projevil nejvíce u deníku Právo a nejméně u Lidových novin. U 12 % z článků o festivalu publikovaných v Právu, jež se věnují festivalu, lze nalézt alespoň jeden znak vlastní bulváru.
The bachelor thesis describes the media image of the International Film Festival Karlovy Vary from 1990 to 2012, and tabloidisation of printed newspapers on the example of the festival also in these years. At first there is devoted to historical and current form of the festival and presents theories related to infotainment. The research part is based on a quantitative content analysis. Selected daily newspapers are: Právo, Mladá fronta Dnes and Lidové noviny, selected years are: 1990, 1997, 2004, 2012. Analysis has shown that media interest in the Karlovy Vary film festival during the reporting period increased significantly. Právo devoted the most space to the festival and also published the most photos. In this period can also be traced clear increase of tabloidisation, which was reflected most in the journal Právo and at least the Mladá fronta Dnes. In 12% of the articles published in Právo that was dedicated to the festival can be found at least one character own tabloids.